جذب هیأت علمی بر اساس نیازسنجی و ارزیابی درست و دقیق

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحول در آموزش پزشکی نیازمند توسعه EDC (مرکز توسعه مطالعات پزشکی) است و واحدهای آموزشی حتماً در جذب هیأت علمی نیازسنجی و ارزیابی درست و دقیقی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش تحول در علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سید علی ابطحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، مدیران کل، روسای دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی واحدهای آموزشی در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر نفر در این همایش با قدردانی از همه افرادی که تا به امروز در راه تعالی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در بخشهای مختلف به ویژه علوم پزشکی تلاش کرده‌اند، گفت: 70 هزار دانشجوی علوم پزشکی، دانشکده‌های مختلف پزشکی و امکانات و تجهیزات پزشکی در سطح کشور نشان از جایگاه خوب دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیش از 5 میلیون فارغ التحصیل و یک میلیون و 500 هزار دانشجو است، اظهار داشت: این آمار و ارقام نشان می دهد که این دانشگاه یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های کشور است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به طرح تجمیع واحدهای پزشکی (شامل واحدهای پزشکی، علوم دارویی و دندانپزشکی) استان تهران اشاره کرد و افزود: این طرح به صورت پایلوت و آزمایشی در استان تهران اجرا شده است و در صورت موفقیت آمیز بودن در سایر استانها نیز اجرا می شود.

دکتر نفر با اشاره به عنوان همایش "تحول در علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی"، گفت: ما باید با ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ضمن برداشتن موانع و چالشهای موجود به یک تحول عظیم در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دست پیدا کنیم و جزء دانشگاه های برتر کشور در این زمینه باشیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش در علوم پزشکی باید نگاهش پایه‌ای و اساسی باشد، گفت: تحول در آموزش پزشکی نیازمند توسعه EDC (مرکز توسعه مطالعات پزشکی) است و واحدهای آموزشی حتماً در جذب هیأت علمی نیازسنجی و ارزیابی درست و دقیقی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه روسای دانشکده های علوم پزشکی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید شناخت کافی از امکانات، توانمندیها، کمبودها و نیازهای حوزه پزشکی داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این صورت است که می توانیم با یک برنامه جامع، کامل و هدفمند به تحول در علوم پزشکی برسیم که نتیجه آن برای همه‌ افراد جامعه به خصوص جامعه پزشکی کشور مشهود باشد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین فعالیتهای علمی و پژوهشی را مورد تأکید قرار داد و گفت: روسای دانشکده‌های علوم پزشکی در فعالیتهای پژوهشی حتماً کارهای تحقیقاتی محصول محور را در اولویت قرار دهند تا علاوه بر ارتقاء سطح آموزش و پژوهش علوم پزشکی باعث ایجاد منابع مالی جدید نیز شود.

دکتر نفر افزود: باید راهکارهای افزایش درآمد دانشگاه غیر از شهریه دانشجویان را در دانشکده های خود بررسی و وابستگی خود را به شهریه تا حد ممکن کاهش دهید.

25 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند

دکتر سیدعلی ابطحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه طرح تجمیع واحدهای علوم پزشکی استان تهران با هدف ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاه در هیات امنا مرکزی به تصویب رسیده و اجرا شده است، گفت: امیدواریم با حضور دکتر ولایتی دانشمند انقلابی، بزرگ و دلسوز در رأس دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد پیشرفت و توسعه دانشگاه در همه ابعاد به خصوص علوم پزشکی باشیم.

وی، یکپارچه سازی و تقویت حوزه علوم پزشکی را از دیگر اهداف طرح تجمیع برشمرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی آمادگی لازم برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین دانشگاه های برتر کشور در حوزه پزشکی را دارد.

دکتر ابطحی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران 25 هزار دانشجو دارد که این تعداد از دانشجویان علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بیشتر است.

برگزاری موفق آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی

دکتر فرهاد ادهمی مدیر کل توسعه آموزش علوم پزشکی نیز در این همایش گفت: 15 دانشکده پزشکی، 5 دانشکده دندانپزشکی، 3 دانشکده داروسازی و حدود 100 رشته محل پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در واحدهای دانشگاهی وجود دارد.

وی از برگزاری موفق هفت آزمون های عملی صلاحیت بالینی به روشOSCE خبر داد و گفت: آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی به طور مستقل در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

مدیر کل توسعه آموزش علوم پزشکی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هزار و 889 نفر عضو هیأت علمی علوم پزشکی دارد، گفت: در فراخون اخیر نیز بیش از دو هزار نفر شرکت کردند.

راه اندازی سامانه علم سنجی و پژوهشیار

دکتر هنگامه بختیار مدیر توسعه پژوهش علوم پزشکی نیز در این همایش از راه اندازی سامانه علم سنجی خبر داد و گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی مقالات از واحدها، مراکز تحقیقاتی، دانشکده‌ها، ایجاد بانک نشریات و مقالات، ایجاد بانک شاخص های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی براساس آخرین دستور العمل وزارت بهداشت از مزایای این سامانه علم سنجی است.

وی سازماندهی و مکانیزاسیون روند تصویب طرح های تحقیقاتی، قابلیت پیگیری، استخراج انواع گزارشات آماری، و ساماندهی و امکان ثبت پایان نامه های دانشجویی در حوزه علوم پزشکی را از مزایای سامانه پژوهشیار نام برد.

انطباق ساختار حوزه علوم پزشکی با اهداف توسعه ای علوم پزشکی

دکتر امین قاسم بگلو مدیر توسعه خدمات سلامت نیز به نقش بازآرایی تشکیلات و منابع سلامت در تحول علوم پزشکی اشاره و بر ضرورت ارتقای بهره وری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه و لزوم تناسب فضا و امکانات بیمارستان ها تأکید کرد.

وی افزود: باید مقررات جاری دانشگاه با الزامات وزارت بهداشت انطباق و ساختار و تشکیلات حوزه علوم پزشکی نیز با اهداف توسعه ای علوم پزشکی تناسب داشته باشد.

وی با تأکید بر جذب و نگهداشت نیروی درمانی، گفت: باید منابع مالی دانشگاه به سمت درآمدهای غیرشهریه ای سوق پیدا کند.

در ادامه جلسه اعضا به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

کد خبر: 831644

وب گردی

وب گردی