رشد تولید مقالات علمی ایران در میان ۲۵ کشور برتر علمی دنیا

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت:گزارش پایگاه اسکوپوس بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه دهم و در سال ۲۰۱۶ رتبه اول را داراست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم, دکتر وحید احمدی با حضور در شورای اداری شهرستان میناب با اشاره به اقدامات انجام شده دولت یازدهم در کشور گفت: این اقدامات گویای عملکرد مثبت دولت در حوزه‌های مختلف بویژه علمی، پژوهشی و فناوری است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌های عظیمی برخوردار است و این سرمایه با وجود انسان‌های علمی و دلسوز به خوبی هدایت شده است.

دکتر احمدی با بیان اینکه تعداد مقالات چاپ شده محققان ایرانی در پایگاه‌‌های معتبر بین‌المللی رشد پیدا کرده است، گفت: تعداد مقالات در پایگاه ISI از ۳۰۷۵۸ مقاله در سال ۲۰۱۲، به ۴۶۱۵۹ مقاله در سال ۲۰۱۶ است.

معاون پژوهش و فناوری افزود: تعداد مقالات در پایگاه Scopus از ۴۰۹۲۳ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۷۳۹ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی به درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا مطابق گزارش پایگاه‌های معتبر بین‌المللی اشاره کرد و افزود: درصد سهم ایران در تولید علم دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI ، از یک و ۳۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۵ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ و مطابق گزارش پایگاه Scopous از یک و ۵۰ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به رشد مقالات برتر ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا مطابق گزارش ISI اشاره کرد و گفت: تعداد مقالات برتر ایران ازمقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲ از ۱۰۵ مقاله به ۳۷۵ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی درخصوص سهم ایران از کل علم دنیا و علم برتر دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI اشاره کرد و افزود: سهم ایران از کل مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲، از هشت دهم درصد به ۱ و هشت دهم درصد در سال ۲۰۱۶ و سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا از ۱ و چهاردهم درصد در سال ۲۰۱۲، به ۲ و ۴ دهم درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به رتبه شتاب علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی در میان ۲۵ کشور برتر علمی دنیا تصریح کرد: گزارش پایگاه اسکوپوس بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه دهم و در سال ۲۰۱۶ رتبه اول را داراست.

وی درخصوص درصد رشد مدارک ثبت شده دنیا در پایگاه بین‌المللی ISI اظهار داشت: کشورمان در چهارسال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای از نظر ثبت مدارک علمی در پایگاه ISI داشته به طوری که رشد مدارک ثبت شده علمی ایران در سال ۲۰۱۲، هفت درصد گزارش شده و این رشد در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۰ درصد بوده است و این در حالی که متوسط رشد مدارک علمی در این سال، ۶ درصد گزارش شده است.

دکتر احمدی با اشاره به تعداد مقالات منتشره کشور در کیفی‌ترین مجلات دنیا; چارک اول _ ISI گفت: مطابق اعلام پایگاه ISI ، ایران در ۵ سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را از نظر تولید مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول دنیا داشته به طوری که این تعداد از ۶۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۸۲۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص رتبه جهانی تولید مقالات در نانوفناوری و علوم و فیزیک هسته‌ای از نظر تعداد مقالات خاطرنشان کرد: رتبه جهانی در فناوری علوم و فیزیک هسته‌ای از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۱۵ و از لحاظ رتبه جهانی در فناوری نانو از رتبه ۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۵ در سال ۲۰۱۶ دست یافته‌ایم.

وی گفت: تحقق همه این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف ناشی از اراده جوانان، عالمان و پژوهشگران ایرانی بوده که علی‌رغم مشکلات، انگیزه و اراده را در کنار هم گذاشتند و ایران را به موقعیت ممتاز و عالی رساندند.

دکتر احمدی اضافه کرد: ایران در حوزه نوآوری جایگاه ممتازی را به دست آورده است به طوری‌که در برخی از رشته‌ها مثل نانو رتبه تک رقمی در دنیا را داریم.

وی با بیان اینکه مسیر سخت را استوار جلو آمده‌ایم، گفت: در جهت‌گیری‌ها به‌صورت دقیق و حساب شده پیش رفتیم و از پراکنده‌گرایی جلوگیری و انقباضی عمل کردیم تا کیفیت را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه ایجاد فضای کارآفرینی یکی از برنامه‌های وزارت علوم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است، ادامه داد: با این سیاست و برنامه تلاش می‌کنیم مدیران ما به دنبال گسترش فرهنگ کارآفرینی باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید به دنبال حل مشکلات مردم باشند و در این راه باید ماموریت دانشگاه‌ها، کارآفرینی باشد و مسیری پیش بگیرند که خروجی آن دانشجوی کارآفرین باشد نه اینکه دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال استخدام در ادارات و دستگاه‌ها باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری در استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان اشاره کرد و گفت: ایجاد مراکز رشد، منجر به کارآفرینی مناطق کشورمان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم از راه اندازی مرکز رشد در شهرستان میناب حمایت خواهد کرد، گفت: وزارت علوم برای راه‌اندازی مراکز رشد شروطی را تعیین کرده است که بر این اساس زیرساخت‌های راه اندازی مرکز رشد را باید خود منطقه انجام دهد و ما مجوز راه‌اندازی مرکز، مسائل قانونی و حمایت‌های بودجه ای را انجام می دهیم.

بر اساس این گزارش، در ادامه دکتر علی فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیز با اشاره به ظرفیت های این استان گفت: با نیازسنجی‌هایی که از سوی پارک علم و فناوری هرمزگان صورت گرفته است، پیش‌بینی راه اندازی دو مرکز رشد در شرق و غرب هرمزگان شده است که میناب به عنوان مرکزیت شرق و بستک به عنوان مرکزیت غرب استان در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

در ادامه دکتر زینلی معاون پزوهش و فناوری دانشگاه هرمزگان نیز در این مراسم گفت: نگاه ما معطوف به مرکز استان هرمزگان نبوده و تلاش می‌کنیم به همه استان نگاه یکسان و توسعه‌ای داشته باشیم.

گفتنی است دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم که در پنجمین روز از هفته بزرگداشت دولت به استان هرمزگان سفر کرده بود، در شورای اداری شهرستان میناب شرکت کرد و از مجتمع آموزش عالی میناب بازدید کرد.

کد خبر: 831663

وب گردی

وب گردی