برگزاری همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان

همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان با حضور استادان و چهره ‌های ادبی درتاریخ ۷/۶/۹۶ دردانشگاه بوعلی ‌سینا افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، همایش ملی هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان با حضور استادان و چهره های ادبی و هم چنین مسئولان دانشگاه بوعلی سینا در سالن شهید چیت سازیان دانشکده علوم انسانی آغاز به کارکرد.

درآیین افتتاحیه این همایش دکترسیدمهدی مسبوق دبیرعلمی همایش هزار ویک شب و ادبیات ایران و جهان اظهارکرد: هزار ویک شب از مهم ترین و شناخته شده ترین کتاب های مشرق زمین است که تأثیر به سزایی در ادبیات ایران و جهان داشته است و به زبان ‌های گوناگون ترجمه شده است.

وی افزود: این اثر الهام بخش بسیاری از ادیبان، داستان نویسان، فیلم نامه نویسان و نمایشنامه نویسان بزرگ دنیا بوده است، که البته برخی از پژوهشگران با استناد به منابعی مانند فهرست ابن ندیم و مروج ‎ الذهب مسعودی معتقد هستند که این کتاب از ریشه و اصالت ایرانی برخوردار است و برخی دیگر نیز دست کم بخش هایی از آن را دارای خواستگاه ایرانی می‌دانند.

دکترمسبوق گفت: در مقابل آرای دیگر وجود دارد که این نظر را مردود دانسته و آن را دارای اصالت عربی و هندی می‌داند.

وی با ابراز تأسف از عدم برگزاری همایش درباره هزارویک شب، بیان کرد: با وجود اینکه داستان های این کتاب از سوی خاورشناسان و پژوهشگران مغرب زمین مورد استقبال قرار گرفته اما متأسفانه در ایران هنوز همایش در خوری در این زمینه برگزار نشده است.

دکترمسبوق اذعان کرد: به همین جهت گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا بر آن شد تا به منظور تشویق علاقمندان وپژوهشگران این عرصه همایش ملی «هزارویک شب و ادبیات ایران وجهان» را با همکاری گروه های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسه و زبان‌شناسی و دیگر مجامع علمی برگزار کند.

دبیر علمی همایش هزارو یک شب و ادبیات ایران و جهان افزود: طی فراخوان سراسری از کلیه اندیشمندان و صاحب‌نظران درخواست شد تا مقالات خود را از طریق سامانه همایش ارسال کنند و مقالات برگزیده این همایش به چاپ رسید و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در ادامه دکتریعقوب محمدی فر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا ضمن خیرمقدم به مهمانان و شرکت کنندگان این همایش، مطالبی را پیرامون تاریخچه و پیشینه داستان نویسی و نمادپردازی در دوران باستان ارائه کرد.

کد خبر: 831670

وب گردی

وب گردی