بیش از دو سوم علت رخداد حوادث، عامل انسانی است

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها به بیان نقش عامل انسانی در بروز حوادث پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید سوری، رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: مسائل مربوط به انسان در حوادث و سوانح مسائل خیلی مهم و جدی است. انسان یک بخش شخصیتی و رفتاری و یک جایگاه اجتماعی دارد.
سوری با بیان اینکه بیش از دو سوم علت رخداد حوادث، عامل انسانی است، ادامه داد: باید به مسائل رفتاری و عدم بروز رفتارهای ناایمن توجه شود و از طرفی دیگر، رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوادث مهم است و باید کنترل شوند؛ چرا که در برخی حوادث بیشترین تأثیر را دارد.
وی در ادامه افزود: آموزش‌های مناسب در زمان مناسب با روش مناسب به انسان از اهمیت بسزایی برخوردار است تا سایر عواملی که با انسان است نیز کنترل شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گاهی از اوقات حقوق دیگران در زمان ترافیک و در برخورد با حوادث رعایت نمی‌شود؛ تعرض به حقوق دیگران مانند موتور سواری که از محل عابر پیاده عبور می‌کند یا خودرویی که در محل عابر پیاده پارک می‌کند، بوق زدن‌های غیر ضروری و مستمر، سرعت غیر مجاز و ... جزء رفتارهای ضداجتماعی به شمار می‌روند که هم شانس وقوع حوادث را افزایش داده و هم آرامش جامعه را به هم می‌ریزد.
وی عنوان کرد: جامعه‌ای که یک‌سره در فضای متشنج و با رفتارهای ضد اجتماعی مواجه باشد، از حالت نرمال به حالت غیرنرمال تبدیل می‌شود و آرامش آن از بین خواهد رفت.
سوری در ادامه گفت: امیدورایم این مسائل در سطح کلان جامعه در نظر گرفته شوند، حال آن که رسیدگی به این امور نیازمند رویکرد علمی است و تصمیم گیری برای حل مشکلات رویکرد علمی می‌طلبد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دنیای امروز دنیایی نیست که یک مدیر بر اساس آزمون و خطا یا بر اساس تجارب خام گذشته تصمیم‌گیری نماید؛ فرآیند تصمیم‌گیری بسیار دشوار و نیازمند مستندات علمی است.
رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان اظهارداشت: برای اتخاذ تصمیم درست‌تر و اثربخش‌تر باید به محققین، پژوهشگران و مراکز علمی و تحقیقاتی توجه ویژه داشته باشیم.
یادآورمی شود؛ علاقه مندان می توانند آثار دیداری، شنیداری و مکتوب خود را تا اول آذرماه به دبیرخانه این جشنواره به نشانی radiosalamat@irib.ir و یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 831780

وب گردی

وب گردی