معاون وزیر کار: دولت نباید وارد فضای کسب و کار شود/ کوتاهی در ایجاد اشتغال پذیرفتنی نیست

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی در کنار خصوصی و دولتی یکی از سه بخش اقتصادی است البته دولت نباید وارد فضای کسب و کار شود و با صادرات و تجارت بنگاه داری کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید حمید کلانتری در نشست خبری پیش از ظهر امروز گفت: برای توجه بیشتر به تعاونی ها از تعاونی های موفق در هفته آینده تقدیر می شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعاونی یعنی هم افزایی که از همکاری شروع می شود و به هماهنگی ختم می شود که در کلان کشور تعاون به معنای همکاری بین سه قوه و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است.

او گفت: در بخش تعاون همه مسؤلند. مثلا در بخش اشتغال هیچ دستگاهی نباید کوتاهی کند. صداوسیما می تواند فرهنگ سازی کند و آموزش و پرورش باید جوانایی تربیت کند که با مهارت باشند که متاسفانه در مهارت و تخصص ضعیف عمل کردیم و دانشگاه ها فارغ التحصیل نظری به جامعه تحویل می دهند پس دانشجو باید بازار کار را بشناسد و بلافاصله بعد از اتمام تحصیل وارد بازار کار شود.

کلانتری تاکید کرد: تعاونی در کنار خصوصی و دولتی یکی از سه بخش اقتصادی است البته دولت نباید وارد فضای کسب و کار شود و با صادرات و تجارت بنگاه داری کند. پس به منظور مردمی شدن و گسترش سهم خصوصی و مردمی در اقتصاد، دستگاه های اجرایی مثل واحدهای بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و... اجازه دارند فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و نگذارند دولت بزرگتر شود.

سید حمید رضا کلانتری افزود: مفهوم تخصصی تعاونی این است که همه ی عناصر جامعه برای دستیابی به اهداف بلند مدت و پیش بینی شده تلاش کنند که در کشور باید به برنامه ی 1404 برسیم و دلیل اینکه به سهم 25 درصد بخضش اقتصاد تعاونی نرسیدیم این است که در اجرای قانون اصل 44 همت لازم را انجام ندادیم

معاون تعاون ادامه داد: در کشور 800 تعاونی روستایی داریم که 18 هزار روستا را تحت پوشش قرار می دهند و این تعاونی ها هستند که برای توسعه ی روستا کمک می کنند و دولت هرجا تشخیص داد برای عدالت کمک کند و تسهیلات ارزان برای مسکن روستایی می دهد به تعاونی ای که در آن روستا شکل گرفته است.
او افزود: هدف دیگری که در حوزه ی تعاون باید محقق شود بحث اشتغال است. میانگین هزینه ی ایجاد شغل در بخش تعاون 4/1 میانگین ایجاد شغل در بخش های متعارف اقتصادی است. یعنی اگر در بخش متعارف 200 میلیون هزینه کنیم یک شغل ایجاد می شود و اگر در بخش تعاون سرمایه گذاری کنیم 4 شغل ایجاد می شود در بخش تعاون حتی با کمتر از سی میلیون تومان هم می توان شغل ایجاد کرد.
کلانتری تاکید کرد: 65 هزار شغل در غالب روستا تعاون ایجاد می شود و از تسهیلات صندوق توسعه ی ملی 5/1 میلیارد دلار در اختیار 4 بانک قرار می گیرد و اگر بانک ها هم معادل این مبلغ را بعنوان سرمایه گذار تسهیلات بدهند بیش از 10 هزار میلیارد تومان در اختیار واحدهایی که طرح اشتغال دارند قرار می گیرد که در این حوزه مقدمات شناسایی روستا صورت گرفته است و حدود 300 روستا در کشور شناسایی شده اند که زمینه ی ایجاد تعاونی های مورد نظر را دارند و می توانند از تسهیلات ارزان استفاده کنند.

402

کد خبر: 831839

وب گردی

وب گردی