دانشگاه آزاد باید در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی و بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و روسای واحدها و معاونین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر رهایی در این همایش با تأکید بر ارتقاء کیفیت آموزشی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: معاونت آموزشی برای دستیابی به این امر مهم که همواره مورد توجه و تأکید مسؤولان عالی رتبه دانشگاه است، راهبردهایی را در نظر گرفته است.

وی افزود: بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدف‌گذاری برای ورود به کسب رتبه زیر 100 در نظام رتبه بندی، تنوع بخشی به رشته ها و کاهش سطح پذیرش در رشته‌های کم طرفدار، راه اندازی رشته های جدید، توسعه فعالیتهای بین المللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینه های غیرضروری از جمله راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشور به کاردان و تکنیسین نیاز اساسی و مبرم دارد و خروجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این زمینه محدود است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی توسعه فضای مهارتی در دوره های کاردانی و کارشناسی را در اولویتهای خود قرار داده است و سعی دارد افراد را براساس استانداردها و صلاحیت های شغلی برای کسب و کار تا سطح مطلوب و عالی تربیت کند.

رهایی به افزایش ارتباط با بخشهای خدمات و صنعت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیأت علمی را به اجرای طرحها و پروژه های تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند.

وی، حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقاء کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه باید به طور جدی در این مسیر گام بر دارد؛ چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقه ای، پتانسیل های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راهگشاست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با مقایسه نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در کشورهایی نظیر انگلستان، ترکیه، ژاپن، آمریکا و ایران پرداخت و افزود: سهم ایران در تعداد دانشجویان نسبت به این کشورها قابل توجه است و موقعیت خوبی به لحاظ تعداد دانشجو داریم.

رهایی ادامه داد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال گذشته بیش از 68 درصد افزایش داشته است .

ایجاد سامانه جامع نظارت و ارزیابی

وی از راه اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: یکی از فعالیتهای اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارشها مشخص و به واحدها به منظور اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقاء سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.

دکتر رهایی بر لزوم هماهنگی و همکاری همه واحدهای دانشگاهی برای شکل گیری پرتال در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تأکید کرد.

وی همچنین با تأکید بر تبعیت واحدها از زمان‌بندی فعالیت های آموزشی گفت: تقویم آموزشی سالیانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاسهای درسی باید به مدت 16 هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود.

ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی

دکتر رهایی با بیان اینکه این شورا با ترکیب مسؤولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود، گفت: هماهنگی در تأیید پایان نامه ها و رساله ها، هماهنگی در تأیید هیأت داوران رساله ها، ارزیابی دوره های تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.

وی همچنین با اشاره به تشویق اعضای هیأت علمی در صورت داشتن شرایط لازم، اظهار داشت: اعضای هیأت علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه می دهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی از بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد و گفت: آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شود.

وی بر انتخاب به موقع استاد راهنما، انجام مراحل تصویب پایان نامه، تشکیل هیأت داوران و دفاع نهائی و ارائه نتایج تحقیقات پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد تأکید کرد.

دکتر رهایی با بیان اینکه رشته های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: این بازنگری باید براساس نظام منطقه بندی جدید، قطب های تخصصی، توزیع گرایشهای بین دانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.

نظارت بر امتحانات و ارزیابی دروس

وی در ادامه با تأکید بر حفظ صیانت نمرات درسی و جلوگیری از هر نوع توصیه و یا دخالت خاطر نشان کرد: باید بر نظام امتحانات نظارت جدی صورت گرفته و هر نوع اقدام غیرمتعارف در این زمینه پیگیری و آزمونهای استاندارد و منظم برگزار شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی در خصوص ارزیابی دروس اظهار داشت: طرح درس باید توسط اعضای هیأت علمی تهیه و در پرتال آموزشی ارائه و دروس 3 و 4 واحدی به صورت دو جلسه در هفته برگزار شود.

وی در ادامه بر ارزیابی و جذب هیأت علمی توسط معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها تأکید کرد و گفت: در جذب اعضای هیأت علمی از طرح تعاون استانی برای تأمین اعضای هیأت علمی و جذب افراد نخبه از دانشگاه های مختلف بهره ببرید.

شناسایی واحدهای نمونه و ممتاز

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی گفت: از این پس واحدهای نمونه و ممتاز براساس شاخص هایی چون رعایت نسبت استاد به دانشجو، میزان زیربنای فضای آزمایشگاهی و کارگاهی، اختصاص فضای آموزشی، رعایت مناسب ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه، توزیع متوازن دروس، ممانعت از تدریس اساتید فاقد مدرک تحصیلی مورد نیاز، میزان سرانه مقالات ژورنالی ISI اساتید واحد دانشگاهی و ... شناسایی می شوند.

دکتر رهایی در پایان همایش گفت: امیدوارم با همفکری و مشارکت و نگاه به آینده تمای مسؤولان و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی در مسیر ارتقای علمی دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کنیم.

کد خبر: 831942

وب گردی

وب گردی