محیط های صنعتی می توانند در کاهش اعتیاد موثر باشند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های صنعتی و ایجاد واحدهای همیار کارکنان می‌تواند بروز اعتیاد را کم کند، به همین علت تخصیص منابع بیشتر توسط دستگاه‌های متولی و تعهد سندیکاهای کارفرمایی برای سرمایه‌گذاری روی این موضوع ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اعتیاد در محیط ‌های کاری موجب بروز حوادث، غیبت از کار، از دست دادن بهره‌وری، کم‌توجهی، تأخیر، جر و بحث، ناخشنودی، کاهش تولید و الگوی کاری نامنظم می‌شود.

دکتر بهزاد دماری در نشست علمی پژوهشی که با عنوان 'برآورد شیوع مصرف مواد مخدر و محرک و داروهای روانگردان در بین کارکنان مراکز صنعتی کشور' در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: اختلال و مصرف مواد پدیده‌ای فراگیر، همگانی، جهانی و پیچیده است که می‌تواند سلامتی را مختل کند و باعث ازدست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و مالی شود.
وی افزود: اعتیاد در محیط‌ های کاری موجب بروز حوادث، غیبت ازکار، ازدست دادن بهره‌وری، کم‌توجهی، تأخیر، جرو بحث، ناخشنودی، کاهش تولید و الگوی کاری نامنظم می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تحقیقی در زمینه سنجش شیوع مصرف مواد در بین کارکنان مراکز دولتی و خصوصی صنعتی کشور انجام شده است، گفت: جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان مراکز صنعتی کشور بود که از این بین تعداد 13 نفر براساس حجم نمونه محاسبه شده درست با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و براساس جمعیت شاغلین کارگری و مراکز صنعتی هر استان انتخاب شدند.
دماری افزود: 92 درصد شرکت‌کنندگان مرد و مابقی زن بودند و کمترین سن 14 و بیشترین نیز 82 سال داشتند و قریب به 18 درصد این جمعیت نیز سیگار مصرف می‌کردند.

دماری تاکید کرد: ارائه نتایج این مطالعه وحمایت‌طلبی برای کلیه ذینفعان وزار‌خانه‌های مرتبط، کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، سندیکاهای کارفرمایی،‌خانه کارگر و... سپس هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی براساس نتایج این مطالعه با مشارکت کلیه ذینفعان اولین گام‌ها برای کاربردی کردن نتایج این مطالعه است.
وی گفت: در تحلیل بروز و شیوع مصرف مواد مخدر تاثیر فزاینده یا کاهنده عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فن‌آوری، زیستی محیطی و بین‌المللی را نباید فراموش کرد. همچنین با توجه به تئوری هم‌افزایی نمی‌توان با سرمایه‌گذاری بر رفع یک علت برمشکل پیچیده اعتیاد غلبه کرد لذا تجمیع سیاست‌های پیشگیرانه مصرف مواد در دو بخش علل نزدیک و علل دور اثربخشی بیشتر خواهد داشت.

705

کد خبر: 831960

وب گردی

وب گردی