بی نظمی های بازار خودرو متاثر از بسته بودن ثبت سفارش خودرو

یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به مشکلات موجود در بازار خودرو گفت: امیدواریم وزارت صنعت هر چه سریع‌تر تصمیماتی را جهت باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و نیز برطرف شدن مشکلات موجود اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یکی از الزامات واردات کالا به کشور، ثبت سفارش و پیش از آن دریافت مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت است که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می شود.

وزارت صنعت پس از اجرایی شدن برجام طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که تنها نماینده رسمی خودروسازان برتر جهانی در داخل کشور قادر به ثبت سفارش خودرو هستند اما طی دو ماه گذشته سایت ثبت سفارش نه تنها برای افراد و شرکت‌های متفرقه بلکه برای نمایندگان رسمی خودروسازان از سوی سازمان توسعه تجارت نیز بسته شده و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت خودرو را ندارد که این امر باعث ایجاد مشکلاتی در بازار خودرو شده است.


به دنبال اقدام سازمان توسعه تجارت در راستای بسته شدن سایت ثبت سفارش، فرهاد احتشام زاد رییس انجمن خودروسازان شکایتی را علیه سازمان توسعه تجارت تنظیم کرد تا شاید بتواند از طریق قانون، محدودیت ایجاد شده در واردات خودرو را از مسیر بردارد.


علی‌رغم اعمال محدودیت در واردات خودرو، خبرهایی مبنی بر ورود 50 دستگاه خودرو به کشور منتشر شده که در صورت اثبات این ادعا باید گفت ورود این خودروها بدون مجوز و در جهت نقض قانون صورت گرفته است.


گفتنی است در ادامه اعتراض های صورت گرفته از سوی مسوولان در راستای ورود خودرو به کشور، تاکنون گمرک زیر بار این صحبت ها نرفته و منکر ورود چنین خودروهایی به کشور شده است.


برخی از کارشناسان خودرو بر این باورند که ارائه تاییدیه رسمی از سوی گمرک تنها راه تایید نهایی جهت عدم ورود خودرو به کشور است، این درحالی است که تاکنون گمرک هیج اقدامی برای ارائه این تاییدیه انجام نداده است.


علی شکوهی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو گفت: این موضوع بازار را از دو جهت با مشکل مواجه کرده، در ابتدا شرکت‌های وارد کننده خودرو امکان ثبت سفارش واردات جدید را ندارند و از سوی دیگر به دلیل هجوم متقاضیان به بازار جهت تهیه خودروهای تحویل فوری، آشفتگی هایی را در بازار إیجاد می کنند.


او در ادامه افزود: متقاضیان خودرو با توجه به اتفاقات پیش آمده نسبت به آینده بازار خوشبین نیستند و به دلیل اینکه مطمئن نیستند خودروی خریداری شده تا یک یا دو ماه آینده وارد بازار می شود یا خیر، بنابراین نسبت به محصولی که سرمایه گذاری می کنند اطمینان ندارند.


به گفته شکوهی، این اتفاقات باعث می‌شود که قیمت محصولات در بازار داخلی غیر قابل کنترل و با افزایش همراه شود کما اینکه در حال حاضر شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو در بازار هستیم.


کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: به غیر از خودروهای چینی که با قیمت بالا تولید می شوند، قیمت نهایی خوردروهای داخلی با تولید انبوه کمتر از 50- 60 میلیون تومان است، این در حالیست که قیمت عمده محصولات وارداتی بازار بیش از 100 میلیون تومان است، بنابراین می توان گفت که مشتریان و متقاضیان این خودروها با یکدیگر متفاوت هستند.


او با اشاره به اولین ابلاغیه وزیر صنعت گفت: نامه وزیر صنعت براین اساس بود که خودروهای تولیدی نیاز به استارت برای خودرو‌های قدیمی ندارد که این امر باعث نزولی شدن قیمت‌ خودرو در بازار شد در صورتی که تاکنون نه تنها شاهد کاهش قیمت در بازار نبودیم این بلکه تاحدودی قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است.


شکوهی با اشاره به شکایت انجمن خودروسازان از سازمان توسعه تجارت گفت: علی آبادی مسئول سازمان توسعه تجارت طی مصاحبه ای اعلام کرد که این سامانه در حال بررسی و منتظر دستور العمل جدید واردات خودرو است، بنابراین تا آن زمان باید صبر و بعد از آن تصمیمات جدید را اتخاذ کرد.


این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه پاسخ ارائه شده از سوی علی آبادی در خصوص حل مشکلات موجود با ابهام همراه است، گفت: تا یک سال آینده ممکن است دستورالعمل جدید ارائه نشود و سامانه ثبت سفارش بسته بماند اما در ابتدا شکایتی که از سوی انجمن علیه سازمان توسعه و تجارت تنظیم شده باید تعیین تکلیف شود.

به گفته او، شرکت‌های وارد کننده کالا اقدام به سرمایه گذاری در بازار ایران کردند و انتظار برای بازگشت سرمایه، تاحدودی بازار ایران را با مشکلاتی همراه کرده است.


شکوهی به سرمایه گذاری وارد کنندگان در صنعت خودرو تاکید کرد و افزود: سامانه واردات خودرو با نظم خاصی همراه نیست و این امر باعث شده تا هر روز شایعات جدیدی وارد بازار شود، همچنین افزایش نرخ ارز و نیز بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو بی نظمی هایی در بازار ایجاد کرده که در ابتدا این عوامل باید مدیریت و برطرف شوند.


شکوهی با بیان اینکه مشکلات موجود منجر به کاهش توان متقاضیان برای خرید خودرو شده است، گفت: این عوامل در کنار یکدیگر باعث می شود تا شاهد کالای با کیفیت در بازار و خدمات رسانی صحیح به مشتری نباشیم.


به گفته این کارشناس بازار خودرو، با توجه به صحبت های هفته گذشته علی آبادی در خصوص بسته ماندن سایت ثبت سفارش تا زمان عدم ابلاغ دستورالعمل جدید واردات، نباید در انتظار باز شدن سایت ثبت سفارش باشیم اما امیدواریم وزارت صنعت هر چه سریعتر تصمیماتی را جهت برطرف شدن مشکلات موجود اتخاذ کند.


او با اشاره به شریعتمداری، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری قبل از اینکه برای اخذ رای اعتماد در مجلس حضور پیدا کند جمله‌ای را با عنوان رقابت و آزاد بودن بازار بیان کرد که فعالان بازار را به ایجاد صنعت خودروی جذاب‌تر امیدوار کرد.


شکوهی به بحث رقابت در بازار آزاد تاکید کرد و گفت: زمانی که بحث رقابت در بازار آزاد مطرح می شود به نوعی بازاری مملو از برندهای با کیفیت با قیمت مناسب و تسهیلات مناسب برای خریداران در ذهن تداعی می شود که به طور قطع این عوامل می تواند بازاری مناسب برای تمام فعالین بازار مانند فروشنده‌ها، وارد‌کنندگان و مصرف کنندگان فراهم کند.


کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه امیدواریم شریعتمداری در همین راستا در حرکت باشد، گفت: عملکرد گذشته وزیر جدید صنعت نشان دهنده این است که او فردی عملگراست و تا حدودی به تمام وعده های داده شده عمل کرده است.


او با اشاره به خودروهای وارداتی در کشور گفت: سایت ثبت سفارش ارتباط مستقیمی با ممنوعیت واردات ندارد. سایت ثبت سفارش دارای اعتبار 6 ماه است و تمام واردکنندگانی که از گذشته ثبت سفارش کردند در بازه زمانی شش ماهه قادر به واردات خودرو هستند.


شکوهی خاطرنشان کرد: صحبت هایی درخصوص ورود 50 خودرو بدون ثبت سفارش به کشور شده که جزو خودروهای لوکس بودند، گمرک خبر اعلام شده را تکذیب کرد اما صحت و تاییدیه آن را می توان از طریق تاییدیه های رسمی صادر شده پیدا کرد که تاکنون تاییدیه رسمی صادر نشده است.

حالا باید منتظر ماند و دید حرکت دست شریعتمداری به سمت باز شدن جاده واردات خودرو از طریق سامانه ثبت سفارش خودرو می چرخد یا همچنان بازار باید در حسرت خودروهای رنگارنگ برندهای مطرح خارجی له له بزند.

401

کد خبر: 831987

وب گردی

وب گردی