گوترش: نوار غزه با یک بحران انسانی شدید مواجه است

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نوار غزه با یک بحران انسانی شدید و رنج و محنت‌های واقعی مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری که مدرسه آوارگان فلسطینی "حلب" در شهر بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه برگزار شده بود، ضمن ابراز خرسندی نسبت به سفرش به باریکه غزه، نسبت به وضعیت اسفبار باریکه غزه ابراز تاسف کرد و گفت: نوار غزه برای حل مشکلاتش نیازمند راهکارهای عملی و کارآمد است، از این رو از مجامع جهانی می خواهم که از نوار غزه حمایت به عمل آورند.

این مقام بین المللی ضمن اشاره به تصمیم خود برای اعطای 4 میلیون دلار جهت اجرای برنامه ها و طرح ها و پروژه های ضرب الاجلی در نوار غزه و کارمندان آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا"، تاکید کرد که دو دستگی داخلی باعث نابودی مساله فلسطین می شود و باید بساط این دو دستگی برچیده شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ترمیم شکاف داخلی و تحقق ایده تشکیل دو کشور، بر لزوم از سرگیری روند سیاسی برای تحقق این ایده و برچیده شدن تمامی موانع فرا روی آن تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد صبح روز چهارشنبه از طریق گذرگاه بیت حانون "ایرز" وارد نوار غزه شد.

آنتونیو گوترش همراه با هیاتی از سازمان ملل طی سفری 2 ساعته وارد باریکه غزه شد. او پس از بازدید از نوار غزه به فلسطین اشغالی باز گشت.

در همین حال، ده ها نفر از خانواده های اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی مقابل گذرگاه بیت حانون تجمع کرده و خواستار دیدار با گوترش همانند خانواده های نظامیان اسیر صهیونیستی شدند.

این در حالی است که جنبش حماس قبل از ورود دبیرکل سازمان ملل به نوار غزه خواستار تلاش و نقش آفرینی گوترش برای لغو محاصره نوار غزه، پایان دادن به رنج و محنت های بیش از دو میلیون فلسطینی در بزرگ ترین زندان جهان و ارائه برنامه های امدادرسانی و توسعه ای به منظور نجات این باریکه از بحران ها و فاجعه های انسانی پیش رو شد.

فوزی برهوم سخنگوی حماس اظهار داشت که این سفر بیانگر اهمیت ویژه نوار غزه در معادله نبرد با دشمن صهیونیستی و اوضاع انسانی ناگوار ساکنان آن است.

برهوم تداوم محاصره نوار غزه تحت پوشش جامعه بین الملل را مایه تاسف خواند و بر ضرورت دیدار دبیر کل سازمان ملل با خانواده های اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی، بیماران، محرومان از سفر، صاحبان خانه های تخریب شده و قربانیان جنگ و محاصره ظالمانه غزه تاکید کرد.

منبع: تسنیم

802

کد خبر: 832135

وب گردی

وب گردی