جزئیات سند درمان ۱۴۰۴ در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ نقشه راه درمان کشور از آن به عنوان یک سند معتبر در افق ۱۴۰۴ نام برد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی، ظهر چهارشنبه در نشست خبری به تشریح جزئیات سند درمان ۱۴۰۴ پرداخت و گفت: براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت مکلف به تهیه این سند بود.

وی با اشاره به پنج هدف مهم این سند اظهار داشت: ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی خصوصا مناطق محروم، بهره مندی مناسب و به موقع از خدمات، توسعه مناطق محروم، جلوگیری از سرمایه گذاری ها و هزینه ای غیرضروری و همچنین مدیریت تقاضا برای خدمات تشخیصی و درمانی، ۵ هدف مهم سند درمان کشور است.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که این سند در یک بازده زمانی دو ساله و توسط ۲۵۰ نفر از کارشناسان و مدیران نظام سلامت آماده شده است ادامه داد: اساس این سند مطالعات جمعیت شناسی و محاسبه بار بیماری ها تا سال ۱۴۰۴ است.

وی افزود: لحاظ کردن مهاجرت ها و ظرفیت های اقتصادی کشور از دیگر موضوعات مورد توجه در تهیه این سند است.

آقاجانی اظهار داشت: براساس این سند جمعیتی را در ابتدای سال ۹۵، ۷۹ میلیون نفر بوده که در سال ۱۴۰۴ به ۸۷ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر خواهد رسید، همچنین تا سال ۱۴۰۴ شاخص بار بیماری ها در این سند محاسبه شده است.

وی تأکید کرد: این سند در حد توان اقتصاد کشور تهیه شده است به طوری که هفت تا هشت درصد سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی به عنوان منابع این سند لحاظ شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: رشد سالیانه درآمد ناخالص ملی در این سند سه تا پنج درصد و رشد تورم در حوزه سلامت ۱۲ تا ۱۴ درصد لحاظ شده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت این سند در سطح بیمارستان های ملی، مراکز جراحی محدود و بیمارستان های محلی اجرایی می شود.

آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: براساس همین سند، بیمارستان کوچکتر از ۶۰ تختخوابی احداث نخواهد شد و در مناطق کمتر از ۵۰ هزار جمعیت نیز بیمارستان نخواهیم ساخت.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: براساس این سند در مراکز استانها ۱.۵ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت و در سایر شهرها یک تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت با تعرفه دولتی دیده شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱.۵ تخت به ازای هر هزار جمعیت در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد که تا سال ۱۴۰۴، نیم تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت افزوده خواهد شد.

701

کد خبر: 832205

وب گردی

وب گردی