ابراز نگرانی چین درباره افزایش بودجه نظامی ژاپن

سخنگوی وزارت خارجه چین افزایش بودجه دفاعی ژاپن را نگران‌کننده خواند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از خبرگزاری شین‌هوآ، هووا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری درباره افزایش بودجه نظامی ژاپن ابراز نگرانی کرد. او گفت هر سال بودجه دفاعی ژاپن افزایش پیدا می کند و اکنون به سطحی تاریخی رسیده است. ما درباره این مسئله نگران هستیم. در سال‌های اخیر ژاپن مرتب روی مسئله به اصطلاح تهدید چین مانور می دهد و درباره آن بزرگنمایی می کند و به بهانه آن بودجه دفاعی خود را افزایش داده و تسلیحات خود را گسترده داده است. ژاپن همچنین قانون امنیتی جدید خود را به اجرا درآورده است. در نتیجه باید حواسمان را بیشتر جمع کنیم.

چونیینگ افزود: به نظر ما ژاپن باید درباره نیت واقعی خود به جامعه بین المللی توضیح دهد. همانطور که همه ما می دانیم، به علل تاریخی و واقع بینانه جامعه بین المللی به ویژه کشورهای همسایه سیاست‌ها و گرایش‌های نظامی و امنیتی ژاپن را از نزدیک زیر نظر داشته اند. امیدواریم ژاپن بتواند درس‌های موثری را از تاریخ بگیرد و به نگرانی‌های همسایگان آسیایی خود اهمیت دهد و در اقدامات خود در حوزه های نظامی و امنیتی محتاط باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه درباره اظهارات اخیر زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، گفت: من از حرف‌های آقای گابریل متعجب شدم. ما مثل او بسیار دوست داریم که درباره مفهوم اروپای واحد شفاف سازی شود و اینکه آیا درباره اروپای واحد در اتحادیه اروپا اجماع وجود دارد یا خیر؟ من امیدوارم و باور دارم که حرف‌های او مبنی بر اینکه چین تلاش می کند در اروپا تفرقه بیندازد، نظر بیشتر اروپایی‌ها نیست. اتحادیه اروپا سازمانی منطقه ای متشکل از کشورهای مستقل است و خودش به تنهایی کشوری مستقل نیست. توسعه روابط کشورها با اتحادیه اروپا و با اعضای این اتحادیه می تواند به طور موازی گسترش پیدا کند و نباید هیچ تضادی با یکدیگر داشته باشند. چین همیشه از فرایند یکپارچه سازی اروپا حمایت می کند. ما نمی دانیم آیا آقای گابریل می تواند کشوری جز چین را پیدا کند که چنین حمایت قاطع، پیوسته و بدون قید و شرطی را از یکپارچه سازی اروپا، چه به صورت علنی و چه به صورت غیرعلنی، ارائه کند.

در ادامه سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی نزدیک مرزهای کره شمالی، گفت چین بارها تاکید کرده است همه طرف‌ها باید از خود خویشتنداری نشان دهند و با عقلانیت و منطق با یکدیگر رفتار کنند. ما باید از انجام هر آنچه که ریختن نفت روی آتش است و تنش را تشدید می کند، پرهیز کنیم. امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند به شکلی مثبت طرح چین را با عنوان «تعلیق مضاعف» بپذیرند. ما باید برای برگرداندن دوباره مسئله شبه جزیره کره به مسیر درست حل مسالمت آمیز از طریق گفتگو، تلاشی مشترک داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

802

کد خبر: 832375

وب گردی

وب گردی