سیاست سرمایه گذاری در بورس تحت تاثیر نمادهای متوقف است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: توقف نمادهای معاملاتی یکی از نکاتی است که فعالان بازار سرمایه همواره به آن حساسیت دارند و ارتباط مستقیم این مقوله به ریسک سرمایه گذاری ناشی از نقدشوندگی است که میتواند سیاست سرمایه گذاری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نماد شرکت های بورس بنا به مشکلاتی که در حین معاملات آنها به وجود می آید بسته می شود بنابراین سهامداران قادر به داد و ستد سهام شرکت مرتبط نخواهند بود.

طی چند وقت اخیر نماد بسیاری از شرکت ها از جمله بانکی ها، شرکت کنتورسازی و نیز نماد برخی از خودرویی ها بسته شده که بنا به تحقیقات انجام شده دلیل آن به عدم شفافیت در حسابرسی نمادهای متوقف بر می گردد.

شرکت کنتورسازی به عنوان یکی از نمادهایی است که توقف آن حاشیه های زیادی را با خود به همراه داشت و باعث تجمع سهامداران آن مقابل شرکت بورس جهت روشن شدن تکلیف این نماد شد.

لازم به ذکر است که نماد شرکت ها پس از خروج از وضعیت خاص، باز می شوند و داد و ستد سهام شرکت از سر گرفته می‌شود.

فردین آقابزرگی در گفتوگو با ایسکانیوز به آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توقف نمادهای معاملاتی یکی از نکاتی است که فعالان بازار سرمایه همواره به آن حساسیت دارند و ارتباط مستقیم این مقوله به ریسک سرمایه گذاری ناشی از نقدشوندگی است که میتواند سیاست سرمایه گذاری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

او در ادامه گفت: تا پیش از اعلام تصویب دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، نهاد ناظر بازار سرمایه تا زمان ارسال گزارش مطابق با فرمت های تعیین شده چاره ای جز متوقف نگه داشتن نماد را نداشت.

آقابزرگی افزود: تغییر این رویه که به نوبه خود تحولی در بورس محسوب می شود تا حدودی دغدغه های فعالان بازار را کاهش داد و امیدواریم تداوم نگرش مقام ناظر به اصلاح رویه هایی که ممکن است موجب افت کارایی بازار شود را ادامه دهد و به صورت مداوم مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده خاطرنشان کرد: مسوولین در بورس بدلیل وجود دستورالعمل های دست و پا گیر که باعث کاهش گردش نقدینگی در بورس می شد چاره ای جز تمکین به قوانین داخلی را نداشتند اما در حال حاضر با توجه به سیاست روان سازی و گره گشایی در فرایند انجام معاملات از طریق پایین آوردن زمان توقف معاملاتی به کوتاه ترین زمان ممکن، به نظر می رسد فعالان بازار این موضوع را به عنوان یکی از ابتکارات بجا و مناسب تلقی کنند و از این فرصت برای اصلاح سیاست های سرمایه گذاری خود در بورس استفاده می کنند.

او گفت: تا چند وقت گذشته روند حاکم در بورس به گونه ای بود که برخی از فعالان بازار، بورس را مسوول توقف نمادها به‌دلیل عدم وجود شفافیت می دانستند و در مقابل هرگاه نمادی که باز می شد به منزله رفع ابهامات بورس تلقی می کردند.

آقابزرگی اظهار داشت: درحقیقت بورس با تصویب این دستورالعمل خود را از چرخه اظهار نظر در خصوص کمیت و کیفیت اطلاعات منتشر شده از سوی ناشرین، خارج کرد و تقریبا مانند اکثر بورس های دنیا صرفا بعنوان ناظر بر نحوه اقدامات اعضا درقبال قوانین و مقررات، نظارت و اطلاع رسانی می کرد.

آقابزرگی تصریح کرد: بازگشایی نمادها در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند مقدمه لغو محدوده نوسان قیمت سهام شود، براساس دستورالعمل جدید قرار بر این است که محدوده نوسان قیمت برداشته شود که این حرکت نیز از مهمترین تحولات اساسی در اصلاح رویه های معاملاتی در بورس محسوب می شود.

او گفت: تعیین محدوده نوسان قیمت که موجب ایجاد فرصت هایی کاذب و مقطعی برای عده ای جهت نوسان گیری شده بود با اصلاح این رویه از میان برداشته خواهد شد.

آقابزرگی با بیان اینکه وظیفه اطلاع رسانی در خصوص نحوه ارایه اطلاعات از سوی ناشرین برعهده مقام ناظر است، افزود: درصورت عدم اطلاع رسانی نیز میتوان با آگاه نمودن فعالان بازار نسبت به این موضوع اقدام به بازگشایی نماد کرد چرا که همین مطلب به گونه ای اطلاع رسانی محسوب می شود با این تفاوت که درجه ریسک و حساسیت را نیز نشان خواهد داد.

بازار سرمایه با چالش های زیادی روبرو است که برخی سازمان بورس را مقصر اصلی مشکلات موجود می دانند، این در حالیست که سازمان درخصوص تمام نمادها اطلاعات سهام هر شرکتی را پس از تحقیقات انجام شده به فعالان بازار ارائه می دهند اما گاهی سهامداران فریب وعده هایی که شرکت ها در خصوص ارائه سود به سهامداران می دهند را می خورند و اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت موردنظر می کنند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر نمادهای بانک صادرات، دی، گردشگری، پاسارگاد، شرکت کنتورسازی و نیز سایپا دیزل در پارکینگ تالار توقیف هستند و امکان معاملات برای آنها وجود ندارد، حال باید منتظر ماند و دید سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص بازگشایی این نمادهای متوقف، چه اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد.

401

کد خبر: 832389

وب گردی

وب گردی