گسترش خانه های امن  نقطه تقویت کننده ای  برای بازگشت زنان آسیب دیده

رئیس سازمان بهزیستی کشور از توسعه مراکز «خانه‌های امن» و «خانه‌های سلامت» در کشور خبر داد و اعلام کرد: استراتژی جدید بهزیستی آن است که در کنار خانه‌های امن، مراکز نگهداری از کودکان را نیز ایجاد کرده تا میان مادران و فرزندان فاصله‌ای ایجاد نشده و به کودکان آنها آسیب روحی وارد نشود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،انوشیروان محسنی بندپی با بیان آنکه هم اکنون 26 «خانه امن» در کشور فعالیت می کنند گفت: در حال حاضر 17 مرکز خانه امن به صورت خصوصی در کشور راه‌اندازی شده؛ این در حالیست که شش مرکز دولتی نیز در کشور فعال است.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه یکی از سیاست‌های کاری بهزیستی توسعه خانه‌های امن و خانه‌های سلامت برای آن دسته از زنانی است که مورد خشونت واقع می‌شوند ادامه داد: طی چند هفته اخیر در مراکز استان‌های گلستان، چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان مراکز خانه‌های امن راه اندازی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: شیوه نامه و بعد نظارتی این مراکز را در بهزیستی مورد بازنگری قرار دادیم و در شورای معاونین این سازمان تصویب شد تا بعد نظارتی این مراکز قوی‌تر و دقیق‌تر شود؛ این در حالیست که تمام تلاش ما توسعه خانه‌های امن و خانه‌های سلامت در مراکز استان‌ها است.

بندپی همچنین گفت: افرادی که تمایل به راه اندازی این مراکز در استان‌های خود دارند می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند. این در حالیست که به منظور جلوگیری از ایجاد مسائل و مشکلات حاشیه‌ای نظارت بر این مراکز را به شدت تقویت کرده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص فواید توسعه این مراکز در کشور نیز اظهار کرد: گسترش این مراکز نقطه اطمینان و نقطه تقویت کننده‌ای است که بازگشت زنان آسیب دیده به مسیر اصلی زندگی‌شان را هموارتر و از ورود آنها به آسیب‌های متعدد دیگر جلوگیری می کند.

بندپی تصریح کرد: چنانچه افراد خشونت دیده بدانند که یک نهاد حاکمیتی و دولتی در صورت وقوع خشونت از آنها حمایت کرده و آنها را پذیرش می‌کند دچار «امنیت روانی» می‌شوند و به این ترتیب بازگشت آنها به چرخه زندگی طبیعی آسانتر خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: ایجاد مراکز نگهداری کودکان در خانه‌های امن به منظور آنکه گسست و جدایی مادران از فرزندانشان باعث ایجاد آسیب روحی در کودکان نشود را به عنوان رویکرد جدید بهزیستی در این حوزه در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا پایان سال جاری در تمام کلانشهرها و شهرهایی که جمعیت آنها بالا بوده و با آسیب‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند نسبت به تاسیس مراکز خانه‌های امن و خانه‌های سلامت اقدام خواهیم کرد.

بندپی تاکید کرد: هر زنی به محض آنکه مورد خشونت واقع شد در صورت عدم وجود محل سکونت می‌تواند با 123 تماس گرفته و سپس سازمان بهزیستی اقدامات لازم برای حضور وی در این مراکز را انجام خواهد داد.

گفتنی است که معصومه ابتکار نیز در چند روز گذشته اعلام کرد «خشونت داخل خانه علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است و این مناسبات خانواده را به هم می زند؛ البته خشونت تعریف خاصی دارد و آخرین مرحله، خشونت فیزیکی است؛ به همین ترتیب نیاز است علاوه بر توسعه و گسترش گفت و گو ملی در کشور، نسبت به توسعه خانه‌های امن نیز اقدام شودـ».

همچنین پوران ولویون، مشاور امور زنان و خانواده وزارت دادگستری نیز چندی پیش از بررسی لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در قوه قضائیه خبر داد.

705

کد خبر: 832391

وب گردی

وب گردی