بحران مالی اولین چالش مدیریت شهری آینده

عضو شورای شهر پنجم تهران با تشریح 7 دستاورد شهرداری نجفی برای تهران، درباره مشکلات و چالش‌های امروز شهر تهران و شهرداری از جمله گلوگاه‌های رانت و فساد، بذل و بخشش‌های شهرداری باوجود بدهی 65 هزار میلیاردی و واگذاری بدون تشریفات شهروند و شهرآفتاب و ... توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،مجید فراهانی در مورد اولویت‌های محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران با بیان اینکه محمدعلی نجفی بیش از دو ساعت برنامه‌های خود برای مدیریت شهری را در فضای شورای شهر در بین کاندیداهای دیگر شهرداری تهران تشریح کرد؛ اما سوالات زیادی باقی ماند که به دلیل ضیق وقت مطرح نشد، گفت: هرچند آن چیزی که در برنامه‌های ایشان در مورد سیاستهای اجرایی شهری مطرح شد ابعاد دقیق و عملیاتی آن به طور دقیق مشخص نبود و ایشان قول دادند برنامه‌های عملیاتی خود را در قالب برنامه سوم توسعه شهر جهت تصویب به شورا ارایه کنند.

شورای شهر پنجم قائل به شفافیت است

وی با بیان اینکه شورای شهر پنجم قائل به شفافیت در همه امور است و تصمیم دارد همه فعالیتهایش در معرض دید رسانه‌ها باشد،‌ گفت: معنا ندارد جلسات هفتگی شورای شهر یک جلسه علنی و جلسه دیگر غیر علنی باشد و این درحالی است که بر اساس آمار ۷۵ درصد از مصوبات الزام آور برای مدیریت شهری در جلسات غیرعلنی شورای گذشته بررسی و تصویب شده بود که این قابل پذیرش نیست. فرایند این شفافیت را قبل از آغاز به کار شورای جدید مطرح کردیم؛ به گونه ای که ملاحظه کردید بررسی برنامه‌های کاندیداها در معرض حضور خبرنگاران برگزار شد و برآورد ما این است که این مسئله موجب رضایت و تأیید افکار عمومی بوده است.

گلوگاه‌های فساد و رانت در شهرداری باید شناسایی شود

مدیریت شهری نباید از افرادی استفاده کند که شائبه اندکی فساد داشته باشند

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت آینده تهران باید در مورد گذشته، استراتژی مشخص داشته باشد، در عین حال گفت: لازم است شورا و شهرداری پس از استقرار، حسابرسی دقیق و قاطعی در حوزه‌های مختلف داشته باشند تا حسابرسان مستقل، گزارشی شفاف و روشن از وضعیت شهرداری ارائه دهند تا مشخص شود چه چیزی از مدیریت قبلی تحولی گرفته‌ایم؟ و اینکه شهر در چه وضعیتی قرار دارد؟ وضعیت بدهی‌ها چگونه است؟ و در کل تصویری شفاف از وضعیت فعلی تهران به مردم ارائه شود و در ادامه این گزارش نیز باید برنامه ریزی شود تا مردم بدانند که در چهار سال آینده قرار است چه اقداماتی عملیاتی شود .

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مزیت نسبی مدیریت شهری آینده رابطه نزدیک با دولت و شخص آقای روحانی است، گفت: این حسن رابطه مدیریت محلی و مدیریت ملی نوید بخش یک اتفاق خوب برای آینده شهر و کشور است چرا که متاسفانه در ۱۴ سال گذشته شهردار وقت با انگیزه رئیس جمهور شدن با دولت وقت در جدال همیشگی بوده است و در این جدال بی پایان هیچ چیز مثبتی نه تنها عاید مردم نشده بلکه بواسطه فاصله و شکافی که بین دولت‌ها و شهرداری ایجاد شده ، خسارت‌های جبران ناپذیی مردم و مشخصا شهر تهران پرداخت کرده است.

فراهانی با اشاره به برنامه نجفی در حوزه کاهش رانت، بر لزوم ارایه برنامه عملیاتی در این باره تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که برای کاهش و از بین بردن رانت باید شرایط و موقعیتی فراهم شود که افراد نتوانند از رانت استفاده کنند و باید اقداماتی در این راستا صورت گیرد هر چند که نجفی عنوان کرده که قراردادهای بالای یک سقف معین شهرداری را روی سایت قرار می‌دهد تا همه شهروندان از کم و کیف و پیشرفت آن آن مطلع شوند اما این کافی نیست. چرا که جهت پیشگیری از رانت باید به سمت اصلاح ساختار و قوانین و همچنین ضابطه مند کردن تصمیمات بر اساس تدوین و اجرایی کردن دستورالعمل ها و فرآیندها پیش برویم.

فراهانی با بیان اینکه با اصلاح ساختار و قوانین و همچنین ضابطه مند کردن تصمیمات، امکان وجود رانت از بین می‌رود، گفت: باید راهکاری عملی برای از بین بردن گلوگاه‌هایی که موجب رانت و فساد شده و همچنین تصمیماتی که پشت درهای بسته اخذ می‌شود، کرد که اجازه بروز رانت را ندهیم و لذتا مدیریت آینده شهری نباید از افرادی استفاده کند که حتی شائبه اندکی فساد داشته باشند چرا که برخورد با فساد ساختار یافته موجود مطالبه مردم و شورای شهر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مزیت نسبی مدیریت شهری آینده رابطه نزدیک با دولت و شخص آقای روحانی است، گفت: این حسن رابطه مدیریت محلی و مدیریت ملی نوید بخش یک اتفاق خوب برای آینده شهر و کشور است چرا که متاسفانه در ۱۴ سال گذشته شهردار وقت با انگیزه رئیس جمهور شدن با دولت وقت در جدال همیشگی بوده است و در این جدال بی پایان هیچ چیز مثبتی نه تنها عاید مردم نشده بلکه بواسطه فاصله و شکافی که بین دولت‌ها و شهرداری ایجاد شده ، خسارت‌های جبران ناپذیی مردم و مشخصا شهر تهران پرداخت کرده‌ است که دلیلی برای این مساله وجود نداشت. این ارتباط خوب شهرداری و دولت می‌تواند زمینه ساز اتفاقات خوبی باشد.

ارتباط خوب نجفی و دولت نویدبخش هفت اتفاق مثبت

فراهانی با بیان اینکه ارتباط خوب نجفی و دولت می‌تواند نویدبخش هفت اتفاق مثبت در تهران باشد گفت: این ارتباط نزدیک می‌تواند زمینه ساز حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت باشد. چرا که تهران قلب ایران است و به دلیل پایتخت بودنش علاوه بر اینکه بستر بسیاری از مشکلات است، نیازمند توجه ویژه ملی است.

فراهانی با بیان اینکه حل و فصل چالش اختصاص سهم مالیات بر ارزش افزوده شهری به عنوان تنها منبع درآمد پایدار شهری می‌تواند ثمره ارتباط موثر نجفی با روحانی باشد، گفت: کاهش سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تغییر روند واریز این سهم باعث شده که نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد پایدار شهر از این محل از دست برود و باید این سهم از دست رفته به شهر تهران باز گردد، همچنین دولت بایستی مشارکت معوقه قانونی خود در تامین خرید اتوبوس های جدید و نوسازی تاکسی‌ها را پرداخت کند و همچنین دولت بر اساس قانون لازم است نیمی از هزینه ساخت، توسعه و خرید واگن های مترو را تقبل کند وبا کمک به توسعه مترو و حمل و نقل عمومی، نقش خود را در کاهش ترافیک و آلودگی هوا ایفا کند که امیدواریم در این رابطه حسنه این مشکل نیز حل و فصل شود.

تحقق مدیریت یکپارچه شهری با کمک دولت

وی تحقق مدیریت یکپارچه شهری دیگر را یکی دیگر از دستاوردهای ارتباط حسنه نجفی و دولت روحانی عنوان کرد و گفت: عملیاتی کردن ارائه بخشی از اختیارات دستگاه‌های خدمت رسان همچون برق، گاز، آب و ... به شهرداری‌ها در تمام دنیا مرسوم است و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که شهر تهران نیز به مدیریت یکپارچه شهری دست پیدا کند. همچنین تدوین برنامه عملیاتی جهت تضمین سرمایه گذار خارجی با پشتوانه بانک داخلی می‌تواند در این دوره اتفاق بیفتد چرا که سرمایه گذاران خارجی زیادی علاقمند سرمایه گذاری در تهران هستند اما بانک مرکزی لازم است تضامین لازم را در این خصوص فراهم کند.

به گفته فراهانی توافق پایدار با وزارت کشور در راستای تثبیت جایگاه شورایاران می‌تواند ثمره ارتباط حسنه نجفی با دولت وقت باشد چرا که شورایاران نماد دموکراسی و مردم سالاری در هستند که تا اعماق محلات این دامنه نفوذ برده شده و باید فرآیند قانونی آنها تثبیت و اختیارات لازم به آنها داده شود.

وی در ادامه با اشاره‌ای پیشنهاد نجفی مبنی بر راه اندازه باشگاه مشاوران و بانک ایده گفت: هرچند جزئیات عملیاتی بیشتری در مورد این پیشنهاد باید ارائه شود، اما باید اشاره کرد که مدیریت شهری در دوران قالیباف تجربه راه اندازی خانه شهریاران جوان را داشت و باید دید ایده باشگاه مشاوران چه تفاوتهایی با ایده شهریاران جوان دارد و در پی این ایده، قرار است افراد جدیدی وارد بدنه شهرداری شوند؟

به گفته فراهانی، در حال حاضر در ساختار شهرداری تهران بیش از ۶۳هزار پرسنل برای حدود ۲۰هزار پست سازمانی وجود دارد و این ساختار نیروی انسانی متورم 3 برابر ظرفیت موجود است و مشکلات حرکتی و فعالیتی زیادی برای شهرداری بوجود آورده است به طوریکه امروز یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری پرداخت حقوق این ساختار متورم است.فراهانی با بیان اینکه شهرداری تهران باید از فعالیت‌های سیاسی دوری کند، گفت: نجفی در تشریح برنامه‌های خود اعلام کرد که با شهردار شدنش پیراهن سیاست را از تن شهرداری تهران خارج می‌کند که این فی نفسه نوید بخش اتفاق خوبی برای تهران است. چرا که از سال ۹۲ به بعد به شهرداری تهران به عنوان پله‌های رسیدن به ریاست جمهوری نگاه شد و هزینه رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی از جیب مردم پرداخت شده است و مردم علاوه بر پرداخت هزینه‌ها، قربانی چالش و اختلاف نظر با دولت مستقر شدند چرا که افق نگاه شهردار رسیدن به ریاست جمهوری بود و بر همین اساس کارهایی را انجام می‌داد که متناسب با جمع آوری آراء انتخاباتی و رضایت زودگذر مردم بود و منافع پایدار و همیشگی مردم در آن لحاظ نمی شد.

عضو منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه یکی دیگر از موارد قابل اشاره در برنامه‌های نجفی جلوگیری شهرداری از تصدی‌گری است، گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی بالادستی بیشتر نقش حکمرانی دارد و نباید در بخش‌هایی که بخش خصوصی توان انجام کار را دارد وارد تصدی گری شود و معنا ندارد شهرداری به عنوان رقیب در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و ... که بخش خصوصی با هزینه کمتر می‌تواند موفق باشد وارد شود .

وی با بیان اینکه نقش تصدی‌گری شهرداری تنها بدنه متورم موجود را بزرگتر می‌کند، ادامه داد: در دنیا امروز همه سازمان‌ها به دنبال چابک سازی هستند و اگر شهرداری به بخش خصوصی بها دهد می‌تواند با برون سپاری کارهای خود، تمرکز و نظارتش را افزایش دهد.

نجفی پیراهن سیاست را از تن شهرداری تهران خارج می‌کند

فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری تهران باید از فعالیت‌های سیاسی دوری کند گفت: آقای نجفی در تشریح برنامه‌های خود در جمع اعضای منتخب اعلام کرد که با شهردار شدنش پیراهن سیاست را از تن شهرداری تهران خارج می‌کند که این فی نفسه نوید بخش اتفاق خوبی برای تهران است. چرا که از سال ۹۲ به بعد به شهرداری تهران به عنوان پله‌های رسیدن به ریاست جمهوری نگاه شد و هزینه رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی از جیب مردم پرداخت شده است و مردم علاوه بر پرداخت هزینه‌ها قربانی چالش و اختلاف نظر با دولت مستقر شدند چرا که افق نگاه شهردار رسیدن به ریاست جمهوری بود و بر همین اساس کارهایی را انجام می‌داد که متناسب با جمع آوری آراء انتخاباتی و رضایت زودگذر مردم بود و منافع پایدار و همیشگی مردم در آن لحاظ نمی شد.

فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۶۰ تا ۶۵ درصد بودجه شهرداری تهران، جاری و هزینه‌ای است و سهم توسعه زیرساخت‌ها در این میان اندک است، گفت: این مسئله نشان دهنده بیماری عمیق در ساختار اقتصاد شهری است و سوال اینجاست که نجفی با چه برنامه و ساختاری می‌خواهد شهرداری را به سمت کاهش هزینه‌ها از یکسو و افزایش درآمدهای پایدار شهری از سوی دیگر ببرد.

فراهانی با بیان اینکه به باور من امروز تهران گران اداره می‌شود گفت: کار سخت و مشکلی در راستای تجدید نظر در ساختار و هزینه‌های شهرداری وجود دارد که قطعا موجب انتقاد افرادی می‌شود که از بودجه‌های شهرداری نفع می‌بردند چرا که ساختارمند کردن هزینه‌ها سبب قطع و اصلاح بسیاری از بودجه‌های اضافی می‌شود و این مسئله موجبات ناراحتی کاسبان قدیمی شهر را فراهم می‌کند لذا شورا و شهرداری آینده بایستی آماده هجمه‌های پیش بینی شده از جانب این افراد و نهادها باشد

عضوی منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه نجفی در برنامه‌هایش شعار «شکوفایی شهری» مطرح کرده اما شاخص‌هایی که منتج به رسیدن به این هدف می‌شود و ابعاد چند و چون این شعار باید مشخص شود، گفت: یکی از موضوعات پر مناقشه و ابهام انگیز مطرح شده در برنامه‌های آقای نجفی استفاده از «بازرسی مخفی» برای کاهش فساد در شهرداری بود. نفس طرح این ایده نشان دهنده ناکارآمدی نوع نگاه های امنیتی، نظامی، حراستی و بازرسی گذشته در ساختار شهرداری بوده است. لذا موضوع مطرح شده تحت عنوان فعالیت بازرس مخفی باید چیزی متفاوت از روشهای گذشته باشد که لازم است ابعاد آن روشن شود

وی با بیان اینکه مسئله نظارت شورا بر شهرداری یک موضوع جدی است و باید در این خصوص به راهکار موثری با شهرداری برسیم، گفت: میلیون‌ها تهرانی با امید ساعت‌ها در صف ایستادند و با رای میلیونی خود اعضای منتخب را راهی شورای شهر کردند و قطعا مردم خواهان نظارت جدی شورا و شهرداری هستند، لذا لازم است تمام تلاش خود را در چهار سال آینده به کار ببندیم تا علاوه بر حمایت از شهرداری، به عنوان یک ناظر فعال نقش مهمی در کاهش کاستی‌ها و انحرافات ایفا کنیم.

عدالت در شهر تهران مغفول مانده است

فراهانی با بیان اینکه موضوع عدالت در شهر تهران مغفول مانده است، گفت: در دو دهه اخیر مدلی از توسعه در شهر تهران حاکم بوده که خروجی آن را به شکل فاصله طبقاتی و نبود عدالت در همه ارکان مدیریت شهری می‌بینیم امروز شاهد آن هستیم که بر اساس آمار رسمی منتشره هنوز قریب به ۶۰ تا ۱۰۰ محله محروم در تهران وجود دارد و فاصله شمال و جنوب کاهش نیافته و حتی با کمال تعجب در اغلب مناطق شمالی برخی محلات محروم و حاشیه ای داریم.

وی با بیان اینکه برخی سرانه های هفت گانه خدماتی در بسیاری از مناطق محروم شهر اندک و نزدیک به صفر است گفت: بافت کالبدی فرسوده و ناپایدار در عمده مناطق محروم دیده می‌شود که با یک زلزله کم دامنه فرو می‌ریزد و بافت مسکونی این مناطق آنقدر متراکم است که حتی امکان جمع آوری زباله به شکل مناسب وجود ندارد و این در حالیست که دو میلیون نفر در این بافت فرسوده ساکن هستند و وضعیت آنها در شرایط بحرانی قرار دارد . بیش از ۸۰ درصد بافت‌های فرسوده موجود در جنوب تهران هستند و علاوه بر آنکه در این محلات چهره خشن فقر اقتصادی نمود یافته است این مناطق مامن بسیاری از آسیب های اجتماعی شهر اعم از اعتیاد کارتن خوابی کودکان کار و ... بوده است

باید بودجه مناطق محروم تخصیص حداکثری داشته باشد

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد توزیع جغرافیایی محلات محروم به واسطه توسعه غلط در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران پراکنده است گفت: در این محلات محروم دو اتفاق باید رخ دهد که در اولین گام باید به بودجه این مناطق توجه شود چرا که اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که کمترین بودجه شهری به مناطق محروم تخصیص داده شده است، آخر این چه منطقی است که در مناطقی که بیشترین جذب بودجه را دارند، تخصیص بودجه بیشتری هم داده می‌شود. به عنوان مثال منطقه یک بیشترین جذب بودجه را دارد اما معنا ندارد که بخش اعظم همان بودجه در آن منطقه هزینه شود این سبب می‌شود که بودجه یک منطقه ۱۰ برابر بودجه منطقه دیگر باشد . نکته دوم آنکه که عمده طرح‌های مهم و زیربنایی در مناطق برخوردار اجرایی می‌شود و این دلیل عقب ماندگی تاریخی در برخی از مناطق است. به طوریکه شاهدیم قیمت منازل در یک منطقه به یک پنجم پولی که در محلات مجاور خرید و فروش می‌شود می‌رسد.

فراهانی ادامه داد: فقر در برخی محلات حاصل مدیریت غلط گذشته است و شهردار جدید نیز لازم است برنامه عملیاتی مشخصی برای رفع بی عدالتی و کاهش فاصله طبقات شهری داشته باشد. من به شخصه با شهروندان تهرانی پیمان می‌بندم که در طول چهار سال سخنگوی مردم به ویژه مردم محلات محروم باشم.

وی با بیان اینکه دغدغه عدالت باید در ذهن اعضای شورا، شهردار و مدیران ارشد وجود داشته باشد گفت: ما تنها در بیان، نگران محلات محروم هستیم اما اساسا هیچ برنامه‌ای نداریم و لازم است برنامه عملیاتی در کنار مطالبه گری رسانه‌ها داشته باشیم و اینکه قالیباف می‌گوید یک ایستگاه مترو در نعمت آباد و شهر ری که محروم است ایجاد کردیم این یک توسعه نیست بلکه روشی عوام فریبانه برای بازتاب عدالت است و اینکه می‌گویند بزرگراهی ساختیم که سعید آباد تا دارآباد را ۴۵ دقیقه‌ای طی می‌کنیم این به معنای توسعه عدالت در محلات محروم همچون سعید آباد نیست بلکه بیانی عوام‌فریبانه برای توجیه وضع موجود است

درآمدهای آینده شهر پیش پیش فروخته شده است

عضو شورای شهر پنجم در مورد بحران بدهی‌های شهرداری نیز با بیان اینکه مشکل اصلی و اولین بحران بعدی شهردار در سه چهار ماه آتی، مشکلات مالی شهرداری است گفت: شهرداری حتی از پرداخت حقوق ودستمزد پرسنل خود باز مانده است بر اساس آمار موجود ۲۵ هزار میلیارد تومان میزان بدهی‌های سررسید شهرداری و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های ناتمام بر روی دست شهرداری باقی مانده است که که با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی فعلی و آتی دارد و این در حالیست که بودجه سالیانه شهرداری در سال جاری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که باتوجه به آنکه بخش اعظم بودجه صرف هزینه های جاری شهری می شود باقیمانده بودجه به هیچ وجه کفاف تسویه بدهی‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های اضطراری جاری شهرداری لازم است، گفت: ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای جمع آوری زباله پسماند فضای سبز و سایر هزینه ها نیاز است تا چراغ شهرداری و شهر روشن بماند و این در حالیست که ۷۰ درصد بودجه شهرداری تهران بر اساس فروش تراکم و صدور پروانه ها و جرایم ساختمانی است که در تامین این دو مقوله نیز با رکود شدید مواجه هستیم و به علت رکود ساختمان و پیش فروش کردن تراکم‌های سیار، سوگمندانه باید اعلام کرد که درآمدهای آینده شهر پیش پیش فروخته شده است و با پیش فروش شدن شهرتامین مالی شهرداری با بحران جدی روبروست .

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی فعلی و آتی دارد و این در حالیست که بودجه سالیانه شهرداری در سال جاری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که باتوجه به آنکه بخش اعظم بودجه صرف هزینه های جاری شهری می شود باقیمانده بودجه به هیچ وجه کفاف تسویه بدهی‌ها را نمی‌دهد.

فراهانی با بیان اینکه بخش اعظمی از بدهی موجود شهرداری تهران به بانک شهر است گفت: متاسفانه این روزها شاهد بودیم که نمایشگاه شهر آفتاب و فروشگاه شهروند بدون تشریفات قانونی جهت کاهش بدهی ها به ثمن بخس به بانک شهر واگذار شده است. مصوبه شورای چهارم این بود که شهر آفتاب و شهروند بایستی به بانک شهر یا سایر ذینفعان و ذیصلاحان واگذار شود. اما هیچ مزایده‌ای برای واگذاری این دو منبع ارزشمند درامدی شهرداری برگزار نشد و سایر ذینفعان از این دایره خارج شدند و حال جای سوال است که واگذاری این سرمایه‌های شهر در روزهای آخر و بدون برگزاری مزایده چه معنایی دارد؟

ورود شورای شهر پنجم به واگذاری شهروند و شهرآفتاب

وی با بیان اینکه شورای شهر پنجم حتما به مقوله فروش شهروند و شهر آفتاب وارد می‌شود و اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد با همکاری دستگاه قضایی بررسی و اموال شهر تهران را بازپس خواهیم گرفت، گفت: بنا بود بر اساس مصوبه شورای شهر چهارم مزایده برگزار شود و مزایده نیز از طریق فرآیندهای قانونی ایجاد شود نه اینکه تعدادی حسابرس و بازرس برای قیمت گذاری تعیین و بعد بنا به دلایلی برکنار شوند و بعد از آن تیم ۴-۵ نفره ای منصوب شوند و علاوه بر نحوه قیمت گذاری که ابهام دارد، در نوع واگذاری نیز ابهاماتی دیده شده که باید به عنوان نمایندگان شهر تهران این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که چه بر سر این دو درآمد پایدار شهر تهران آمده است و با چه بهایی و بر اساس چه تشریفات قانونی این واگذاری صورت پذیرفته است

بذل و بخشش های شهرداری به مراکز و نهادهای مختلف

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بذل و بخشش‌های شهرداری به مراکز و نهادهای مختلف و ... گفت: وقتی کتابچه بودجه شهرداری تهران را ورق می‌زنیم رقم‌های زیادی برای کمک و احیاء و بذل و بخشش به بخش‌های مختلف می‌بینید که در این شرایط مالی شهرداری، این کمک‌ها جای ابهام جدی دارد باید بازنگری جدی در این ردیف‌های کمک ایجاد شود، مردم تهران از ما سوال می‌پرسند وقتی شهرداری از امور واجب خود وا مانده و حتی در حقوق پرسنل و بدهی های خود به پیمانکاران درمانده شده، چگونه کمک‌های متنوعی به موسسات و مراکز متعدد در بودجه شهرداری اختصاص داده می‌شود؟

باید سازمان ریسک و مدیریت بحران در شهرداری ایجاد شود

وی همچنین با اشاره به موضوع پرونده واگذاری املاک و پلاسکو گفت: ما مشکل ساختاری در مدیریت ریسک و بحران داریم و شهرداری تهران برای مدیریت بحران کارهای ابتدایی همچون ساخت سوله کرده که مشخص نیست چه کارایی دارد و حالا نیز شاهد تغییر کاربری این سوله‌ها به باشگاه ورزش، مهدکودک، استودیوی خندوانه و ... هستیم و باید برای پیشگیری از خطرات چاره اندیشی شود نه اینکه اجازه دهیم پلاسکو رخ دهد و بعد بگوییم چه کنیم؟

وی با بیان اینکه هیچ ساختار منسجم در زمینه مدیریت بحران در شهرداری تهران وجود ندارد که متولی شناسایی و پیشگیری از یحران و ریسک باشد گفت: معتقدم که ساختار مشخص برای پیشگیری از خطرات و ریسک باید در شهرداری تهران ایجاد شود که وظیفه‌اش شناسایی کانون‌های پر خطر و پیشگیری از بروز مشکل های آتی باشد. امروز پتانسیل ظهور صدها پلاسکو در این شهر نهفته است و ما نباید منتظر رخ دادن پلاسکوهای دیگر باشیم و نیازمند ساختاری در ذیل مناطق و شهرداری هستیم که خطرات موجود و بالقوه را شناسایی کرده و آنها را ساماندهی و خطرات را کاهش یا حذف کند.

اختیارات مدیران شهرداری باید ضابطه مند شود تا شاهد پرونده ای مشابه املاک نباشیم

وی همچنین در خصوص واگذاری املاک در شهرداری تهران نیز با بیان اینکه ضابطه مند کردن اختیارات مدیران و ایجاد یک ساختار مشخص و فعالیت نهادهای نظارتی می‌تواند به شدت در کاهش بروز تخلفات موثر باشد گفت: به هر میزان که به سمت ساختارمند کردن شهرداری پیش برویم به همان اندازه از فساد و رانت کاهش می‌یابد و باید در صورت بروز هر گونه تخلفی با مدیران برخورد قاطع صورت گیرد تا درس عبرتی برای دیگر متخلفین باشد.

فراهانی همچنین در مورد کاهش اختیارات شهردار که در شورای چهارم مسکوت ماند، گفت: اساسا باید چهارچوبی ایجاد شود که از سلیقه‌ای عمل کردن افراد جلوگیری شود. چرا که معتقدیم به هر میزانی که ساختارها و فرایندهای دقیق در هر فعالیت وجود نداشته باشد افراد می‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند و رانت تولید شود باید محل‌های فساد و رانت شناسایی و برای پیشگیری از آنها ضوابط و مراحل فرایندی دقیقی مشخص شود و این به معنای کاهش اختیارات شهردار نیست بلکه جلوگیری ازبروز برخوردهای سلیقه‌ای مدیران است.

705

کد خبر: 832435

وب گردی

وب گردی