جنگ بلاروس با کشور خیالی ویشنوریا

چندی پیش نیروهای مسلح بلاروس مانور برگزار کردند . دشمن فرضی‌ آن ها از کشوری خیالی به اسم ویشنوریا بود . نکته جالب این که مردم بلاروس از این کشور فرضی خوش‌شان آمد و برایش پرچم و تاریخ و وزارت خارجه و حتی صفحه ویکیپدیا درست کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، در سناریوی ارتش بلاروس، سه کشور - از جمله ویشنوریا - می‌خواهند به بلاروس حمله کنند و رابطه این کشور و روسیه را خراب کنند.

آن‌طور که در نقشه مانور مشخص شده، ویشنوریا در مناطق شمال غربی بلاروس امروزی واقع شده. دو متحد ویشنوریا - به نام‌های وسباریا و لوبنیا - به ترتیب در لیتوانی و لهستان امروزی قرار دارند.

بعضی کارشناسان معتقدند مرز خیالی بین بلاروس و ویشنوریا "بسیار شبیه" مرز شوروی و لهستان در سال‌های بین جنگ جهانی اول و دوم است. به قول یکی از این ناظران، سناریوی جنگ فرضی طوری است که "انگار بلاروسی‌ها به خاک بلاروس حمله می‌کنند."

پاورل اوسوف، مورخ بلاروس، در صفحه فیس‌بوکش خیال و واقعیت را ترکیب کرده و (با کنایه به ماجراهای روسیه و اوکراین) می‌نویسد: "ویشنوریا یک کشور دموکراتیک صلح‌طلب است که هرگز به همسایه‌هایش تعرض نکرده. احتمالا مسکو بوده که مینسک (پایتخت بلاروس) و گیرادیس (پایتخت ویشنوریا) را به درگیری تحریک کرده که خودش بر بلاروس مسلط شود و نگذارد ویشنوریا به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد.

کاربران فیس‌بوک برای کشور "جدید" پرچم هم طراحی کردند

بیشتر شوخی‌هایی که با کشور خیالی ویشنوریا می‌شود، حول حساب توییتر "وزارت خارجه" این کشور است که به دو زبان بلاروس و روسی توییت می‌کند.

یکی دو روز پیش این حساب از "تمرکز تجهیزات نظامی بلاروس پشت مرزهای ویشنوریا" ابراز نگرانی کرد، و در همان حال با یک حساب توییتری الکی دیگر که مثلا مال وزارت خارجه روسیه است، خوش‌وبش می‌کرد.

در یک توییت دیگر "وزارت خارجه" از یک طرف به سربازهای بلاروس وعده داده بود اگر تسلیم شوند "خورش و عسل و نان و روغن" می‌گیرند، و از طرف دیگر آله بلاکنو، رئیس‌ ستادمشترک ارتش بلاروس، را از ورود به کشور منع کرده بود.

802

کد خبر: 832617

وب گردی

وب گردی