برازش: به دنبال کاهش واردات در صنعت چاپ هستیم

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم تراز واردات از صادرات کمتر شود، گفت: با تلاش دوستان در صنعت چاپ و در پی واردات 40 درصدی به دنبال کاهش اقلام دستگاه‌های چاپی هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محمودرضا برازش مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفدهمین جشنواره صنعت چاپ ایران که صبح امروز 11 شهریورماه در سرای اهل قلم برگزار شد، اظهار کرد: امسال هفدهمین سالی است که جشنواره صنعت چاپ طبق روال هر سال همراه با جشن‌های استانی از 11 شهریورماه به مناسبت روز ملی صنعت چاپ در سراسر استان های کشور برگزار می‌شود.

وی در مورد واردات محصولات چاپی، پاسخ داد: سرمایه‌گذاری سنتی باعث شده که بیشتر چاپخانه‌داران به چاپ افست روی بیاورند و با افزایش واردات شاهد سرمایه‌گذاری خوبی در خصوص صنعت چاپ در چند سال گذشته بوده‌ایم به خصوص در حوزه لیبل واردات ما کم شده است. طبق آمار سال 1394 از واردات 143 هزار و 900 تن لیبل به 83 هزار تن در سال 95 کاهش پیدا کرده است و افت 40 درصدی را در این امر شاهد بودیم. البته، در یکی، دو حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا تراز وارداتمان، از صادرات کمتر شود.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بنا بر هماهنگی با اصناف مختلف و مسئولین استان‌ها هماهنگی‌هایی برای آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره صنعت چاپ ایران از امروز آغاز شده و روز شنبه 25 شهریورماه این جشنواره در تهران برگزار می شود.

در ادامه محمدحسن فکری دبیر این جشنواره گفت: بخش عظیمی از افراد که در صنعت نشر فعالیت دارند در این جشنواره تقدیر می‌شوند و امیدواریم روز 25 شهریورماه مراسم باشکوهی برای این افراد در تالار وحدت داشته باشیم.

وی درباره تفاوت‌های جشنواره امسال تا سال های گذشته، گفت: امسال این جشنواره از لحاظ کیفیت پیشرفت خوبی نسبت به سال های گذشته داشته است و آمار ناشی از واردات محصولات چاپی کاهش چمشگیری داشته به خصوص در لیبل‌ها (برچسب) شاهد کاهش واردات بوده‌ایم و در این جشنواره با تقدیر پیشکسوتان و معرفی آثار برتر امیدواریم شاهد کمترین ورود آثار چاپی به کشور باشیم.

در ادامه نشست محمودرضا برازش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مهمترین کار چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی 4 سال گذشته چه بوده، گفت: در این مدت سعی شده با تلاش پژوهشگران تحولات خوبی در صنعت چاپ به خصوص در تطبیق قوانین صورت گیرد.

وی افزود: امروز با تنوع محصولات چاپی مواجه هستیم و نیاز به صنعت چاپ در بسیاری از عرصه ها احساس می‌شود. در تلاش هستیم صنعت چاپ زیر مجموعه وزارت صنعت و معدن قرار گیرد. زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از چاپ ابزارهای لازم را در دست ندارد و منابع اندکی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش صنعت چاپ اختصاص پیدا می کند بیشتر در حوزه کتاب و نشریات هزینه می‌شود.

برازش اضافه کرد: نیازمند توافق میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت هستیم و امروز واگذاری کارها به امور صنفی محول شده است و توافق شده خیلی از کارهایی که برعهده دولت در خصوص صنعت چاپ است به صنوف واگذار شود.

وی گفت: هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت در مرحله تکمیل است و با تاییدیه وزارت ارشاد اسلامی برای ورود ماشین آلات چاپی دیگر نیاز به تایید وزارت ارشاد را ندارد و این امر در جهت تسهیل کسب و کار حلقه‌های واسط را کم می‌کند.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر مالیات به امر چاپ پاسخ داد: عددی که برای مالیات دستگاه‌های چاپی در نظر گرفته شده عدد منطقی نیست و ممکن است برای یک چاپخانه با دستگاه‌های چند10 میلیونی مالیاتی بیش از ارزش کل دستگاه‌ها لحاظ شود و تلاش ما در بخش منطقی کردن ارقام مالیاتی است که دوستان مالیاتی ما این ارقام را با واقعیت‌های ابلاغی تطبیق دهند که برخی از چاپخانه‌ها که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و با توجه به رکودی که صنعت چاپ را در برگرفته از حمایتهای این چنینی برخوردار شویم.

در پایان این مراسم از پوستر هفدهمین جشنواره صنعت چاپ ایران با حضور محمودرضا برازش مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حسن فکری دبیر جشنواره رونمایی شد.

502

کد خبر: 832697

وب گردی

وب گردی