تبدیل سما به دانشکده های پلی تکنیک/ ایجاد سامانه برای راستایی آزمایی پایان نامه ها

جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر شهریار عباسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام به ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای این استان پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با دارا بودن 7 واحد و مرکز آموزشی، سهم 20درصدی از تعداد کل دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزش عالی استان را به خود اختصاص داده است.

عباسی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با بیش از 7هزار دانشجو، 20درصد جمعیت دانشجویی استان را در اختیار دارد، گفت: نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه های استان ایلام یک به 57 است و این در حالی است که این نسبت در مورد دانشگاه آزاد اسلامی یک به 32 است.

وی درخصوص تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی استان ایلام گفت: ‌این استان دارای بیش از 5هزار و 200 دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی است که حدود 2هزار و 400 نفر (سهم 47درصدی) را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام 527 عضو هیأت علمی دارد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان با دارا بودن 213 عضو هیات علمی، 40درصد اعضای هیات علمی استان ایلام را به خود اختصاص داده است.

دکتر عباسی به فعالیت های انجام شده در راستای ارتقای هرم هیات علمی استان ایلام اشاره کرد و گفت: جذب بیش از 17 عضو هیات علمی با مرتبه استادیاری، مامور به تحصیل و بورسیه کردن بیش از 70 نفر از مربیان هیات علمی، فعال سازی کمیته منتخب در استان در راستای ارتقا و ترفیع اساتید، بهبود نسبت استاد به دانشجو و برگزاری طرح ضیافت اساتید و کارگاه های فرهنگی جهت ارتقای بینش اسلامی اساتید ازجمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی از تاسیس 4 شرکت دانش بنیان، 15 هسته و مرکز رشد و پیش رشد در این استان خبر داد و گفت: این شرکت های نوپا در حوزه های چرم، محصولات ارگانیک، صنایع دستی، نیروگاه خورشیدی، کودهای بیوشیمی و... فعالیت می کنند.

عباسی به اهم فعالیت های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی استان متبوع خود پرداخت و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تعمیق فعالیت های دینی، پیگیری و اجرای حدود 40 طرح ماندگار فرهنگی، راه اندازی13 کانون فرهنگی دانشجویی و... ازجمله این فعالیت هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در پایان به برنامه های آتی این دانشگاه در استان ایلام اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده حداکثری از پتانسیل مرز بین المللی مهران جهت درآمدزایی، ایجاد پایگاه اعزام زوار خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به عتبات عالیات، مشارکت استان در تاسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور عراق، توسعه رشته های پزشکی با توجه به نیاز استان، تصویب رشته های بین رشته ای به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به ظرفیت استان، ساخت مسجد و یادمان شهدا در مرکز استان، اولویت بخشی به تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر نیاز جامعه و بازار و تاکید بر توسعه شرکت های دانش بنیان در راستای تجاری سازی پژوهش، جذب نخبگان و حمایت از آنان و اعمال سیاست تعدیل نیروی مازاد و رعایت اصل صرفه جویی ازجمله برنامه های در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام است.

احمدی: اجرای طرح آمایش سرزمینی و تصویب رشته ها براساس آن

منصور احمدی رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی استان ایلام در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو گفت: گسترش و تصویب رشته محل ها و تأمین اعضای هیات علمی از مهمترین چالش های موجود در این استان است.

وی افزود: کمبود اعضای هیات علمی با مرتبه استادیار و دانشیار مانع توسعه تحصیلات تکمیلی در این استان شده است.

احمدی در ادامه پیشنهاد داد: اجرای طرح آمایش سرزمینی در این استان پیگیری شود. همچنین احکام اعضای هیات علمی به صورت منطقه ای و استانی صادر شود تا از پتانسیل آنها برای تصویب رشته ها استفاده شود.

حیدری: همجواری با عتبات عالیات ظرفیت مناسبی برای فعالیت های فرهنگی ایجاد کرده است

نصرت الله حیدری رئیس شورای دانشجویی و فرهنگی استان ایلام نیز افزود: این استان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه های دفاع‌مقدس بوده همچنین به دلیل هم‌جواری با کشور عراق و عتبات عالیات می توان از این ظرفیت ها برای فعالیت های فرهنگی بهره برد.

وی افزود: بی توجهی به پژوهش های بنیادین، بحران هویت، سبک زندگی و نبود نشریات و فصلنامه های پژوهشی در حوزه فرهنگی از دیگر مشکلات فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این استان به شمار می رود که باید توجه بیشتری به آنها داشت. به همین سبب تقاضا می شود بودجه فرهنگی استان افزایش یابد.

مامی: ایجاد سامانه پژوهشی برای راستایی آزمایی پایان نامه ها

شهرام مامی رئیس شورای پژوهش و فناوری استان ایلام نیز در سخنانی تحقق منابع مالی برای امور پژوهشی را یکی از مشکلات این استان برشمرد و گفت: عدم توانایی استان در پرداخت حق الزحمه استادان راهنما و داور یکی دیگر از مشکلاتی است که باید برای آن راهکاری یافت.

تسریع در ایجاد سامانه پژوهشی برای راستی آزمایی مقالات و پایان نامه ها در راستای کیفی‌سازی پژوهش ها، تفویض اختیار به معاونت پژوهشی واحدها برای عقد قرارداد با سازمان ها و موسسات و... از پیشنهادهای رئیس شورای پژوهش و فناوری استان در این جلسه بود.

مجتبی مرادپور رئیس شورای اداری و مالی استان ایلام در ادامه این جلسه، کمبود نقدینگی های کوتاه‌مدت یکی از مشکلات این استان به شمار می رود.

وی همچنین خواستار راهکار مناسب برای اصلاح نسبت کارمند به دانشجو در این استان شد.

بهادری: تبدیل آموزشکده های سما به دانشکده های پلی تکنیک

محمدجلیل بهادری دبیر شورای سیاست‌گذاری سمای استان با اشاره به وجود دانشگاه و مراکز آموزش عالی متعدد در این استان گفت: وجود رقبای زیاد باعث سیر کاهش دانشجویان آموزشکده های سما شده است.

وی در این جلسه خواستار حمایت مالی سازمان سما از آموزشکده های ضعیف و زیان‌ده این استان شد و افزود: پیشنهاد می شود آموزشکده های سما به دانشکده های پلی‌تکنیک تبدیل شوند.

در ادامه این جلسه دکتر آرش نادمی رئیس واحد گیلانغرب، دکتر محمدعلی کرمی رئیس واحد دره‌شهر، دکتر رحیم انصاری پور رئیس واحد دهلران به بیان مشکلات و معضلات واحدهای متبوع خود پرداختند.

کد خبر: 832804

وب گردی

وب گردی