اعمال قوانین مالیاتی، کلید راه بازگشت رونق به بازار مسکن است

عضو سابق شورای مسکن گفت: کلید راه بازگشت رونق به بازار مسکن اعمال قوانین مالیاتی برای سوداگران در این بخش است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افشین پروین‌پور عضو سابق شورای مسکن درباره اینکه کاهش نرخ سود بانکی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد گفت: مسلم است که کاهش سود بانکی جذابیت نگه داشتن سرمایه در بانک را کم می‌کند و این سرمایه به دنبال جایگزین دیگری است اما تحلیل بنده این است که این تأثیر بیشتر از اینکه روی خرید و فروش مسکن تأثیرگذار باشد روی قیمت اجاره‌بها مؤثر خواهد بود کما اینکه اکنون نیز مشاهده می‌شود که مالکان بیشتر به سمت افزایش بها به جای گرفتن رهن حرکت می‌کنند.

عضو سابق شورای مسکن با بیان اینکه بسیار بعید است در شرایط فعلی در بازار خرید و فروش مسکن با کاهش نرخ سود بانکی اتفاقی صورت بگیرد گفت: چرا که اکنون بازار خرید و فروش در رکود به سر می‌برد و علت این رکود قیمت بالای مسکن است که تقاضا را پایین آورده است.

پروین‌پور در پاسخ به این سؤال که اگر سرمایه به سمت ساخت و ساز مسکن برود چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: انتقال سرمایه به سمت ساخت و ساز مسیر متفاوتی با خرید و فروش دارد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد اتفاق بسیار خوبی است چرا که در این صورت عرضه افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه باعث تعادل در قیمت بازار مسکن خواهد شد.

او در پاسخ به این سؤال که چه سیاستی رونق را به بخش مسکن باز خواهد گرداند گفت: سیاستهای بانکی به تنهایی قادر نیست که رونق را به این بخش بازگرداند و احتیاج به سیاستهای مکمل دارد مثلا باید با سوادگری در بخش مسکن مبارزه کرد و این باعث بازگشت رونق به بخش مسکن می‌شود.

پروین‌پور درباره اینکه منظور از سوداگری چیست گفت: اکنون قیمت بالای مسکن به جهت احتکاری است که در این زمینه صورت گرفته است و خانه‌های خالی فروانی است که دولت عزم مبارزه با این پدیده را به وسیله‌های مختلفی همچون اعمال قوانین مالیاتی ندارد .

او با بیان اینکه اکنون در دنیا با اعمال قوانین مالیاتی سوادگری را از بین برده‌اند و باعث کاهش قیمت مسکن شده‌اند گفت: اکنون در کشورمان نیز این اتفاق شدنی است که با اعمال چنین قوانینی قیمت مسکن به سمت تعادل پیش رود و این حباب غیر طبیعی قیمتش شکسته شود و وقتی این حباب شکسته شد تقاضاهای غیر مؤثری که در این زمینه وجود دارد توانایی خرید پیدا می کند و تبدیل تقاضای مؤثر می‌شود و با افزایش تقاضا ساخت و ساز نیز با انگیزه‌ای که در این بخش به وجود می‌آید رونق می گیرد و به این صورت رونق به بخش مسکن باز می‌گردد.

عضو سابق شورای مسکن با بیان اینکه کلید راه بازگشت رونق به بازار مسکن اعمال قوانین مالیاتی برای سوداگران در این بخش است گفت: اما هیچگاه این موضوع عملیاتی نشده است چرا که لابی این افراد بسیار قوی است و اجازه تصویب چنین قانونی را نمی‌دهند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 832863

وب گردی

وب گردی