چرا آمریکا از اژدهای زرد می ترسد؟

ذهنیت بسیاری از ایرانی ها از چین معمولا مکانی برای خرید کالای بنجل و ارزان قیمت و کشوری که مردمانش بد بخت و بیچاره هستند می باشد اما تا به چین نروید متوجه نمی شوید که چرا بزرگترین هم و غم اقتصاد ایالات متحده وبسیاری از دیگر اقتصاد های جهان امروزه چین شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک؛ در حالی که کل جهان در رکود اقتصادی به سر می برد چین در حال رشد چشمگیر اقتصادی است و شما می توانید در کوچه و خیابان های شهرهای بزرگ، این سرعت رشد اقتصادی را لمس کنید.
طبق گزارش بانک جهانی تولید نا خالص ملی چین در سال گذشته میلادی به حدود 12 هزار میلیارد دلار رسید در حالی که تولید ناخالص ملی ایالات متحده 18 هزار میلیارد دلار است . درهمین اثنا کمتر از 4.8 درصد جمعیت این کشور 1.6 ملیارد نفری، در حد متوسط به پایین زندگی می کنند در حالی که بیش از 30.2 درصد جمعیت ساکن ایالات متحده طبق آمار همین بانک زیر سطح متوسط به پایین زندگی می کنند.
رشد اقتصادی چین 6.8 درصد در سال 2017 میلادی است در حالی که رشد اقتصادی ایالات متحده در همان سال 1.6 درصد در سال بوده و با این شرایط ظرف کمتر از ده سال آینده چین به راحتی اقتصاد ایالات متحده را کنار خواهد زد.
طبق آمار مجله فوربز سال گذشته تعداد میلیاردرهای چینی 568 نفر بوده در حالی که تعداد میلیاردر های آمریکایی535 نفر بوده و با توجه به تعداد جمعیت دو کشور حدود 95 درصد مردمان چین در سطح متوسط به بالا زندگی می کنند ولی در ایالات متحده حدود 60 درصد جمعیت در سطح متوسط به بالا زندگی می کنند، امری که نشان می دهد توزیع ثروت در جامعه به چه صورت است.
در چین شما هر کالایی که تصور کنید تولید و صادر می گردد و بستگی به سفارش خریدار کیفیت تولید نیز متغیر است، یعنی خریدار می تواند جنس اعلا و درجه یک با قیمت بالا سفارش دهد یا اینکه به مکان هایی برود که کالای نا مرغوب در آن تولید می شود و کالای ارزان قیمت سفارش دهد.

با این وضعیت می توان پیش بینی کرد که ابرقدرت جهان در سال های آینده، تغییر خواهد کرد و این می تواند دلیل مناسبی باشد برای این که ایالات متحده و دیگر قدرت های جهان از حرکت رو به رشد چین در تمامی عرصه ها وحشت داشته باشند.

802

کد خبر: 832891

وب گردی

وب گردی