بانک قوامین، قوانین را اجرا می کند؟/مشتریان: حق انتخاب نداشتیم/مدیرعامل بانک: به نفع مشتری است

اواخر هفته ی گذشته پیامی از سوی بانک قوامین برای مشتریان ارسال شد با این محتوا که با توجه به اجرایی شدن نرخ سود 10 درصد برای حساب های کوتاه مدت در تمامی بانک ها حساب روز شمار شما به حساب یک ساله تغییر می کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در آخرین روزهای مرداد ماه سال 96 بانک مرکزی طی بخشنامه ای نرخ جدید سپرده های کوتاه مدت و یکساله را به بانک ها ابلاغ کرد و مقرر شد تمام بانک ها و موسسات مالی از روز شنبه 11 شهریور این مصوبه را اجرایی کنند تا یک مانور بزرگ و پر سر و صدای بانکی به جنگ سپرده ها تبدیل شود.

با فاصله 11 روزه بین تصویب و اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی، برخی بانک ها و موسسات تحریک شدند که در این مدت با مشتری های میلیونی خود قرار داد جدید ببندند و با اعطای سودهای قدیمی و بالا مانع خروج سرمایه از بانک های خود شوند تا همچنان بانک ها به همان مسلک این چند سال خود یعنی بنگاه داری ادامه دهند تا همان آش باشد و همان کاسه!

نرخ سود بانکی‌ یکی از مهم‌ترین ابزارها در اجرای سیاست‌های اقتصادی است، بنابراین‌ بالا و پایین کردن این نرخ، مسیر پول در اقتصاد را تغییر می‌دهد. گاهی دولت برای حمایت از تولید، نرخ سود را کاهش و برای رهایی از سرمایه‌های سرگردان نرخ سود را افزایش می‌دهد.

تب تند بنگاه داری و واسطه گری سال‌هاست که بانک ها را از وظیفه اصلی شان یعنی جمع‌آوری سپرده های مردم و ارائه تسهیلات به آن ها دور کرده است.

ماجرای کاهش نرخ سود در برخی بانک ها با حواشی متعددی روبرو شد. در این بین اواخر هفته ی گذشته، پیامی از سوی بانک قوامین برای مشتریان ارسال شد با این محتوا که با توجه به اجرایی شدن نرخ سود 10 درصد برای حساب های کوتاه مدت در تمامی بانک ها حساب روز شمار شما به حساب یک ساله تبدیل می شود. در این پیام از مشتریان خواسته شده بود در صورت مخالفت عدد 1 را بفرستند تا مجددا حساب به کوتاه مدت تبدیل شود.


با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ های جدید سپرده های روز شمار را 10 درصد و یک ساله را 15 درصد تصویب کرده بود و این بخشنامه از 11 شهریور اجرایی می شد، مدیریت بانک قوامین با این راهکار سپرده های مشتریان خود را به نرخ گذشته با سود تا 20 درصد تبدیل کرد. این پیامک همه چیز را درنظر گرفته بود جز حق انتخاب برای سپرده گذار که همین موضوع موجی از نگرانی ها را برای سپرده گذاران این بانک همراه داشت.


در همین خصوص غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین به خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: قبلا سپرده های مشتریان یک ساله بود ولی قابلیت دریافت و پرداخت داشت حال با توجه به بخشنامه ی جدید بانک مرکزی سپرده ای که این ویژگی را داشت، دیگر سپرده ی یکساله تلقی نمی شد و سپرده ی روز شمار و کوتاه مدت تعریف می شد که سود آن باید به 10 درصد کاهش می یافت.


او ادامه داد: برای اینکه مشتریان متضرر نشوند، روز چهارشنبه پیامکی برای سپرده گذاران فرستاده شد و به آن ها اطلاع داده شد که حساب های شما به سپرده ی یکساله با نرخ های قدیم تبدیل می شوند.


مدیر عامل بانک قوامین افزود: اگر این اتفاق نمی افتاد، در این هفته، حساب های بخش عمده ای از مشتریان به سپرده ی با نرخ 10 درصد تبدیل می شد که قطعا به ضرر سپرده گذار است. گرچه اگر کسی به این تبدیل حساب اعتراض دارد بدون هیچ هزینه ای می تواند حساب خود را به سپرده کوتاه مدت تبدیل کند.


نتاج تصریح کرد: متن پیامک قطعا به نفع مشتری بوده است چون با این اقدام سود سپرده ها بیشتر شده است البته به دلیل جلوگیری از خروج سپرده ها از بانک تا حدودی به نفع بانک هم خواهد بود.


او ادامه داد: این کار برای رعایت حقوق مشتری بود با توجه به محدودیت زمانی سعی شد مشتری های میلیونی مطلع شوند و با توانی که بانک قوامین دارد برای جلوگیری از ضرر مشتریان و گرفتن سود توافقی قبلی، سپرده ها به یکساله تبدیل شدند.


مدیر عامل بانک قوامین گفت: همه ی سپرده ها تبدیل شدند تا همه سود ببرند اگر در پیامک از مشتری درخواست می شد برای تبدیل حساب خود اقدام کند ممکن بود پیام به هر دلیلی به دست مشتری نرسد و بعد از اجرایی شدن بخشنامه ی بانک مرکزی درخواست تبدیل حساب خود را داشته باشد که امکان پذیر نبود، بنابراین همه ی حساب ها به سود بالا تبدیل شدند و از مشتری ها خواسته شد در صورت عدم رضایت عدد 1 را بفرستند.

او در پایان گفت: الان هم اگر کسی به این اقدام بانک که قطعا به نفع مشتری است، اعتراضی دارد می تواند حساب خود را بدون هیچ ضرری به روز شمار تبدیل کند یا به هر بانکی که دوست دارد انتقال دهد چون صاحب حساب در قبال سپرده ی خود مختار است.
در همین رابطه پلیس فتا شایعه ی حمله سایبری به بانک قوامین را تکذیب کرد.


سرهنگ حسین رمضانی نیز روز گذشته در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر وجود مشکل در بانکداری الکترونیک بانک قوامین، با رد این موضوع اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبه بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود سپرده‌های روزشمار به 10 درصد، بانک قوامین برای سهولت ارائه خدمات به مشتریانش اقدام به ارسال پیامک برای آنها کرده است.

403

کد خبر: 832942

وب گردی

وب گردی