بررسی مناسبات نفتی ایران و روسیه/ بشکه های سیاه با احتیاط حمل شود

فروش طلای سیاه به روسیه با وجود رقم ناچیز چند روزی است که نقل محافل شده است و مسوولان کشور باید با نگاه واقع بینانه و هوشمندانه وارد عرصه تجارت با روسیه شوند و مراقب زیان های احتمالی باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صادرات نفت ایران به روسیه یکی از موضوعاتی است که زیر ذره‌بین برخی از کارشناسان قرار گرفته است. ایران و روسیه دو کشور همسایه از طریق دریای خزر چند سالی است که به دنبال بهبود روابط تجاری و اقتصادی با یکدیگرند. روابطی که سابقه درخشانی در دل تاریخ ندارد اما اکنون قرار است ایجاد شود. سنگ بنای صادرات نفت به روسیه در دولت یازدهم گذاشته شد تا اینکه این موضوع رنگ جدی‌تری به خود گرفت.

می‌توان گفت که قرارداد فروش نفت به روسیه سال گذشته به امضا رسید و براساس آن مقرر شد ایران روزانه 100 هزار بشکه نفت خام با این کشور صادر کند. طبق این قرارداد بانک‌ مرکزی نیز اعلام کرده است که پول حاصل از فروش نفت به روسیه به صورت یورو دریافت خواهد شد.

در این قرار داد آمده است بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به صورت نقد و بخشی به صورت کالا است اما هنوز بر روی این موضوع که چه کالایی را دریافت کنیم توافق صورت نگرفته است زیرا هنوز هیچ نفتی به روسیه صادر نشده است.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت چند روز پیش از آغاز صادرات نفت به روسیه از اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر خبر داده بود.

در همین راستا رضا پدیدار نایب ‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص فروش نفت به روسیه اظهار کرد: حجم صادرات به روسیه رقم خیلی پایینی است به طوری که این حجم صادرات حدود 100 هزار بشکه بیشتر نیست و این میزان تاثیری در صادرات و روند توسعه ندارد.

او تصریح کرد: براساس این قرارداد مقرر شده است که 50درصد میزان صادرات به جای دریافت پول در قبالش کالا دریافت کنیم. هنوز زمان دقیقی برای مبادله انجام نشده است به محض اعلام زمان دقیق، مبادلات تاریخی رخ خواهد داد.

پدیدار تاکید کرد: اگر قیمت نفت را بشکه ای 50 یا 40 دلار تعیین کنیم چیزی حدود 4 تا 5 میلیون دلار خواهد بود. می توان گفت که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور چندان نقش تعیین کننده ای ندارد.

نایب‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران افزود: مسوولان کشور برای نجات اقتصاد کشور و رونق صادرات فرآورده‌های نفتی بایستی گزینه‌های را انتخاب نمایند تا بخش از مشکلات کلیدی را برطرف کنند چرا که هم‌اکنون در بسیاری از بخش ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

می‌توان یادآور شد روسیه صنعتی‌ترین و ثروتمندترین کشور همسایه ایران است که مدتی است به دنبال گسترش مراوداتش با ایران است. اما باید یادآور شد در گذشته روسیه هم دنبال منافع خود بوده و چندان دل خوشی از روس ها نداریم؛ بنابراین باید با نگاهی ریزبینانه روابط مان را با این کشور دنبال کنیم. باید دید و منتظر شد که روسیه تا چه حدی به تعاملات و روابط با ایران پایبند خواهد بود.

402

کد خبر: 833022

وب گردی

وب گردی