گوش هایتان را بگیرید لطفا!/ صداهای مزاحم و تاثیر آن بر سلامت زندگی شهروندان

طبق بررسی های به عمل آمده افرادی که در مناطق مسکونی پر سر و صدا  زندگی می کنند بر اثر بازتاب دفاعی بدن و ترشح هورمون های باز دارنده پس از شنیدن صدای ناهنجار در معرض بیماری های قلبی، فشار خون، کم خوابی، اضطراب و دشواری تمرکز قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، یک جامعه شناس در این باره گفت : منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و به ویژه اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود.

علی حقی پناه ادامه داد :شرایط محیطی تأثیر غیرقابل انکاری در چگونگی انتشار صدا دارد. گرچه انسان به سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خستگی بوده و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار وحتی اجتماعی و خانواده می‌شود که نتیجه آن کاهش بازده کار است.در صورتی که مدت زمان در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خطر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد.

واکنش به سرو صدا

وی گفت :یکی از حقوق های یک شهروند، آرامش صوتی وی است. سلب مسئولیت از این مهم موجب بروز عدم تمرکز، پرخاشگری و در نهایت اختلالات روحی شهروندان می‌شود. این امر در قانون بند ۶ منشور حقوق شهروندی به این صورت آمده است: شهروندان حق دارند ضمن مشارکت در انجام مسئولیت‌های قانونی و تأمین منابع مالی مورد نیاز، از هوای پاک، فضای سبز عمومی و بوستان، معابر تمیز و عاری از پسماند و شهری بدون آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی برخوردار باشند.

متاسفانه در کشور ما و بالاخص در کلان شهر ها یکی ازمهمترین دلایل آلودگی صوتی در حوزه حمل و نقل و خودرو هاست. بعضی رانندگان با زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و انسانی حتی در نزدیک بیمارستانها و مرکز درمانی این موضوع را ندیده می گیرند . در سفر های درون شهری تردد وسایل نقلیه شخصی و عمومی ،خیلی از صداهای هنجار و گاها ناهنجار را موجب می شود. صدای بوق، اگزوز های دست کاری شده، صدای موتورسیکلت، صدای موسیقی که حتی از چهار چوب خودرو هم فراتر می رود از این نوع آلودگی هاست و حتی با تمهیدات پلیس راهنمایی و رانندگی نیز این معضل پابرجاست.

اثرات صداهای مزاحم در بدن انسان

این جامعه شناس گفت: از آنجایی که مواجهه با صدای بیش از حد مجاز ، از تندرستی می کاهد و بر کلیه موجودات زنده اثر منفی دارد پیامد های زیانبار آلودگی صوتی به صورت مستقیم و کوتاه مدت پدیدار نمی شود بلکه صوت، زوالی کوتاه مدت دارد و بدین ترتیب نمی تواند در محیط به مدت طولانی باقی بماند ولی همین دوام کوتاه مدت تاثیر چشمگیری بر انسان و محیط پیرامون خود می گذارد .

وی افزود: آثار فیزیولوزیکی و روانی صدا مستقیما بردستگاه عصبی انسان تاثیر منفی می گذارد برخی از این تاثیرات شامل :حساسیت عصبی،تحریک پذیری شدید، گرفتگی عضلات، خستگی روحی و روانی، استرس و اضطراب،میگرن، تمایل به خودکشی، از دست دادن تعادل،کم شنوایی یا ناشنوایی و مشکلات گوارشی است.

قانون پلیس راهنمایی و رانندگی در این مورد می گوید:

طبق ماده 163 آیین نامه راهنمایی و رانندگی نصب بوق های شیپوری، سوت بلبلی و بطور کلی هر نوع وسیله اخباری صوتی با صدای ناهنجار و غیرعادی و همچنین زدن بوق های ممتد یا غیر ضروری یا مکرر در محل هایی که این عمل به وسیله علامتی منع شده باشد ممنوع است.

1-هر وسیله نقلیه موتوری می بایست مجهز به لوله اگزوزی باشد که مانع خروج صداهای ناهنجار گردد و برداشتن تمام یا قسمتی از اگزوز ممنوع است.

2-بوق وسیله ای اخباری و الزامی برای خودرو است. از استفاده بی مورد آن بجای (سلام و احوالپرسی و... ) که باعث سلب آرامش دیگران می شود خودداری کنید.

3-هنگام استفاده از بوق به علامت ویژه افراد ناشنوا که به شکل گوش انسان با کلمهDEAF و به رنگ آبی روی شیشه عقب نصب شده است دقت کنید.

4-بوق زدن بی مورد احتمال عکس العمل نابجای فرد مقابل را فراهم می سازد.

5-بوق خودرو، وسیله انتقام یا تلافی خطای دیگران نیست.​

باید به یاد داشت که همه ما در معرض این آسیب های جدی شهرنشینی هستیم و کنترل و پیشگیری از عواقب سوء آن ، تعاملی چند محوری بین مردم ،شهرداری،پلیس راهور و محیط زیست را می طلبد.

گفتنی است واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی بل» است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل است. انتشار صدا بسته به اینکه در محیط باز یا بسته صورت پذیرد رفتار متفاوتی دارد. در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع ، روند انتشار را تا مرز تباهی ادامه می‌دهند.

خبرنگار : اکرم جدیدی

700







کد خبر: 833086

وب گردی

وب گردی