توزیع ناعادلانه آب تالابهای فارس

برخی از تشکل های زیست محیطی استان فارس :تالاب های بین المللی سه گانه طشک، کمجان و بختگان به عنوان سومین پهنه تالابی داخل کشور از رودخانه کر تغذیه و آبگیری می شدند که سالهاست در حسرت حقابه هزاران ساله با خشکی و زوال دست و پنجه نرم می کنند و زیستمندان این تالاب ها قربانی سدسازی افراطی، اشتباهات و خطای محاسباتی متولیان وقت امور آب شده اند تا جایی که اخیرا شاهد گرفتار شدن هزاران جوجه فلامینگو در بستر نمکی دریاچه هستیم که عملا قادر به پرواز نیستند. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، برخی از تشکل های زیست محیطی استان فارس در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار اقدام برای نجات تالاب ها و دریاچه های خشکیده استان شدند و بیان کرند: سوء مدیریت و توزیع ناعادلانه آب تالاب های فارس را به بحران کشانده است.

در بخشی از این نامه خطاب به دکتر روحانی آمده است: وضعیت منابع آبی استان فارس در پی سوء مدیریت های اعمال شده و توزیع ناعادلانه آب به شدت بحرانی است و متاسفانه اقدام علاج بخشی در راستای خروج از این بحران تا کنون صورت نگرفته و خشکی تالاب ها و دریاچه های این استان گواه این مدعاست.

در ادامه این نامه آمده است : مضافا اینکه ریزگردهای آلوده ناشی از خشکاندن تالاب های سه گانه سلامت ساکنان حاشیه نشین آن را با مخاطرات جدی مواجه نموده است و بخش عمده ای از سکنه مسیر رودخانه کر و حاشیه تالاب های سه گانه فوق در بخش هایی از کربال و شهرهای ارسنجان،نی ریز، خرامه واستهبان که تولید کنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی بودند، مبادرت به ترک وطن کرده اند و ناچار به سکونت اجباری در حاشیه شهرها شده اند.
تشکل ها افزودند:‌ لذا آسیب های جبران ناپذیرو غیر قابل انکار و ضعیت نابسامان فعلی مستلزم عزم جدی مسئولان و عنایت ویژه حضرتعالی در تشکیل کارگروه ویژه و ستاد احیای تالاب های فوق خواهد بود تا کام خشک تالاب ها و رنج این مردم سیراب و گوارا شود.
این نامه را تشکل های زیست محیطی و سازمانهای مردم نهاد استان فارس از جمله کانون جوانان نگاه فردا، انجمن جوانان پارسه ، انجمن رد پا ، مرکز علم و نوآوری ، تیرازیس پاد پارس ، ایلفا انجمن حمایت از حیوانات ، انجمن جوانان سپید پارس ، دوست داران طبیعت زاگرس ، انجمن سبز حافظان ارژن ، رفتگران طبیعت فارس ، پاکسازان طبیعت فارس ، انجمن همیاران محیط زیست زرقان ، گروه اقدام سبز فارس ، انجمن حلقه سبز زمین ، موسسه چتر دوستی، سبز اندیشان کلات سرخ زاگرس ، انجمن همیاران آب و اقلیم اقلید و احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان امضا کرده اند.
دریاچه وتالاب بختگان درفاصله 250 کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد ، دریاچه مهارلو در فاصله 35 کیلومتری شرق شیراز نیز محل زیست فلامینگوها در سالهای پرباران است.
دریاچه طشک 410 کیلومتر مربع مساحت دارد ، مساحت دریاچه همسایه آن یعنی بختگان 740 کیلومتر مربع است ، این دو دریاچه در سالهای پر باران به هم می رسیدند و دست دوستی می دادند اما اکنون بین آنان دیوار نمک و شوره زار است .
تالاب کمجان در محدوده شهرستان خرامه در حدود 90 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

705

کد خبر: 833129

وب گردی

وب گردی