واکنش های شدید جهانی به آزمایش کره شمالی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای آزمایش هسته ای کره شمالی را بسیار تاسف آور خواند.

به گزارش ایسکانیوز از وین، یوکیا آمانو در بیانیه ای اعلام کرد :این ازمایش جدید که در ادامه دو ازمایش دیگر در سال گذشته و ششمین آزمایش از سال 2006 میلادی محسوب می شود کاملا غیرقابل قبول و بی توجهی به خواسته های مکرر جامعه بین المللی است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگر این بیانیه از کره شمالی درخواست کرد همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را کاملا اجرا کند.

آمانو تاکید کرد: آژانس از نزدیک تحولات مرتبط با برنامه اتمی کره شمالی را که مایه نگرانی شدید است، دنبال می‌کند . ما امادگی خود را برای حل مسالمت امیز این مساله اعلام می کنیم.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد، آزمایش هسته ای کره شمالی تهدیدی برای امنیت منطقه به شمار می رود و ما آن را محکوم می کنیم. همچنین معاون کمیسیون دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه گفت؛ کره شمالی با این اقدام تحریک آمیز آزمایش موشکی از خط قرمز گذشت.

در واکنشی دیگر؛ رئیس جمهور امریکا و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، امروز یک شنبه (12 شهریور) در تماسی تلفنی با یگدیگر گفتگو کردند و علیه "کره شمالی" پیام وحدت دادند.ترامپ در مکالمه تلفنی با آبه، تهدید رو به توسعه کره شمالی را مورد ارزیابی قرار داد.

کاخ سفید با انتشار اطلاعیه ای در رابطه با مکالمه تلفنی مذکور اعلام داشت؛ رهبران امریکا و ژاپن در مورد رساندن اعمال فشار علیه کره شمالی به بالاترین سطح به توافق رسیدند. در این اطلاعیه گفته شد، در این مذاکره که طی آن علی الخصوص تهدید کره شمالی علیه امریکا، ژاپن و کره جنوبی مورد بررسی قرار داده شد، ترامپ به روابط سه کشور در راستای معیارهای سازمان ملل تاکید کرد.

در خبری دیگر گفته شد؛ «اچ. آر. مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه 12 شهریور در گفتگو با همتای ژاپنی خود اعلام کرد واشنگتن، خود را در خصوص دفاع از ژاپن از جمله استفاده از بازدارندگی هسته ای، متعهد می داند. مشاور امنیت ملی آمریکا این موضوع را پس از آزمایش هسته ای امروز کره شمالی اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه دولت ژاپن، این اظهارات مک مستر در گفتگوی تلفنی وی با «شوتارو تانیوچی» دبیر کل شورای امنیت ملی ژاپن مطرح شد. بر اساس پیمان ائتلاف ژاپن با آمریکا، واشنگتن متعهد شده است تا از ژاپن دفاع کند. همچنین بر اساس این پیمان، ژاپن تحت حمایت چتر هسته ای آمریکا قرار دارد . این بدان معناست که آمریکا ممکن است به هر حمله علیه ژاپن، با استفاده از تسلیحات اتمی پاسخ دهد.

همچنین خبرگزاری رویترز نوشت، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، مشترکاً آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی را محکوم کردند و آن را "بعد جدیدی از تحریک" خواندند. آنها در این خصوص توافق کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا باید به آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی واکنش نشان دهند. همچنین در این بیانیه آمده است؛ برلین و پاریس باید به دنبال اعمال تحریم های سختگیرانه تر اتحادیه اروپا علیه کره شمالی باشند.

همچنین صفحه توییتر وزارت خارجه آلمان در پیامی به نقل از زیگمار گابریل وزیر امور خارجه این کشور نوشت؛ کره شمالی یک بار دیگر نشان داد تهدیدی جدی برای صلح جهانی است. ما باید پاسخی حساب شده و شفاف به این تهدید بدهیم.

کد خبر: 833195

وب گردی

وب گردی