خط لوله صلح هنوز به صلح ختم نشده است/ سکوت مقابل بدعهدی پاکستانی‌ها

با وجود اینکه چند سال از امضای قرارداد خط لوله صلح گذشته، هنوز عملیات اجرایی از طرف پاکستانی‌ها صورت نگرفته است، پروژه‌ای که از ابتدا امید چندانی به تکمیل آن نبود، بنابراین اگر اراده‌ای وجود داشته باشد وزارت نفت می‌تواند خسارت وارده را از پاکستانی ها دریافت کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خط لوله گاز ایران و پاکستان به خط لوله صلح معروف است که ساخت آن از سال ۲۰۰۲ شروع شد و قرار بود در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شده‌است.

می‌توان گفت اجرای صلح به فرودین ماه 92 ختم به خیر شد و در یک مراسم رسمی در مرز ایران و پاکستان با حضور رییس جمهور پاکستان و ایران و مسوولان بلندپایه دو کشور کلنگ احداث خط لوله در محدوده پاکستان به زمین زده شد. ایران در شرایط تحریم خط لوله را تا ایرانشهر کشیده بود و مقرر شده بود بخش باقی مانده پروژه تا مرز پاکستان و به طول 250 کیلومتر ادامه پیدا کند؛ همانطور که در قرارداد قید شده بود.

براساس این گزارش ایران به تعهدات خود پیش از زمان قید شده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده بود، اما در خاک پاکستان هیچ حرکت جدی برای احداث خط لوله انجام نشد.

بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان می‌بایست تا تاریخ 31 دسامبر 2014 آغاز می شد اما این مهم انجام نگرفت. طی این مدت بهانه پاکستانی‌ها برای توجیه تکمیل نکردن خط لوله در خاک کشور خود، بی پولی و تحریم ها علیه ایران بود و به صراحت اعلام می کردند تا زمان لغو تحریم ها باید منتظر ماند.

پاکستان سال هاست که با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کند و برای تامین انرژی مورد نیاز خود یک قرارداد با ایران برای واردات‌ گاز از کشورمان امضا کرده است، نه تنها پای قرارداد امضا شده نمی‌ایستد و با وجود اصرار ایران بر عملیاتی کردن قرارداد، بهانه تراشی می‌کند.

می‌توان یادآور شد پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تأمین هزینه‌ها عنوان کرده است و از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده است به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند. ایران درخواست اعطای وام ۵۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را رد کرد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم ایران اعلام کرد تا زمانی که هند به عنوان دومین مصرف‌کننده گاز این خط لوله اعلام آمادگی نکند، ایران تمایلی به بهره‌برداری از این مسیر انتقال نخواهد داشت.

در ادامه جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با خط لوله صلح اظهار کرد: در ارتباط با موضوع صادرات گاز به پاکستان ایران به صورت جدی وارد عمل شده تا جایی که ایران در این راستا پیشقدم بوده است.

او با تاکید براینکه پاکستان به گاز ایران نیاز دارد گفت: هم‌اکنون سهل‌انگار و قصور از طرف پاکستانی ها بوده چرا که ایران وظیفه خود را به نحو احسن به سرانجام رسانیده است.

میرزایی افزود: با وجود اینکه پاکستان هنوز عملا کار خاصی برای این پروژه انجام نداده، به دنبال گرفتن امتیاز از ایران است و مدعی شده که در خصوص قیمت گاز صادراتی باید تخفیفاتی را از ایران بگیرد و این امر سبب شده که اجرای پروژه خط لوله صلح با مشکلاتی مواجه شود. بخصوص جدالی که بین هند و پاکستان وجود دارد این خط لوله می‌تواند نماد همکاری بین سه کشور باشد، قرار است این خط لوله به هند نیز متصل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل قصور و کوتاهی از طرف پاکستان هنوز اهداف مورد نظر در این پروژه حاصل نشده است.

میرزایی ادامه داد: تنها راهکار کلیدی که می‌توان به کمک آن بخشی از خسارات وراده را جبران کرد این است که خط لوله انتقال گاز پاکستان را به سمت چابهار با ایجاد مجتمع های پتروشیمی هدایت کرد تا بتوان با صدرو انواع فرآورده علاوه ایجاد اشتغالزایی، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور کرد.

او خاطرنشان کرد: در صورتی که پاکستانی ها در رویکردشان تجدید نظر کنند این امکان وجود دارد که در صورت همکاری صادرات گاز به پاکستان صورت گیرد.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 833229

وب گردی

وب گردی