پورحسین:فاصله جنوب تا شمال ایران خیلی زیاد است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر داشتن شکاف طبقاتی زیاد در ایران گفت: خیلی ها زیر خط فقر زندگی می کنند.

شکور پور حسین نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به این نکته که بیشترین مشکلات کشور در حوزه اقتصاد معیشت است گفت: در بحث رشد ناخالص داخلی از بیست و چهار کشور منطقه در رتبه دوازدهم هستیم و از صد و نود یک کشور دنیا در رتبه هشتاد و چهار قرار داریم.

وی در ادامه با تأکید بر سرانه تولید داخلی گفت: در این بخش بین بیست و دو کشور منطقه در رتبه چهاردهم قرار داریم و از صد و هشتاد کشور دنیا در رتبه هشتاد و یکم جای داریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث آزادی اقتصادی که در اجرای قانون چهل و چهار قانون اساسی است رتبه ایران در بین بیست و دو کشور منطقه جایگاه آخر را در اختیار دارد و در دنیا نیز از بین صد و هشتاد و یک کشور رتبه صد و هفتاد چهارم را دارد.

پورحسین در مورد رتبه ایران در نرخ بیکاری گفت: ایران در حوزه بیکاری رتبه نهم را در بین کشور های منطقه دارا است.

وی در ادامه با اشاره به تنزل ده پله ای ایران در جهان از حیث نرخ بیکاری اظهار داشت: ایران در حال حاضر رتبه نودم جهان را در بحث نرخ بیکاری در اختیار دارد، در مورد نرخ تورم هم ایران از بیست و چهار کشور منطقه رتبه نوزدهم را دارد و در دنیا از میان صد و هشتاد و نه کشور جهان در جایگاه صد و پنجاه و هشتم قرار دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: جای سرمایه گذاری خارجی در ایران واقعا خالی است یکی از ابعاد توسعه همین مورد است ، کشور هایی که پله های توسعه را طی کرده اند یکی از مواردی که به آن توجه کرده اند همین بحث سرمایه گذاری خارجی بوده است .

پور حسین ادامه داد : دربخش حمایت از سرمایه گذاری از بیست کشور منطقه نوزدهم هستیم و در جهان صد و هفتادم هستیم.

وی در مورد زمان مورد نیاز برای شروع کسب وکار در ایران گفت: رتبه جمهوری اسلامی در بین بیست کشور منطقه پانزدهم است و در جهان از صد و سی و هشت کشور رتبه شصت و سوم را به خود اختصاص داده است.

پور حسین همچنین در مورد رتبه رقابت پذیری ایران بیان کرد: در دنیا رتبه هفتاد و هشتم را دارا هستیم و از نظر فساد هم از بیست کشور منطقه رتبه پانزدهم و در دنیا از بین صد و هفتاد کشور دارای رتبه صد و سی و یکم هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با در نظر داشتن قوانین دست و پاگیر دولتی در مورد رتبه ایران در این حوزه در بین کشور های منطقه اظهار داشت: ایران در بین صد و بیست و یک کشور دنیا دارای رتبه نود و هفتم است و در شفافیت سرمایه گذاری، ایران داری رتبه هجده از بیست کشور منطقه و صد و شانزده از صد و سی و یک کشوراست.

وی افزود : در حوزه انحراف از بودجه عمومی ازبیست کشور منطقه هفدهم هستیم و از صد و سی و هشت کشور جهان هشتاد و سوم هستیم.

پور حسین هم چنین در مورد رتبه ایران در همکاری دانشگاه با صنعت گفت: رتبه ایران در منطق از بیست کشور پانزده و در دنیا از صد و سی و هشت کشور صد و هفتم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید براین که وضع ما در حوزه بهداشت بهتر است ابراز داشت : از بیست و شش کشور منطقه رتبه یازدهم را در اختیار داریم و در بین دویست کشور جهان رتبه نوزدهم را دارا هستیم،آمار و ارقام نشان می دهد که در این حوزه عملکرد دولت یازدهم خوب بوده است.

وی با اشاره به این که در اکثر شاخص های اقتصادی تغییر مهمی روی نداده است خاطرنشان کرد : در ایران نرخ تورم وبیکاری بالا است و عن قریب است بیکاری تبدیل به بحرانی برای کشور شود.

پور حسین ضمن تأکید بر این که سهم سرمایه گذاری خارجی در ایران کم است گفت: اقتصاد ما بیماری مزمنی پیدا کرده است و نیاز به چند جراحی دارد و در این حوزه به دولتی کارآمد نیاز داریم .

وی با اشاره به فاصله طبقاتی موجود در کشور اظهار داشت: فاصله جنوب تا شمال ایران خیلی زیاد است یعنی کسی در شمال استخر دارد با دلفین بازی می کند و غذای سگ و گربه آن 50 هزارتومان است از طرفی دیگر در جنوب کسی هست که واقعا محتاج نان شب است واقعا فاصله زیاد است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که کمیسیون اجتماعی مجلس با بحران های مختلف اجتماعی مواجه است گفت: ما آسیب های جدی مثل فقر، طلاق، حاشیه نسینی و اعتیاد داریم که فقر می تواند زیر بنای همه این ها باشد ،خیلی ها زیر خط فقر زندگی می کنند.یعنی هر سال آمار فقر کم نمی شود که هیچ به آن اضافه نیز می شود.

وی ادامه داد: فقرا هر سال فقیر تر و قدرت خرید عده ای کم تر و قدرت خرید عده ای بیشتر می شود.

پور حسین اظهار داشت: مجلس در اسناد بالا دستی بحث توانمند سازی و محرومیت زدایی برای اقشار آسیب پذیر جامعه را در نظر دارد ولی بودجه ای که در اختیار دولت قرار می گیرد برای انجام این کار ها واقعا کم است.

وی در مورد سیاست های دولت در بحث بیکاری اضافه کرد : سیاست های دولت باعث کاهش بیکاری نمی شود.

پور حسین با اشاره به برنامه دولت های گذشته ایران در حوزه رفع بیکاری بیان کرد: تمام دولت ها تلاش دارندکه بیکاری را کم کنند مگر این که سیاستی اجرا شود که منجر به بحران و بیکاری افزایش پیدا کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای دولت در مورد ایجاد هفتصد هزار شغل در سال اظهار داشت: دولت معتقد است هفتصد هزار شغل می توانیم داشت باشیم در صورتی که فارغ التحصیلان ما یک میلیون و دویست هزار نفر هستند این عدم تناسب و عرضه و تقاضا باعث ناتوانی دولت می شود.

وی در مورد مسئله اشتغال تاکید کرد : مسئله کار مسئله حاکمیت است، برای کم کردن بیکاری بایدجذب سرمایه گذاری خارجی و تولید و اشتغال داشته باشیم.

303

کد خبر: 833272

وب گردی

وب گردی