تایید بازطراحی اولیه راکتور خنداب اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی آخرین وضعیت راکتور آب‌سنگین خنداب را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم بهروز کمالوندی معاون رییس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با خبرنگارن که پس از بازدید از راکتور تحقیقاتی خنداب صورت گرفت با بیان اینکه در کار با چینی ها دو کار همزمان با هم انجام شد گفت: اصرار به پذیرش خواسته ها در مذاکرات و طراحی راکتور توسط مهندسین ایرانی بود. در همین راستا طراحی مفهومی راکتور ١٨ روز به طول انجامید و طراحی پایه نیز 150 هزار نفر ساعت صرف شد که یکسال زمان برد و حدود 90 نفر مشغول فعالیت بودند.
وی با بیان اینکه روز بعد از امضای قرار داد با چینی ها، طراحی اولیه به انها داده شد که مایه تعجبشان نیز شده بود، گفت: ٣ هفته پیش نتیجه اولیه اعلام شد که 100 درصد تایید شده و مرحله بعدی، طراحی تفصیلی است که پس از ان ساخت و نصب و راه اندازی میباشد.

معاون صالحی با اشاره به اینکه به لحاظ زمانی قطعا از برنامه خود عقب نیستیم، اظهار داشت: حتی بدون چینی ها هم میتوانیم این کاو را انجام دهیم اما اهمیت کار ، موصوع تایید خارجی به لحاظ ایمنی است که این مسیر را طی کرده و نیز سرعت کار نیز مهم است.
کمالوندی ادامه داد: اگر در طراحی تفصیلی از دیگران استفاده نکنیم و خودمان بسازیم ، زمان افزایش میابد.
وی با بیان اینکه کالندریا را یکبار ساخته ایم و نقشه های ان را داریم، گفت: این بخش در صورت بازگشت ما به قبل یکسال تا یکسال و نیم طول میکشد تا مجددا ساخته شود، ضمن اینکه قرار است راکتوری داشته باشیم که توانمندی ان با گذشته کاملا متفاوت باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی دانش راکتور قبلی خنداب را برای 40 سال پیش خواند و اظهار داشت: راکتور فعلی در حال ساخت مدرن است.

کمالوندی در خصوص ماهیت راکتور جدید نیز گفت: نبردی جانانه در در مذاکرات شد تا این راکتور ، اب سنگین باقی بماند و نتیجه نیز حاصل شد.

وی با اشاره به روند مذاکرات درباره راکتور خنداب افزود: در این مسیر چند کار باید انجام میشد که یکی ند رسمی تعهد طرف مقابل برای بازطراحی بود که امضا شد. تشکیل کارگروهی از این کشورها برای پیگیری و کمک به ایران نیز دنبال شد که طی ان دو "کوچر" چین و امریکا انتخاب شدند و قرار بود کارهای بازبینی اولیه را انجام دهند و اگر لازم بود مشاوره دهند. امریکا یی ها جلسات متعددی را در وین و چین با ایرانی ها داشتند و در ان جلسات کارشان را انجام دادند و با روی کار امدن دولت حدید ترامپ نیز تغییر محسوسی را مشاهده نکرده ایم.

کمالوندی در خصوص هزینه ساخت تاسیسات هسته ای و بازگشت این سرمایه نیز گفت: هر تکنولوژی یک سیکل عمر دارد. در یک بازه زمانی برای ان خرج میشود ، بخصوص تکنولوژی های پیشرفته اما از یک زمانی باید روی پای خود بایستد. تکنولوژی ما در حال رسیدن به بلوغ نسبی است.

وی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر همینگونه است و به درامد نسبتا خوبی رسیده است، اظهارداشت: هرچند وزارت نیرو این پول را پرداخت نکرده و بدهکار است.

کمالوندی ادامه داد: البته هزینه سیاسی ما ناشی از ان است که وارد یک حوزه ممنوعه شده ایم و انها به تدریج واقعیت را پذیرفته اند.

وی افزود: نمیتوانیم بدون حل مشکلات سیاسی به دنبال مسیر فنی برویم.

سخنگو در خصوص تغییر نام این نیروگاه نیز گفت: اای صالحی مایل بود که نام اب سنگین در این تاسیسات باشد و نمایندگان خنداب نیز تمایل داشتند که نام این تاسیسات اراک نباشد بر همین اساس نام ان راکتور اب سنگین خنداب شد.
معاون صالحی در خصوص تامین قطعات راکتور نیز گفت: بسیاری از این تجهیزات در حال سفارش یا تولید است و ما بهترین تجهیزات را در نظر داریم.

کمالوندی در خصوص بازگشت به عقب در صورت عمل نشدن به وعده ها نیز گفت: در این خصوص نیز طرف مقابل حاضر به همکاری است زیرا برای رفع نگرانی خود این کار را انجام میدهد.

وی درباره همکاری نکردن امریکا با ایران در راکتور خنداب نیز گفت: در ماده ١٢٣ قانون امریکا ، ٢ مانع در برابر همکاری امریکا با کشورهایی است که به دنبال غنی سازی و بازفراروی اورانیوم هستند و انها نمیتوانند با ما همکاری کنند اما به نظرم جلوی شرکتهای دیگر برای همکاری با ایران را نخواهند گرفت زیرا به نفع انهاست که این راکتور بازطراحی شود.

معاون صالحی درباره سوخت راکتور خنداب که قرار است در چین تولید شود نیز گفت: پارت اول است که میتواند در چین تولید شود اما پارتهای بعدی باید در ایران ساخته شود که در این باره در حال صحبت با طرف چینی هستیم که حدود ٦ با ٧ سال اینده انجام بگیرد.
در ادامه این نشست نیزیکی از مسولان راکتور گفت: طراحی تفصیلی راکتور ٣ سال در نظر گرفته شده که یکسال است شروع شده و برنامه ساخت هم احتمالا از سال اینده اغاز خواهد شد.

کد خبر: 833336

وب گردی

وب گردی