تمام آنچه در دیدار سفیر استرالیا و استاندار کرمان گذشت

در دیدار سفیر استرالیا و استاندار کرمان راههای گسترش همکاری های دو جانبه بررسی شد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رزم حسینی در دیدار با سفیر استرالیا با اشاره به ظرفیت های اقتصادی کرمان گفت: این استان دارای معادن بزرگی همچون مس، ذغال سنگ و کرومیت است.

وی. از همکاری های مناسب جمهوری اسلامی ایران و کشور استرالیا در حوزه معادن خبرداد و افزود: کرمان با شرکت های سرمایه گذار استرالیایی در پروژه های اقتصادی این استان آماده همکاری است

استاندار کرمان تاکید کرد: این استان علاقمند است از ظرفیت کشور استرالیا در حوزه های مختلف استفاده کند که در این راستا انتظار می رود نشستی با اتاق بازرگانی کرمان برگزار و لیست طرح های آماده سرمایه گذاری استان ارائه شود.

وی به تولید بیش از 10 درصد خودروی کشور در کرمان به عنوان یکی از ظرفیت های این استان اشاره و تصریح کرد: وجود بیش از 25 درصد باغهای کشور، ثبت پنج اثر تاریخی ثبت یونسکو، اختصاص یک لاین اقتصادی از سوی هواپیمایی ماهان به کرمان، ظرفیت قطب نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری کشور آلمان و همچنین وجود 40 درصد ارزش افزوده معادن کشور در کرمان از جمله ظرفیتهای استان کرمان است.

استاندار کرمان به اسکان بیش از 300 هزار اتباع بیگانه در این استان اشاره کرد و گفت: این تعداد معادل 10 درصد جمعیت استان کرمان است.

وی افزود: 30 هزار دانش آموز اتباع خارجی در هزار و 200 کلاس درس استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: کشور ایران به دلیل همجوار بودن با کشورهایی چون افغانستان حدود 38 سال پناهندگان و اتباع خارجی را پذیرش می کند.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در پذیرش اتباع خارجی، هزینه های زیادی را به کشور ما تحمیل کرده است اظهار کرد: علاوه بر هزینه های مادی، موضوعاتی همچون نگهداری، تامین بهداشت، سلامت، امنیت و در کنار این مسائل فرهنگی نیز مشکلاتی را برای ایران به وجود آورده است.

استاندار کرمان از کشور استرالیا به عنوان کشوری مهاجرپذیر نام برد و افزود: اتباع خارجی در استان کرمان در شرایط خوب و امن زندگی می کنند.

وی ضمن قدردانی از کمک های بشردوستانه برخی از کشورها در زمینه اتباع خارجی گفت: حجم هزینه ها با کمک های بشردوستانه قابل قیاس نیست.

رزم حسینی با اشاره به پرداخت هزینه های سنگین اتباع خارجی در حوزه سلامت در استان کرمان تصریح کرد: سالانه حدود 20 تا 25 میلیون دلار در حوزه سلامت، درمان و تصادفات جاده ای اتباع خارجی در استان کرمان هزینه می شود.

وی پیشنهاد کرد: استرالیا می تواند بیمارستانی مخصوص اتباع خارجی را در استان کرمان احداث کند و ساخت این بیمارستان می تواند اقدامی ماندگار از سوی این کشور باشد.

سفیر کشور استرالیا در تهران نیز با قدردانی از نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه پناهجویان کشور افغانستان نهایت همکاری را داشته و این وظیفه جامعه جهانی است تا این کشور را پشتیبانی کند.

آیان بیگز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری است که 2 نسل از پناهجویان کشور افغانستان را میزبانی می کند افزود: این امر بشر دوستانه به رفاه پناهجویان و ثبات منطقه کمک شایانی کرده است.

وی افزود: اقداماتی که در استان کرمان در خصوص پذیرش اتباع خارجی انجام شده از جمله پذیرش، آموزش و اشتغال اتباع خارجی بدون کارت شناسایی، امری بشردوستانه و قابل تحسین است لذا استرالیا وظیفه خود می داند که در این حوزه با استان کرمان همکاری کند.

سفیر استرالیا در ایران هدف از سفر سه روزه خود به استان کرمان را، بازدید از اردوگاه پناهندگان کرمان و بررسی تامین آب آشامیدنی، مسکن و جمعیت آسیب پذیر مستقر در این اردوگاه ها عنوان کرد و گفت: طرح ملی همچون طرح نظام تحول سلامت طرح بسیار مفیدی بود که در کشور اجرا شده است.

آیان بیگز سفیر استرالیا در تهران به سفر دوباره خود به استان کرمان در آینده ای نزدیک به اتفاق تیم اقتصادی و تمرکز این تیم بر حوزه های صنعتی همچون خودروسازی، معدنی و طرحهای آبی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سفر بدنبال آن هستیم که جاذبه های تاریخی و گردشگری استان کرمان را کشف کنیم و صنعت توریسم و جهانگردی استرالیا را به سمت استان کرمان سوق دهیم.

آیان بیگز در خصوص پیشنهاد استاندار کرمان مبنی بر احداث بیمارستان مختص اتباع خارجی در استان کرمان، گفت: این طرح جدی و بزرگی است که می تواند مورد مذاکره شرکت های استرالیایی قرار گیرد.

بیش از 300 هزار اتباع بیگانه معادل 10 درصد جمعیت کرمان در این استان زندگی می کنند.

900

کد خبر: 833360

وب گردی

وب گردی