پدرخوانده برندهای خارجی پوشاک در کشور فعالند

دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: در یکسال و نیم گذشته هزینه ها را بر ای وارد کنندگان این برندها بر ای ساماندهی بازار پوشاک کشور افزایش دادیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صداوسیما؛ دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: براساس برآورد صادرات پوشاک به ایران از اعلام گمرکات هفت کشور، میزان واردات قاچاق پوشاک به کشورمان حدود دو میلیارد دلار است.

حمید قبادی افزود: واردات قاچاق پوشاک در حالی است که حدود 65 میلیون دلار واردات پوشاک به طور رسمی و براساس ضوابط داریم.

وی اضافه کرد: براساس آخرین گزارش ها از جمله گزارش مرکز آمار سرانه مصرف پوشاک و اقلام مرتبط آن مانند کیف و کفش بین 30 تا 50 هزار میلیارد تومان است.

قبادی درباره حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک کشور گفت: زمانی که شرایط نا برابر را برای این برندها در مقابل تولیدات داخلی فراهم و برای آنها فرش قرمز پهن می کنیم، مردم به آنها اقبال نشان می دهند و وارد کنندگان این برندها بدون پرداخت عوارض و از راه های غیر قانونی کالای خود را به داخل قاچاق می کنند.

دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: کالاهای وارداتی که به عنوان برند وارد کشور می شود بیشتر کالاهایی است که یا اصالت ندارد یا تقلبی یا از رده خارج است و پوشاک از رده خارج بیشترین ضرر را به خریدان داخلی می زنند زیرا این کالاها در فروشگاه های اصلی و اروپایی بیش از 50 یورو نیست در حالی که همان پوشاک در فروشگاه های شمال شهر تهران به قیمت های بیش از یک میلیون تومان عرضه می شود.

وی گفت: برخی از پوشاک نیز در داخل تولید اما برچسب خارجی روی آنها نصب می شود که بیشتر آنها شناسایی و به آنها تذکر داده شده است.

قبادی افزود: مردم برای خرید از فروشگاه هایی که به عنوان برند فعالند قیمت و اصالت کالاها را از پایگاه های اینترنتی آن برندها مطلع شوند.

وی اضافه کرد: برخی از کسانی که به عنوان پدرخوانده برندهای خارجی پوشاک در کشور فعالند فروشگاه هایی در مراکز تجاری مهم در اختیار دارند و فقط 12 درصد از فروش خود را به عنوان اجاره بها به صاحبان آن مراکز می پردازند و اخیرا تلاش کرده اند این مبلغ به چهار درصد کاهش یابد .

وی گفت: این کار آنها برای کاهش هزینه ها و جذب بیشتر خریداران است .

دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد افزود: آیین نامه اجرای قانون ساماندهی مد و لباس تهیه شده و این قانون به رغم برخی اشکالات در حال اجراست اما همه مسئولیت ان بر عهده وزارت ارشاد نیست و دستگاه های مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند.

وی اضافه کرد: اگر روند دولتی برای اصلاح وضع بازار برند و پوشاک وارداتی پاسخگو نباشد قوه قضاییه در این زمینه وارد عمل خواهد شد.

705

کد خبر: 833769

وب گردی

وب گردی