کیفی‌سازی و ارتقای منزلت معلمان

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش گفت :در رتبه بندی 5 رتبه شغلی وجود دارد و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در آن اثرگذار است و یک آیین نامه ارتقا در کنار آن قرار می‌گیرد ضمن آنکه مقدمه لازم برای اجرای آن طرح سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازتسنیم، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان تا آخر امسال به مجلس ارسال می‌شود، گفت: در این طرح معلمان در بحث علمی همانند اساتید دانشگاه خواهند بود.

یوسف نجفی اظهار کرد:‌ در برنامه ششم توسعه مقرر شده است تمام فعالیت‌های آموزش‌وپرروش در جهت اجرای سند تحول بنیادین باشد براین اساس جذب نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و استخدام از میان فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و بالاتر ( مطابق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) باشد.

وی افزود: دولت در جهت کیفی‌سازی و ارتقای منزلت معلمان مکلف شده است لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان را به مجلس ارسال کند که در قالب آن نظام جذب، نگه داشت،‌ ارتقاء پرداخت و نظام بازنشستگی معلمان مطرح است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش گفت: خوشبختانه پیش نویس اولیه لایحه رتبه بندی آماده شده و به دولت ارسال شده است و در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است که در صورت تایید تا آخر امسال به مجلس ارسال می‌شود، این رتبه بندی با رتبه بندی که در سال‌های گذشته اجرا شد، متفاوت است.آنچه در گذشته اجرا شد رتبه بندی نبود بلکه افزایش حقوق معلمان با تقسیم بندی آنها در 5 گروه بود.

نجفی عنوان کرد:‌ در طرح فعلی که در قالب لایحه به دولت ارسال شده است یک قانون استخدامی مستقل همانند آیین نامه استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاههاست و در این نظام رتبه بندی دیگر نگاه کارمندی به معلم وجود ندارد و مانند اساتید دانشگاه هویت علمی و تربیتی خواهند داشت و همانطور که یک فرد در دانشگاه به صورت تمام وقت عضو هیئت علمی است در آموزش و پرورش هم تمام وقت هیئت علمی تربیتی ما می‌شوند در حقیقت نظام جذب، نگه داشت و پرداخت مانند اساتید دانشگاه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت میان نظام پرداخت فرهنگیان با طرح رتبه بندی چیست؟ گفت: رتبه‌بندی یعنی مشخص شدن رتبه‌های شغلی یک معلم. این موضوع در گذشته بر اساس مراتب شغلی قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شد نه به صورت مستقل اما هم‌اکنون به صورت یک قانون مستقل در می‌آید و معلمان به جای آنکه بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری اداره شوند تحت قانون مستقل رتبه‌بندی و نظام پرداخت قرار می‌گیرند براین اساس ملعم هویت علمی و حرفه‌ای پیدا می‌کند و قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان اجرا نمی‌شود.

705

کد خبر: 833774

وب گردی

وب گردی