«نقشه راه محیط زیست استان تهران» یکی از دستاوردهای مهم سازمان محیط زیست بوده است

ناصر مهردادی گفت: یکی از اقدامات ویژه یک سال گذشته اداره محیط زیست استان تهران پایش واحدهای صنعتی در بخش هوا، پسماند و پساب بوده است، از آذر ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی پایش شده است. این کار وضعیت واحدهای صنعتی استان تهران و انواع آلودگی آن‌ها را مشخص کرده است و به بهبود کیفیت هوای پایتخت کمک می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز ،جمعیت زیاد و کثرت صنایع در استان تهران محیط زیست این استان را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است. آلودگی هوا، آلودگی آب، مدیریت پسماندها و... از جمله دغدغه‌های زیست محیطی مردم استان تهران است که باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشه شود، مدیر کل سابق اداره محیط زیست استان تهران که یکسال عهده‌دار این سمت بود ضمن بیان چالش‌های زیست محیطی استان و اقداماتی که در زمان مدیریت او آغاز شده بود و باید در آینده ادامه داشته باشد را برشمرد.

وی ادامه داد: برنامه ما این بود که بیش از ۱۷ هزار واحد صنعتی در استان تهران را پایش کنیم. امیدواریم که این کار ادامه داشته باشد و مشکلات زیست محیطی صنایع آلاینده استان تهران حل شود. ۳۰ درصد از ۵۰۰۰ واحد صنعتی پایش شده تاکنون اخطاریه زیست محیطی دریافت کرده‌اند که لازم است پس از اتمام مهلت ذکر شده در اخطاریه، مجدد پایش شوند. برخی از واحدهای متخلفی که به اخطاریه‌های زیست محیطی بی‌توجهی کردند نیز پلمب شدند. خوشبختانه تعامل خوبی بین وزارت صنعت،معدن و تجارت با اداره محیط زیست استان تهران شکل گرفته است و تاکنون توانسته‌ایم مشکلات زیست محیطی واحدهای صنعتی را برطرف کنیم.

مهردادی در ادامه با اشاره به اهمیت پایش آب در استان تهران گفت: رودخانه‌های مهم استان که آب شرب را تامین می‌کنند به صورت آنلاین پایش می‌شوند علاوه بر آن از ۳۰ ایستگاه تامین آب نیز به صورت دستی نمونه‌برداری و برای آزمایشگاه‌ها فرستاده شد. با همکارانمان در استان تهران صحبت کردیم که بحث پایش آب در رودخانه‌ها را به دلیل اهمیتی که آب استان دارد ادامه دهند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای اداره محیط زیست استان تهران طی یک سال گذشته کاهش بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) بوده است، تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته مانند راه‌اندازی و برطرف‌سازی مشکل سیستم تصفیه فاضلاب شهری، یک دامداری و خود فرودگاه و ساماندهی وضعیت پسماندهای آرادکوه و رباط کریم سبب کاهش ۳۰ درصدی بوی بد این فرودگاه شد. امیدواریم این اقدامات تا برطرف شدن کامل این مشکل ادامه داشته باشد.

مدیرکل سابق اداره محیط زیست استان تهران افزود: سال ۹۳ هیات دولت مصوبه‌ای درباره وظایف دستگاه‌های مختلف درباره کاهش آلودگی هوای تهران داشت. با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نظارت‌های دقیقی بر این مسئله داشتیم و اقدامات سازمان‌های مختلف در جهت کاهش آلودگی هوای تهران را بررسی کردیم.

مهردادی با اشاره به اینکه در حد توان امکانات محیط بانان در بخش محیط طبیعی را گسترش دادیم، گفت: در این مدت توانستیم یک محیط‌بانی را در استان تهران بازسازی کنیم و دو محیط‌بانی جدید در مناطق مورد نیاز بسازیم همچنین احداث چهار محیط‌بانی دیگر را در دستور کار داریم که امیدواریم همکاران ما در اداره محیط زیست استان تهران این کار را پیگیری کنند.

وی حل مشکلات مربوط به مسائل حقوقی کارمندان اداره محیط زیست استان تهران را یکی دیگر از اقدامات یک‌ساله اخیر برشمرد و اظهار کرد: یک برنامه پنج ساله تحت عنوان «نقشه راه محیط زیست استان تهران» طراحی و تصویب شده است که برای این دوره پنج ساله نزدیک به ۲۴۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است. امیدواریم از این برنامه در آینده استفاده شود.

مدیرکل سابق اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون، ۹۵ پرونده زمین‌خواری در دستگاه‌های قضایی تشکیل دادیم. نگاه ما برخورد قاطع با متخلفان تصرف اراضی در راستای حفظ حقوق بیت المال است از این رو از سال ۹۳ تاکنون ۱۲۵ هکتار از اراضی تصرف شده استان تهران به ارزش هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان آزاد شده است.

مدیرکل سابق اداره محیط زیست استان تهران در پایان گفت: آسیب‌شناسی صدور مجوزهای زیست محیطی توسط معاونت فنی استان تهران انجام شده و آماده چاپ است. براساس همین آسیب‌شناسی توانستیم ۷۵ درصد از استعلام‌های سایر دستگاه‌ها از اداره محیط زیست استان تهران را پاسخ دهیم.

ایسنا

705

کد خبر: 833817

وب گردی

وب گردی