دکتر رهایی: از 2900 کد رشته محل نزدیک به 2500 مورد تایید نهایی شده است

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد آخرین وضعیت کدرشته های اختلافی این دانشگاه گفت:مشکل خاصی نیست و تقریبا با وزارت علوم به تفاهم رسیده‌ایم و از 2900 کد رشته محل نزدیک به 2500 مورد، تایید نهایی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد آخرین وضعیت اختلاف کدرشته ها با وزارت علوم اظهار داشت: در دوره‌های کاردانی، کارشناسی و دکتری که اختلاف‌نظر خاصی با وزارت علوم نداشتیم. تنها مورد اختلاف‌نظر در رشته محل کارشناسی‌ارشد بود. وزارت علوم چارچوبی گذاشت که برای هر رشته باید سه استادیار معرفی شود، ما هم تبعیت کردیم و اطلاعات را دادیم.

وی در گفتگو با آنا افزود: این رشته‌محل‌ها بررسی شد، در مرحله اول 1500 کد رشته تایید شد. 700 رشته محل دیگر ارزیابی شد که اعلام نتیجه آن هنوز مانده است. بخشی از اختلاف‌نظر هم درباره دوره‌های بین‌المللی و مشترک بود که آنها هم پرونده‌هایشان را داده‌ایم تا بررسی شود. کار را با تفاهم پیش می‌بریم تا در سال آینده دیگر مورد اختلافی نداشته باشیم.ما مشکل خاصی نداریم، تقریبا با وزارت علوم به تفاهم رسیده‌ایم و از 2900 کد رشته محل نزدیک به 2500 مورد، تایید نهایی شده است.

دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرده بود: علی رغم اینکه ما بر این باور هستیم دانشگاه آزاد اسلامی یک رشد بی رویه ای در دوره قبلی داشته ولی در این دوره با تدبیر مدیریت دانشگاه تعدیلی در ظرفیت های دانشگاه آزاد در سال 96 و 97 صورت گرفته است.

وی ضمن اشاره به تعامل وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده بود: ۸۰ درصد رشته محل‌های دانشگاه آزاد مورد تصویب وزارت علوم قرار گرفت و تصور می‌کنم وضعیت مطلوبی را در آینده داشته باشیم.با دوستان در دانشگاه آزاد به صورت کامل هماهنگ هستیم و بررسی های لازم هم صورت گرفته است. روز گذشته هم نزدیک 400 مورد رشته محل که در محاسبات لحاظ نشده بود، اضافه شد و تصور من این هست که مشکل خاصی نیست .

دکتر فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم در حاشیه مراسم بدرقه گروه های جهادی دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی در مورد کدرشته های اختلافی با وزارت علوم و کمیته 3 نفره تصریح کرده بود: کمیته 3 نفره بحث جدیدی نیست.من سئوال کردم تا این اواخر هم کمیته 3 نفره تشکیل جلسه می داده استو برای برخی از رشته محل ها تصمیم می گرفته است. امیدواریم که با تعامل بتوانیم و نیازی به کمیته 3 نفره نباشد.ولی کمیته 3 نفره ابزاری است که امروز در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است و می تواند از آن استفاده کند . ولی تا زمانی که به آن احتیاج نداشته باشیم و تعامل بکنیم.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر تعداد 400 رشته محل دیگر نیز که در محاسبات لحاظ نشده بود به رشته محل‌های دانشگاه آزاد اضافه شده و داوطلبان هم براساس آنچه که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد کرد رشته محل‌ها را انتخاب می‌کنند، ادامه داد: تعامل و همکاری خوبی بین مسئولین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود دارد و تاکید ما هم این است که همه زیرنظام‌های آموزشی باید تابع قوانین و مقررات باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه به نظر می‌رسد این دوره از مدیریت دانشگاه آزاد دوره‌ای خواهد بود که آینده خوبی را بتوان برای این دانشگاه پیش‌بینی کرد و دانشگاه آزاد برای آموزش عالی در بخش خصوصی وضعیت خوبی رقم خواهد زد، ادامه داد: تعامل بین دانشگاه آزاد و نهاد بالادستی آموزش عالی، رمز موفقیت آموزش عالی در این حوزه است و این به تعامل بین مسئولین حوزه آموزش دانشگاه آزاد با دفتر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم بر می‌گردد.

شریعتی نیاسر گفت: برغم این که ما بر این باور هستیم که دانشگاه آزاد یک رشد کمی بی‌رویه‌ای در دوران مدیریت گذشته داشته است اما با تدبیر مدیریت فعلی دانشگاه تعدیلی بر ظرفیت سال تحصیلی 97-96 صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یقینا ذهنیت ما از افرادی که مدیریت دانشگاه آزاد را بر عهده دارند این است که آینده خوب و کیفی را برای این دانشگاه رقم بزنند، در مورد تفاهم برای تایید رشته محل‌های دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم نیز گفت: هیچ تفاهم جدیدی بین رئیس دانشگاه آزاد و سرپرست وزارت علوم صورت نگرفته است. در واقع ما در زمینه‌ کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم و با دوستان در این زمینه کاملا هماهنگ هستیم و کد رشته های دانشگاه آزاد هم طبق برنامه بررسی و در صورت لزوم تایید می‌‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد قانونی و اجرایی بودن مصوبه سال 67 مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما تابع ضوابط و قوانینی هستیم که نهادهای بالادستی می‌گویند که براساس همین مقررات و ضوابط نهاد بالادستی، یک نهاد سیاست‌گذار برای همه زیرنظام‌های آموزش عالی است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تصور می‌کنم این هماهنگی و صمیمیتی که بین دو مجموعه وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود دارد این مساله را کاملا به جریان خواهد انداخت که همه باید تابع ضوابط و قانون باشیم.

کد خبر: 833900

وب گردی

وب گردی