اهدای خون  905 هزار و 803  نفر در 5 ماه اول سال/تهرانی ها، شیرازی ها و مشهدی ها پیشتازند

سخنگوی سازمان انتقال خون از اهدای خون بیش از 900 هزار نفر در 5 ماه ابتدای سال خبر داد و گفت:از فروردین تا پایان مردادماه امسال 905هزار و 803 نفر در کشور برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآروده های آن خون خود را اهدا کردند .

به گزارش ایسکانیوز بشیر حاجی بیگی افزود : از فروردین تا پایان مرداد ماه امسال یک میلیون و 192 هزار و 842 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرد.
وی ادامه داد : از این شمار اهدا کننده خون، 124 هزار و 615 نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده‌اند و همچنین 39 هزار و 457 نفر از اهدا کنندگان خون را در این مدت بانوان تشکیل داده‌اند.
وی تاکید کرد: بر این اساس در پنج ماهه امسال تنها چهار و سه دهم درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل دادند.
حاجی بیگی با بیان اینکه بانوان در استان‌های لرستان، مرکزی و کردستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون در کشور را دارا هستند، گفت: باید توجه کرد که در پنج ماهه امسال یک میلیون و 565هزار و 99 واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت میان مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.
وی ادامه داد: بیشترین میزان گروه خونی اهدا شده در کشور مربوط به گروه خونی‌ Oمثبت بوده که 34 درصد از واحدهای خونی را به خود اختصاص داده است و از طرفی کمترین میزان گروه خونی اهدا شده در کشور مربوط به گروه‌ ABمنفی با هشت دهم درصد بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : در پنج ماهه امسال استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین میزان اهدای خون در کشور را داشته اند.
شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود و در عین حال سالهاست که در ایران اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی و برای کمک به نیازمندان به خون و فرآورده های خون در قالب کمک های نوع دوستانه اهدا می شود .
سالیانه در کشور بیش از 2میلیون و 100 هزارنفر خون اهدا می کنند.

ایرنا

700

کد خبر: 834053

وب گردی

وب گردی