تمامی دانشجویان خوابگاهی در سال جدید پرونده سلامت خواهند داشت

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از اختصاص بودجه 28 میلیارد تومانی این صندوق به دانشگاه‌ها برای رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از دانشگاه علم و صنعت، ذوالفقار یزدان‌مهر با حضور در دانشگاه علم وصنعت و افتتاح بلوک‌های ۹ و ۱ دانشگاه علم و صنعت درباره اولویت صندوق رفاه در توجه به خوابگاه‌های دانشجویی گفت: از سال ۹۴ آسیب‌شناسی جدی درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را انجام دادیم. بر‌اساس این آسیب‌شناسی حدود ۵۰ هزار فضای خوابگاهی یا 200 خوابگاه در کشور کمبود داشتیم و به دنبال آن ۵۰ هزار دانشجو با مشکل خوابگاه مواجه بودند.

او ادامه داد: بر اساس تلاش‌های انجام شده در وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان، توانستیم موانع ساخت خوابگاه‌های دانشجویی را که در برنامه پنجم توسعه ذکر شده بود، برطرف کنیم و گشایشی در ساخت‌وساز خوابگاه‌ها در برنامه ششم توسعه ایجاد شد. در حال حاضر بخش خصوصی و خیرین در این عرصه به‌صورت جدی فعالیت می‌کنند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از اختصاص بودجه با عنوان کمک رهن به دانشگاه‌ها توسط این صندوق خبر داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان تاکنون بیش از ۲۸میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‌ها با عنوان کمک رهن اختصاص داده است تا با کمک آن مشکل ‌کمبود خوابگاه‌ها را رفع کنند و این مبلغ به دانشگاه علم و صنعت در دو مرحله پرداخت شده است.

مشاور وزیر علوم افزود: در دو سال پیش که مدیریت صندوق را بر عهده گرفتیم، تعداد ۱۰۲۰ خوابگاه دولتی و ۳۲۰ خوابگاه غیردولتی وجود داشت که این خوابگاه‌ها هر کدام با چالش‌هایی مواجه بودند. خوابگاه‌های غیردولتی ساماندهی شدند و در حال حاضر فقط دانشجویان می‌توانند در این خوابگاه‌ها اسکان داشته باشند.

یزدان‌مهر گفت: خوشبختانه تمامی خوابگاه‌های دولتی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار گرفتند و بر‌اساس این ارزیابی حدود ۳۸درصد خوابگاه‌ها در رتبه‌های ۴ و ۵ قرار داشتند که با تمهیدات به‌کار گرفته شده، کمک‌های دولت و افزایش منابع صندوق رفاه، تمامی این خوابگاه‌ها ارتقا یافتند.

به گفته یزدانمهر سال گذشته تعداد ۶۳ خوابگاه که در رتبه ۵ قرار داشتند به سطح پایین‌تر نزول کردند و امسال نیز تعداد ۴۶۳ خوابگاه که در رتبه‌های ۴ و ۳ قرار داشتند با مشارکت دانشگاه‌ها و کمک‌های ۵۰ درصدی صندوق رفاه دانشجویان ارتقا خواهند یافت، به‌طوری‌که تعمیرات خوابگاه‌ها در تابستان شروع شد و دانشگاه‌ها در سال جاری به کارگاه عمرانی تبدیل شده بودند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره برنامه‌هایی که برای رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها در سال جاری پیش‌بینی شده است، گفت: علاوه بر اختصاص بودجه خوب به خوابگاه‌های دانشجویی در سال جاری، اعتباری به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان نیز از سوی صندوق رفاه دانشجویان و سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شده است که می‌تواند مشکل کمبود خوابگاه‌ها را تا حدودی برطرف کند.

او ادامه داد: به خوابگاه‌ها به عنوان سرای دانشجویی نگاه می‌کنیم جایی که بیشتر دانشجویان اوقات خود را در آن سپری می‌کنند. بنابراین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از لحاظ صنفی و فرهنگی نگاه ویژه‌ای به خوابگاه‌ها دارد. سال ‌گذشته ۱۰۰ اتاق تندرستی در خوابگاه‌ها راه‌اندازی شد و امسال نیز خوابگاه‌های بیشتری مجهز به اتاق تندرستی خواهند شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان در پایان درباره این‌که تمامی دانشجویان خوابگاهی در سال جدید پرونده سلامت خواهند داشت، گفت: این پرونده متناسب طرح پایش سلامت دانشجویان انجام خواهد شد و دانشجویانی که مشکلات سلامتی داشته باشند تحت پوشش این پرونده درمان خواهند شد.

کد خبر: 834056

وب گردی

وب گردی