اصفهان رتبه نخست اقامتگاه بوم گردی را در کشور دارد

نخستین همایش ملی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری پایدار با حضور فعالان گردشگری از 23 استان کشور در خانه تاریخی نوای شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بعد از ظهر امروز در حاشیه این همایش گفت : توجه به ظرفیت طبیعت گردی واقامتگاه های بوم گردی در توسعه متوازن گردشگری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با توجه به شعار سال و توسعه اشتغال در مناطق محروم، روستایی هدف از برگزاری این همایش است.

فریدون اللهیاری، با تاکید بر جایگاه نخست استان اصفهان در حوزه اقامتگاه های بومگردی در کشور افزود: بیش از 2088 اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان وجود دارد.

وی تصریح‌کرد :با توجه به رشد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در کشور و استان لازم است تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در این حوزه صورت پذیرد تا این مهم با برگزاری چنین همایش هایی در آینده محقق میشود.

به گفته وی،شهرستان خور و بیانک استان اصفهان بیشترین اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان را دارد.

اللهیاری، اظهارداشت : یکی از ظرفیت های جدی در حوزه گردشگری حوزه طبیعت گردی بوده است.

وی گفت :هر چه جلوتر میرویم باید ظرفیت استفاده از حوزه بوم گردی را افزایش دهیم تادر آینده اقامتگاه های بوم گردی سهم بزرگی را در اسکان گردشگران ایفا کند.

شایان ذکر است :نخستین همایش ملی دو روزه اقامتگاه های بوم گردی و گردشگری پایدار با حضور 1200 فعال گردشگری و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور روزهای 13 و 14 شهریور در خانه تاریخی نقلی کاشان برگزارشد.

ایجاد 2 هزار اقامتگاه بومگردی تا پایان برنامه ششم در کشور

دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور گفت :سازمان میراث فرهنگی برای تداوم پایدار رو به رشد افزایش اقامتگاه های بومگردی 500 روستا به صورت پایلوت برای این مهم در در نظر گرفته است.
محمد علی فیاضی بعد از ظهر امروز در حاشیه نخستین همایش ملی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری پایدار در کاشان گفت :برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی در این روستاها سازمان های همکار یعنی بنیاد مسکن، وزارت کشور و معاونت مناطق محروم روستایی ریاست جمهوری همکاری خواهند داشت.

وی،با اشاره به وجود 670 اقامتگاه بومگردی در کل کشور افزود : درگذشته اقامتگاه های بومگردی فراوانی در استان اصفهان بود اما امروز خوشبختانه در اقلیم های متفاوت اقامتگاه های بومگردی مختلف وجود دارد.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری کشور، بیشترین فراوانی اقامتگاه بومگردی کشور را در حوزه بیابانی و کویر دانست و افزود: با توجه به آنکه توسعه گردشگری روستایی به عنوان یک اصل گردشگری مبتنی بر اولویت پایدار به عنوان یکی از اولویت های سازمان میراث فرهنگی بوده پیش بینی شده تا پایان برنامه ششم دو هزار اقامتگاه بومگردی در کشور ایجاد شود.

فیاضی ضمن اشاره به ایجاد مولد در جهت ایجاد شغل پایدار در مناطق کمتر برخوردار و روستایی که بیشترین مهاجرت به حاشیه شهرها را داشته است تصریح کرد: یکی از امور انجام شده ایجاد تفاهم نامه ها با سازمان های همکار در جهت تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

به‌گفته‌وی، با تفاهم نامه ایجاد شده با بنیاد مسکن خانه های روستایی مخصوصا روستاهای پایلوت می توانند از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند.

وی، ایجاد تفاهم نامه سه جانبه در کل کشور را یادآورشد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه مدیرکل روستایی استانداری، مدیرکل بنیاد مسکن استان و میدرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان موظف هستند بستر لازم برای ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستا را به سرعت ایجاد کنند.

فیاضی،با اشاره به ایجاد تفاهم نامه با وزارت کشور گفت :در این تفاهم نامه اعتبار 100 میلیون تومانی برای زیرساخت ها از طریق سازمان دهیاری ها فراهم شده است.

وی اظهارداشت: این مهم نیز در سال جاری با استفاده از پتانسیل دهیاری ها به عنوان متولی روستاها استفاده خواهد شد.
دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور، با تاکید بر انعقاد تفاهم نامه با معاونت مناطق روستایی و محروم ریاست جمهوری اذعان داشت: این معاونت ظرفیت های خوبی در زمینه پرداخت تسهیلات دارد.

فیاضی، نقش بسزای مناطق روستایی در توسعه گردشگری و صنایع دستی را تاکیدکرد و گفت : اگر بسته یک و نیم میلیارد دلاری به زودی و به خوبی توزیع شود بسته ای با اعتبار نیمی از این مبلغ ویژه توسعه گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی درنظر گرفته شده است.

900

کد خبر: 834171

وب گردی

وب گردی