آفت کُش های سلامت کُش!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از وجود دو آفت کش غیرمجاز در بازار فارس خبر داد که یکی به صورت قاچاق وارد کشور شده و دیگری از تولیدات داخلی کشورمان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبر جنوب، عزیزا... امیری با هشدار به مردم و کشاورزان فارس نسبت به خودداری از مصرف این دو آفت کش اظهار داشت: براساس گزارش های واصله و مشاهدات انجام شده، ترکیبی با نام بنومیل(Benomyl 50% WP) بادرج عبارت ساخت مجارستان در سطح کشور و به تبع آن استان فارس توزیع و عرضه شده است.
وی بیان داشت: ترکیب غیرمجاز فوق، از مجاری غیرقانونی و فارغ از اقدامات نظارتی سازمان حفظ نباتات تدارک و توزیع شده است و موکدا توصیه می شود از تهیه، توزیع و مصرف ترکیب آن خودداری گردد.
امیری همچنین خواستار آن شد مردم در صورت مشاهده عرضه، مراتب را اطلاع دهند تا ازطریق دستگاه های ذی ربط و معرفی متخلفین به مراجع قضایی و اعمال موازین قانونی و امحاءترکیب کشف شده فوق الاشاره انجام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین به آفت عرضه شده دیگری در استان به نام دیازینون اشاره کرد که دارای ترکیباتی خطرناک است.
وی گفت: براساس اعلام معاونت کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات نتایج حاصل از آزمایش های کنترل کیفیت نمونه سم دیازینون
EC 60 درصد تولیدی شرکت سایان شیمی هیرکان با شماره بچ 02/9406 وتاریخ تولید 7/9/94 ، دارای ماده موثره بسیار جزیی است و با موازین استاندارد مغایرت دارد.
امیری بیان داشت: همچنین در این آفت کش در حد زیادی ناخالصیهای O,S-TEPP به میزان 56/10درصد وS,S -TEPP به میزان 27/1درصد در نمونه مشهود است که این ترکیبات بسیار سمی تر از دیازینون بوده و مقادیر بیشتر آنها میتواند موجب بروز اثرات مخرب زیست محیطی، عوارض جانبی(نظیر مرگ و میر دام ها) و اثرات سوء بهداشت انسانی در اثر کاربرد آنها شود.
وی تصریح کرد: لذا ضمن اطلاع رسانی عمومی برای خوداری از تهیه، توزیع و مصرف ترکیب فوق طی نامه ای به شرکت مذبور اعلام شده تا در اسرع وقت ضمن ارائه ریز توزیع جغرافیایی نسبت به جمع آوری سریع تولیداتش اقدام کند.
وی با بیان اینکه مجوز شرکت مذکور لغو شده است، اضافه کرد: بدیهی است تا تعیین تکلیف پرونده مذکور، این سازمان از صدور مجوزهای درخواستی برای تدارک تکنیکال دیازینون برای آن شرکت خودداری کرده و آن شرکت تا اطلاع ثانوی مجاز به فرمولاسیون دیازینون اعم EC 60درصد و G10 درصد نخواهد بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: این آفت کش اثر سو شدیدی بر سلامت انسان حتی با وجود گذراندن دوره کارنس مصرف دارد و استفاده از آن به هیچ وجه مورد تایید نیست.

902/900

کد خبر: 834245

وب گردی

وب گردی