به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، بهداد بابایی، نوازندۀ برجستۀ سهتار و عضو هیأت داوران سهتار در جشنوارۀ موسیقی جوان در خصوص سطح اجراهای این جشنواره گفت: برآینده داوران در بخشهای مختلف جشنواره این است که گروه سنی «الف» به نسبت گروههای سنی «ب» و «ج» اجرای رضایتبخشتری داشتند که شاید دلیل این موضوع این باشد که از گروه سنی «الف» توقع بیشتری میرود. اساساً سؤالات بخش خلاقیت بیشتر از شرکتکنندگان گروههای سنی «ب» و «ج» پرسیده میشد که سؤالات بسیار سادهای هم بود اما متأسفانه اکثر شرکتکنندگان در اجرای خواستههای هیأت داوران موفق عمل نمیکردند و از خودشان ضعف نشان میدادند.
وی افزود: مسأله ریتم کاملاً ریاضی است و دوستان هنرمند باید به صورت جدیتری به این مسأله بپردازند. خلاقیت زمانی موضوعیت پیدا میکند که بحث چگونگی ملودیپردازی در بستری از ریتم مطرح شود. از این جهت فکر میکنم انتظار از هنرمندان شرکتکننده حداقل در گروه سنی «ج» قدری بیشتر از این بود، اما باید توجه کرد که خیلی از جوانان مستعد ساز سهتار هم به هر دلیلی در این جشنواره شرکت نکرده بودند.
بابایی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا شرکتکنندگان ساز سهتار اصالت اجراها را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیتهای داشتند، ولی مشکل اینجاست که خیلیهاشان زبان، بیان و متر و زمانبندی گوشهها را رعایت نمیکردند. مشکل دیگر هم این بود که اغلب قریب به اتفاق شرکتکنندگان فقط گوشههای آوازی را حفظ کرده بودند، در حالیکه هیئت داوران گوشههای ضربی دستگاهها را هم برای حفظکردن از آنها خواسته بودند. شاید لازم باشد برای سال آینده قید شود که حفظ آوازیها و ضربیهای یک دستگاه الزامی است.
بهداد بابایی در پایان به تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان در ارتقاء سطح دانش و توان جوانان غیرقابل انکار است. این جشنواره عرصهای برای رقابت است و شرکتکنندگان آن میتوانند ضمن افزایش ارتقاء سطح کیفی نوازندگیشان، خودشان را با رقابت کردن با همقطارانشان محک بزنند. من به جشنوارۀ موسیقی جوان و تأثیرش در بالابردن سطح دانش و بینش جوانان ایمان دارم و این جشنواره را در عرصۀ رقابت در موسیقی بیرقیب میدانم و آرزوی توفیق برای دستاندرکاران این جشنواره دارم.
** جشنواره موسیقی جوان معتبر است
مسعود شعاری، نوازنده و مدرس سهتار و عضو هیأت داوران بخش ساز سهتار در خصوص کیفیت اجراهای شرکتکنندگان جشنواره گفت: شرکت کنندگان را نسبت به اجرای جوانهای 15، 20 سال قبل امیدوارکنندهتر دیدم. در این میان اشکالاتی هم در کار این جوانان دیده میشود که تا حدودی طبیعی است، مخصوصاً در مورد بعضی از بچههایی که در مناطقی زندگی میکنند که به استادان موسیقی دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: ساز سهتار یک زمانی منزوی بود، اما خوشبختانه در حال حاضر روزنههای خوبی برای دیدهشدن این ساز به وجود آمده است. این رویه به شکل درستی دارد پیش میرود و جای امیدواری زیادی وجود دارد.
شعاری در مورد موزیکالیته اجراها و درک آنها از ردیف توضیح داد: من امروز این درک را در شرکتکنندگان دیدم. جوانانی که سهتار مینواختند، مشخص بود که کار کردهاند و موسیقیهای مختلفی گوش دادهاند. وقتی هیأت داوران از آنها میخواستند برخی از گوشهها را بنوازند، آنها میتوانستند از پس این موضوع بربیایند.
داور بخش سهتار یازدهمین دورۀ جشنوارۀ موسیقی جوان ادامه داد: من جوانان مستعدی در این جشنواره دیدم اما هنوز هم معتقدم که آنها روی فرهنگ شنیداری شان باید بیشتر کار کنند. جوانان میتوانند آثار استادان برجسته را گوش کنند. خود من هم یک دورهای این کار را انجام دادهام و فقط از طریق گوش کردن به نوار اساتید به آموختههایم اضافه کردم.
مسعود شعاری در خصوص داوری جشنوارۀ موسیقی جوان توضیح داد: در این جشنواره شرکتکنندگان هنرشان را با سبک و سیاق متفاوتی بروز میدهند و طبیعتاً هر داوری هم ذائقۀ خودش را دارد، اما خوشبختانه میان این داوران تا حد لازم اتفاقنظر وجود دارد. داوران سعی کردهاند تا جایی که امکان دارد، اجرای بچهها را عادلانه و به دور از سلیقۀ شخصی قضاوت کنند.
نوازندۀ برجستۀ ساز سهتار ضمن اشاره به اهمیت تداوم جشنوارۀ موسیقی جوان، اظهار داشت: جشنوارۀ موسیقی جوان جشنوارۀ معتبری است و خروجی خوب و مثبتی دارد و امیدوارم ستاد جشنواره و شرکتکنندگان این جشنواره در سالهای آینده هم به همین شکل با قدرت به کارشان ادامه دهند. من وقتی برگزیدگان دورۀ قبل جشنواره را میبینم که در جشنوارههای دیگر کنسرت میگذارند، خوشحال میشوم و دوست دارم امسال هم همین اتفاق برای نفرات برتر رخ بدهد.
یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 الی 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
503