باید 500 میلیون دلار در بخش بازیافت و مصرف گاز فلز سرمایه‌گذاری شود / تعریف 50 پروژه برای کنترل آلاینده‌ها

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به انعقاد قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز فلز پالایشگاه دوم پارس جنوبی گفت: باید 500 میلیون یورو در حوزه بازیافت و مصرف گاز فلر در این منطقه سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در مراسمی قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای 2 و 3) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت SOFREGAZ به امضا رسید. در این مراسم، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این مراسم با بیان اینکه کاهش آلاینده‌های صنعتی یکی از دغدغه‌های مسئولان است، گفت: انعقاد این قرارداد فتح‌البابی است برای سایر طرح‌های پارس جنوبی در حوزه کنترل آلاینده‌ها.

او ادامه داد: این طرح از دو منظر سلامت کارکنان و از بُعد جهانی بسیار حائز اهمیت است زیرا 75 درصد‌ آلاینده‌های صنعتی جهان توسط 10 کشور تولید می‌شود که ایران در رتبه سوم جهان و رتبه اول خاورمیانه را دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بروز موانع در اجرای پروژه‌های کنترل آلاینده‌ها در دوران تحریم، تصریح کرد: امیدواریم بعد از برجام مشکل اجرای پروژه‌های آلودگی فلرینگ حل شود. این پروژه با اعتبار 40 میلیون یورو آغاز شده و امیدواریم در موعد مقرر به نتیجه برسد.

مشکین فام با بیان اینکه تاکنون 70 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که میزان سرمایه‌گذاری‌ها به 90 میلیارد دلار برسد و در این صورت برای 12 فاز دیگر پارس جنوبی باید 500 میلیون دلار در زمینه فلرینگ اجرا شود.

مشکین‌فام اضافه کرد: علاوه بر فلرینگ برای پساب مواد نفتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم اجرای پروژه‌های آن در حال پیگیری است.

کورش آهنج مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین اظهارداشت: در این پروژه همکاری تنگانگی با شرکت sofregaz خواهیم داشت و انتقال تکنولوژی انجام می‌شود، اظهارداشت: در این پروژه از گازهایی که در حال سوختن است استفاده می‌شود و پول پروژه در کمتر از یک سال برمی‌گردد.

او افزود: در مناطق نفت‌خیز جنوب هم همکاری خود را آغاز کرده‌ایم و یک میلیون متر مکعب گازی که در خوزستان می‌سوزد، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این امید که هیچ فلری سوزانده نشود.

در ادامه رکن الدین احمدی مجری طرح توسعه پایدار منطقه پارس جنوبی با اشاره به شروع پیگیری این پروژه در دوران وزارت رستم قاسمی، گفت: این طرح در ابتدای وزارت آقای زنگنه ادامه یافت و هم‌اکنون به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

احمدی افزود: 10 برابر فلری که می‌بینیم آلودگی در هوا منتشر می‌شود؛ فلر را به عنوان اولین پروژه آغاز کردیم و این طرح در 4 فاز و 50 پروژه تعریف شده که و قرارداد امروز، اولین پروژه از مجموعه این پروژه‌هاست.

402

کد خبر: 834329

وب گردی

وب گردی