مسکن در نیمه دوم سال حیات دوباره می‌گیرد/ رونق بازار با کاهش نرخ سود بانکی 

کارشناسان براین باورند که قیمت مسکن در حال حاضر به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی در بستر رکود به سر می‌برد، بنابراین شاید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و هدایت بانک‌ها در مسیر درست برای اجرای کاهش سود بانکی، بتوان رونق را به این بخش برگرداند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در حال حاضر بازار مسکن در وضعیت نامساعدی به سر می برد تا جاییکه اقدامات زیادی جهت خروج مسکن از رکود به کار گرفته شده است اما متاسفانه با وجود تصمیمات اتخاذ شده هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

برخی رکود بازار مسکن را بالا بودن نرخ سود بانکی و جذب سرمایه های سرمایه گذاران در بانک ها و برخی دیگر نیز بالا بودن نرخ بهره بانکی را در این امر دخیل می دانند، در حالیکه مسوولان با تدوین برنامه‌های اصولی می توانند گره کور این صنعت را باز کنند.

مصالح ساختمانی نیز از دیگر عواملی است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت این مواد باعث کاهش ساخت و ساز در بازار و نیز افزایش قیمت مسکن شده است، این درحالیست که براساس آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان، نرخ مصالح ساختمانی طی 2 سال گذشته با تغییری همراه نبوده است.

علی محمد بد در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره وضعیت بازار سیمان گفت: در حال حاضر تغییر خاصی در بازار سیمان ایجاد نشده و قیمت با ثبات همراه است.

او با اشاره به کاهش ساخت و ساز در کشور گفت: کاهش ساخت و ساز در کشور را نمی توان به قیمت سیمان در بازار مرتبط دانست بلکه این امر وابسته به توجیه سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این زمینه است که در حال حاضر شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری افراد در این حوزه فراهم نشده است.

بد در ادامه افزود: آهن، فلز و میلگرد از جمله مصالحی بودند که در حوزه ساخت و ساز افزایش قیمت داشتند و دیگر مصالح تغییر چندانی را تجربه نکردند.

مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر، به قیمت سیمان در بازار اشاره کرد و گفت: هر تن سیمان با قیمت 110 هزار تومان و کیسه ای 6 هزار و 400 تومان در بازار فروخته می شود.

او افزایش عرضه سیمان نسبت به تقاضا در بازار را دلیل دریگری عنوان کرد و گفت: چند سالی است که تغییر قیمتی در بازار سیمان ایجاد نشده و نرخ آن با ثبات همراه بوده است.

بد به صادرات سیمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صادرات به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، روسیه، عراق انجام می شود و به تازگی صادرات به قطر در دستور کار قرار گرفته که بخشی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
به گفته مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر، با توجه به بالابودن میزان عرضه نسبت به تقاضا، صادرات تاثیر چندانی در قیمت این کالا نداشته است.

او به رکوددر بازار مسکن اشاره کرد و گفت: رکود موجود در بازار مسکن وابسته به سیستم بانکی موجود در کشور است، در صورت ادامه کاهش نرخ سود بانکی به طور قطع در بهبود روند بازار تاثیر گذار خواهد بود، سرمایه ها از بانک خارج و به سمت ساخت و ساز سوق پیدا خواهد کرد.

در ادامه محمد آزاد، رییس اتحادیه فروشندگان آهن در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت بازار آهن گفت: گرانی قیمت آهن طی مدت اخیر ناشی از افزایش قیمت جهانی بوده است که این موضوع در بازار داخلی هم بی تاثیر نبوده است. با توجه به اینکه سنگ آهن و ذغال سنگ به اندازه کافی در کشور وجود دارد، بنابراین گرانی این مواد تا حدودی در افزایش قیمت آهن تاثیر داشته است.

آزاد با بیان اینکه ایران به عنوان صادر کننده آهن محسوب می شود، گفت: تا حدودی قیمت در داخل کشور با قیمت جهانی برابری کند، اگر قیمت آهن در داخل تنها متاثر از مواد اولیه در داخل کشور بود، با افزایش قیمت 50 درصدی همراه نمی شد زیرا مواد اولیه با چنین افزایشی همراه نمی شد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن اظهار داشت: قیمت آهن نسبت به سال 94 تغییر چندانی نداشته است، آهن کیلویی 2 هزار و 400 تومان بود که در سال 95 تا 1700 تومان نوسان داشت و امسال قیمت آهن در خرداد ماه 1600 تومان بود اما در ماه های تیر و مرداد، رشد قیمت رخ داد و بهانه ای شد تا قیمت داخلی افزایش یابد و به قیمت 2280 تومان برسد.

او اظهار داشت: بنابراین گرانی در زمینه آهن در بازار رخ نداده بلکه پایین بودن قیمت آهن در سال 94 به دلیل پایین بودن قیمت نرخ جهانی بود و در حال حاضر قیمت آهن نرخ معقولی را در بازار دارد.

آزاد با اشاره به صادرات آهن گفت: اکنون صادرات بیشتر به کشورهای همسایه در حال انجام است و تا حدودی به کشورهای اروپایی هم صادرات داریم، عراق بیشترین مشتری آهن ایران است و به نسبت می توان گفت ایران بازار خوبی را از آهن و فولاد دارد.


رییس اتحادیه فروشندگان آهن خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی می توان امیدی جهت رونق بازار مسکن داشت و سرمایه ها به ساخت و ساز سوق پیدا کنند بنابراین پیش بینی می شود که مسکن در نیمه دوم سال رونق خواهد یافت.

به عقیده فعالان صنعت ساختمان، با رونق گرفتن بازار مسکن به طور مستقیم و غیرمستقیم 60 صنعت مرتبط به حرکت در خواهند آمد و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور رو به بهبود خواهد رفت که البته این دستاوردهای شیرین منوط به ادامه سیاست های بانکی کشور در خصوص کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود تا بلکه شاید اسکناس ها از باجه های بانکی به واحدهای ساختمانی نقل مکان کنند.

401

کد خبر: 834388

وب گردی

وب گردی