نویسندگان جرات ورود به واقعه غدیرخم را ندارند/هجوم رسانه ها  جوانان را از واقعه غدیرخم دور کرده است

نویسنده کتاب «مردی از مدینه فاضله» با بیان اینکه نسل جوان به خاطر هجوم رسانه های مجازی مهلت شناخت کافی در مورد واقعه غدیرخم را ندارد، گفت: نویسندگان باید به بازتعریف این واقعه در آثارشان بپردازند.

علی اکبر والایی درباره واقعه عید غدیرخم در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد: غدیر واقعه ای تعیین کننده است و وضعیت تشیع و تغییر نبوت بر امامت را بیان می کند.این واقعه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و پرداختن به این موضوع از حساسیت هایی برخوردار است که شاید اکثر نویسندگان جرات ورود به این مقوله را ندارند.

وی افزود: نویسندگان به دلیل اینکه چطور این واقعه را تشریح کنند که علاوه بر نگارش تازه ای از این رویداد به برخی از خطوط حساسیت برانگیز ورود نکنند، نسبت به نگارش در این موضوع، استقبال زیادی نشان نمی دهند.

نویسنده کتاب «مردی از مدینه فاضله» در مورد اهمیت بازآفرینی واقعه غدیر خم در دنیای امروز گفت: واجب است که انسان ها در مورد وقایع مذهبی همچون عید غدیرخم آگاهی بیشتری کسب کنند. بخصوص نسل فعلی به خاطر هجوم رسانه های مجازی شاید مهلت شناخت کافی در مورد واقعه غدیرخم را نداشته باشد در این راستا وظیفه نویسندگان در این میان سنگین می شود که به بازتعریف این واقعه در آثارشان بپردازند و بسیاری از نسل جوان اطلاعات زیادی از واقعه عید غدیر ندارند.

والایی درباره تغییر نگاه کارشناسان بررسی تائید انتشار کتاب توضیح داد: کارشناسان مذهبی و دینی که آثار داستانی مذهبی را تائید می کنند کمتر با خط کش های خود دست به سانسور کتاب بزنند و بدانند که نگاه داستانی در یک واقعه با نگارش های دیگر تفاوت دارد و نویسنده در نگارش رمان دینی این اختیار را دارد که دست به خلق شخصیت های فرعی بزند و خیلی خودش را مقید به تاریخ نداند.

وی افزود: علمای دینی بایستی قالب داستان را بشناسند و با نویسنده همراهی کنند و داستان وی را تشویق کنند و برای تولید آثار این چنینی توقعات خود را از بایدها و نبایدها مقداری پایین بیاورند و به نوعی سنگ جلوی پای نویسنده نشده و مانع خیال پردازی او نشوند.

نویسنده کتاب «سرزمین خدایان» اظهار کرد: اهمیت این واقعه به جهت اعتقاد ما به امامت حضرت علی (ع) است. وقتی اعتقاد به واقعه غدیر داریم باید نسبت به آن شناخت پیدا کرده و شناخت این واقعه و تاثیر آن در تعین امامت و تاریخ تشیع براساس وجه داستانی از سوی نویسندگان ما ضرورت دارد تا زمینه آشنایی نسل جوان را با واقعه غدیر خم فراهم شود.

وی افزود: در ابعاد داستانی لازم است نویسندگان ما با توجه به ضرورت بازتعریف واقعه غدیر به بازتعریف این واقعه از زاویه داستان بپردازند.

والایی درباره ایجاد انگیزه در میان نویسندگان برای پرداختن به مباحث دینی گفت: نویسنده در وهله اول برای نگارش این آثار بایستی مورد حمایت ناشران قرار بگیرد و این طور نباشد که نویسنده ابتدا کتابی بنویسد و به دنبال ناشری برای چاپ اثرش باشد بلکه ناشران باید به سراغ نویسندگان بروند از آنها بخواهند. زیرا نویسنده ریسک نمی کند و کاری را نمی نویسند که ناشران قبول به انتشار اثرش نداشته باشند، البته پیش از این ناشران دولتی در این موضوع فعال بوده اند. اما برای بیشتر شدن آثار در این زمینه بایستی تقویت قراردادها و مسائل مالی انجام شود.

502

کد خبر: 834412

وب گردی

وب گردی