دانشگاهی که نیمی از قضات کشور را تربیت می کند

رییس دانشگاه علوم قضایی در دیدار با فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن گفت:دانشگاه علوم قضایی نیمی از قضات کشور را تربیت می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم قضایی، دکتر شریعت باقری رییس دانشگاه علوم قضایی گفت: دانشگاه علوم قضایی در ایران وظیفه اصلی آموزش قضات را برعهده دارد و تنها دانشگاه حقوقی جامع کشور است که فقط رشته حقوق دارد و شبیه انستیتو آموزش و پژوهش قضات در ژاپن است.

وی اضافه کرد: بیش از نیمی از قضات ایران از دانشگاه علوم قضایی فارغ التحصیل می شوند که این افراد در مدت چهارسال آموزش های لازم را می بینند و به عنوان قاضی به قوه قضائیه معرفی می شوند.
شریعت باقری ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی در قوه قضائیه ابتدا در دادسراها به عنوان دادیار و بازپرس فعالیت می کنند و بعد از چند سال وارد دادگاه می شوند.
وی با بیان اینکه در قانون ایران داشتن مدرک لیسانس برای قضات کفایت می کند، افزود: البته سیاست قوه قضائیه براین است که قضات مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشند زیرا که سطح تحصیلات در ایران بالا رفته است.
رییس دانشگاه علوم قضایی با اشاره به اینکه قوه قضائیه راه برای جذب قاضی دارد، یادآور شد: یکی از راه های جذب از میان فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی و همچنین از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها که آن افراد باید در قوه قضائیه آزمون بدهند و دوره آموزشی یک ساله را بگذرانند سپس قاضی شوند.
وی با اشاره به اینکه قضات در دانشگاه علوم قضائی آموزش های بیشتری دریافت می کنند، افزود: تجربه نشان داده است که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از چند سال در قوه قضائیه مدیر می شوند.
شریعت باقری برای استمرار همکاری نظام حقوقی و قضائی ایران و ژاپن پیشنهاد کرد تا نشست های مشترکی میان اساتید دو کشور برگزار شود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که قضات جوان دو کشور برای آشنایی بیشتر با نظام های حقوقی، نشست و گفت و گوی علمی داشته باشند.
در ادامه این دیدار، ماساهیکو کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن گفت: هیات ژاپنی از انجمن حقوقدانان حزب لیبرال دموکرات ژاپن هستند و در واقع قضاتی هستند که به حزب لیبرال دموکرات مشاوره حقوقی می دهند و نخست وزیر ژاپن نیز از این حزب است.
وی ادامه داد: در ژاپن آزمونی برای جذب قضات سالانه برگزار می شود که نفر را جذب می کند و این افراد سال در مرکز آموزش حقوقی که زیر نظر دیوان عالی کشور قرار دارد، اموزش می بینند و پس از آن تصمیم می گیرند که قاضی،حقوقدان و یا وارد دادگاه شوند.
ماساهیکو کومورا اظهار کرد: سیستم آموزش حقوقی ایران، سیستم کارآمد و خوبی است و در کشور دموکراتیک، قوه قضائیه باید محکم باشد تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند.
فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن اضافه کرد: آموزش قضات بسیار مهم است و دادسراها و حقوقدانان و قضات باید سطح بالایی داشته باشند. در ادامه این نشست، اعضای هیات ژاپنی سوالاتی درباره نظام آموزشی حقوقی قضائی ایران، قانون اساسی، شورای حل اختلاف، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان پرسیدند.

کد خبر: 834420

وب گردی

وب گردی