کاردرمانی ذهنی در مرکزتوانبخشی هلال احمر

مدیرکل توانبخشی گفت: تمرکز اصلی توانبخشی شناختی بر آموزش است که بر توانمندسازی، خود کنترلی و خودکفایی تاکید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر،دکتر پیمان گفت: کار درمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم، ذهن و حرکت، ذهن و گفتار، ذهن و یادگیری، در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر، ارائه می شود.

مدیرکل توانبخشیاظهار کرد: متقاضیان این خدمات دارای اختلالاتی مانند ضعف کلی بدن، ضعف مهارت‌های حرکتی، ضعف در مهارت‌های ترسیمی، اختلالات حسی، اتیسم، اختلال رفتاری، اختلال یادگیری، اختلال توجه و تمرکز، مشکلات حافظه، مشکلات نوشتاری، تاخیر در رشد و .... هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه علوم شناختی شناختی به تازگی و در سال‌های اخیر به عرصه درمان وارد شده است، گفت: بر همین اساس بسیاری از متخصصان هنوز اطلاع چندانی از توانبخشی شناختی و تاثیرات مثبت آن ندارند و در واقع چگونگی و جایگاه مداخله توانبخشی شناختی هنوز برای همه مشخص نشده است.

پیشگاهی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی بخشی از علوم شناختی است که به مداخله و تقویت توانایی‌های شناختی می‌پردازد، عنوان کرد: توانبخشی شناختی از مجموعه برنامه‌های هدفمندی است که با هدف ترمیم برای افرادی که مبتلا به یک اختلال شناختی یا رفتاری هستند یا ارتقای کارکردهای شناختی در افرادی که نیازهای تحصیلی یا حرفه‌ای خاص دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: توجه یک فرایند شناختی پایه و در عین حال پیچیده است که دارای زیر مجموعه‌هایی است که ابعاد مختلف آن را در بر می‌گیرد و نقص در آن می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر توانایی و عملکرد مناسب در زندگی روزمره افراد داشته باشد و به مراجعان کمک می‎کند تا درک بیشتری از نقاط ضعف و قوت خود داشته باشند و بتوانند نسبت به تغییرات ایجاد شده در عملکرد و زندگی روزانه آنها که ناشی از نقایص شناختی است، سازگاری ایجاد کنند.

مدیرکل توانبخشی با اشاره به اینکه اجرای موثر توانبخشی در افراد مبتلا به نقایص شناختی، رفتاری و هیجانی دارای اصول و قواعدی است، جلسات توانبخشی شناختی ساختار یافته هستند و برنامه درمانی و فعالیت‌ها با در نظر گرفتن نتایج ارزیابی و عملکرد فعلی مراجع با هدف بهبود مهارت‌ها و جبران محدودیت‌های شناختی- رفتاری و کمک به مراجع برای درک و مدیریت واکنش‌های هیجانی در پاسخ به تغییراتی که در عملکردش رخ می دهد، برنامه ریزی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مرکز جامع توانبخشی هلال احمر نیز در واحد کاردرمانی و گفتاردرمانی با استفاده از نیروهای کارآمد و مجرب تلاش می‌کند در این مسیر خدمات مثبت و شایسته‌ای بردارد، گفت: تمرین مهارت‌های حرکتی، بهبود تعادل، آموزش مفاهیم کلی شناختی و درکی، آموزش مهارت‌های روزمره زندگی، آموزش مهارت‌هاب اجتماعی، تقویت توجه و تمرکز، افزایش تحمل کاری و دستور پذیری و... از جمله خدماتی است که در طول دوره درمان ارائه می‌شود.

705

کد خبر: 834450

وب گردی

وب گردی