ضعف مدیریتی در سازمان توسعه و تجارت یا رانتی سازمان دهی شده/ وزارت صنعت پاسخگو باشد

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: سازمان توسعه تجارت در جایگاهی نیست که بتواند درخصوص انحصار واردات خودرو صحبت کند و سیاست‌گذار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی چند روز گذشته یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مطرح شده در صنعت خودروسازی، ورود 51 خودرو به کشور به صورت غیرقانونی و بدون مجوز بوده که کشمکش های زیادی را بین دست اندرکاران داخلی این صنعت و گمرک ایجاد کرده است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند این خودروها به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده اند، این در حالیست که تاکنون گمرک زیر بار صحبت های انجام شده در این خصوص نرفته و با بیانیه ای ادعای ورود چنین خودروهایی به کشور را رد کرده است.

میثم رضایی، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: نکته ای که در خصوص ورود 51 خودرو به کشور وجود دارد این است که ما مدعی ورود بدون مجوز این خودروها به کشور بودیم اما تاکنون گمرک زیر بار خودروهای وارداتی در کشور نرفته است.


او در ادامه گفت: گمرک ادعا کرده که ورود این خودروها بدون مجوز نبوده و ترک تشریفات صورت نگرفته اما نکته موردنظر این است که کلیه مجوز شرکت های غیرنماینده در تاریخ 96/04/12 به پایان رسیده، ما این سوال را از سازمان توسعه تجارت مطرح کردیم که با توجه به اتمام زمان مجوزها، اشخاص چطور قادر به واردات خودرو بودند اما متاسفانه تاکنون سازمان توسعه و تجارت قادر به سوالات مطرح شده پاسخی نداده است.


رضایی گفت: سازمان توسعه و تجارت در جایگاهی نیست که بتواند درخصوص انحصار واردات خودرو صحبت کند و سیاست‌گذار باشد، بنابراین نکته ی حائز اهمیت این است که طبق اعلام گمرک، ورود خودروهای وارداتی بدون مجوز نبوده و این در حالیست که خودروهای مورد نظر بعد از تاریخ 12 تیر ماه وارد کشور شده است.


رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: در این خصوص 2 نکته موردنظر است که این اتفاق یا به دلیل ضعف مدیریتی در سازمان توسعه و تجارت بوده و یا اینکه رانتی سازمان دهی شده صورت گرفته، بنابراین مسوولین وزارت صنعت باید پاسخگوی این موضوع باشند.


به گفته او، بیانیه گمرک حاکی از قانونی بودن خودروهای وارداتی بوده و با مجوز این اقدام صورت گرفته است.

401

کد خبر: 834568

وب گردی

وب گردی