علل تأخیر پروازهای داخلی کدامند/ توسعه‌ی ناوگان هوایی کلید حل مشکلات

وقتی ناوگان حمل و نقل هوایی توسعه یابد و شرکت ها وارد رقابت شوند، مردم هستند که تعیین می کنند از کدام شرکت بلیت تهیه کنند و پر واضح است که شرکتی را انتخاب می کنند که علاوه بر قیمت مناسب، سرویس بهتری نیز ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ از جمله مواردی که ممکن است پروازها را با تأخیر مواجه کند عملیات شرکت ها، چک هواپیماها، نقص فنی، وضعیت بد جوی و هندلینگ است که همه ی موارد جزء اراده ی شرکت ها نیست.

هیچ شرکتی از تاخیرات پروازی سود نمی‌کند، زیرا تعداد پرواز کمتری انجام داده و احیانا پروازهای دیگرش نیز تحت تأثیر قرار می گیرد ضمن آنکه می بایست پاسخگوی انتقادات و نارضایتی مسافران هم باشد.

آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای اردیبشهت‌ماه سال 94 ابلاغ شد. این آئین‌نامه در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» است.‌

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در 2 فصل، 3 ماده، 8 بند، 14 زیر بند و 2 تبصره ابلاغ شد که بر این اساس در تاخیر‌های بیش از 4 ساعت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا مشکلات فرودگاه مبدا و مقصد، دچار تاخیر یا ابطال می‌شود، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

در همین خصوص سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: با توجه به ظرفیت محدود ناوگان و صندلی پرواز و اینکه شرکت ها برای پاسخگویی به متقاضیان بخش هوایی، بعضا از تمامی ظرفیت های خود استفاده می کنند، در این صورت چنانچه مشکلی برای یک پرواز پیش آید طبعا این مشکل به دیگر پروازها نیز به صورت انعکاسی سرایت می کند.

او افزود: به همین منظور بحث توسعه ی ناوگان برای سازمان هواپیمایی جزء اولویت ها است و تنها محور برای پاسخگویی به این بخش به شمار می آید که هم وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ناوگان برنامه دارد و هم شرکت های هواپیمایی برای پاسخگویی بهتر به مسافر درصدد هستند تعداد هواپیماهای خود را گسترش دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر 300 فروند هواپیما در اختیار سازمان هواپیمایی است که از این تعداد نزدیک 180 فروند آن فعال است با این وجود شرکت های هواپیمایی توانسته اند حجم عظیم تقاضا در این بخش را پاسخگو باشند و حتی در زمان های پیک پروازی، (زمانی که تقاضا بیشتر است مثل ایام تعطیل) علی رغم ظرفیت محدودی که در بالا به آن اشاره شد سازمان هواپیمایی کشوری جهت پاسخگویی بیشتر به متقاضیان این بخش، مجوز پروازهای فوق العاده را هم صادر می کند.

مدیر روابط عومی سازمان هواپیمایی خاطر نشان کرد: اگر نقص فنی در هواپیما به وجود بیاید، قوانین اجازه ی پرواز را به شرکت هواپیمایی نمی دهند چرا که رسالت سازمان هواپیمایی بر پایه پروازهای ایمن و سلامت است و حفظ جان مسافرین جزء اولویت های سازمان قرار دارد.

او ادامه داد: بحث توسعه ی ناوگان برای ورود به رقابت ها و باز پس گیری سهم منطقه ای و جهانی پروازها یک باور ملی است که از طرف مسوولان ذیربط دنبال می شود و در کنار توسعه ی ناوگان باید به زیرساخت ها، تجهیز فرودگاه ها و تقویت بنیه ی آموزشی پرداخته شود که بی تردید این موضوعات در چند سال گذشته بصورت جدی دنبال شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: بعد از آزاد سازی بلیت هواپیما، نرخ تکلیفی برای شرکت های هواپیمایی نداریم، عرضه و تقاضا و نیز کسب و کار بازار این نرخ را تعیین می کند و این بدین معنا نیست که قیمت ها افسار گسیخته باشد بلکه ملاک کلاس نرخی است که شرکت ها روی سایت خود قرار می دهند و هر گونه فروش بلیت خارج از نرخ ارائه شده تخلف است و سازمان هواپیمایی کشور در صورت ارسال شکایت قطعا به آن رسیدگی خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: وقتی ناوگان هوایی توسعه یابد و شرکت ها وارد رقابت شوند مردم هستند که تعیین می کنند از کدام شرکت بلیت بگیرند که قطعا دنبال شرکتی می روند که علاوه بر قیمت مناسب سرویس بهتری ارائه دهد، البته سرویس فقط خوراکی و غذا نیست. تکریم مسافر، ایمنی هواپیما و امکانات رفاهی بهتر، انتظاراتی است که مسافر از شرکت های هواپیمایی دارد.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: اگرچه توسعه ناوگان نیازمند به پروسه زمانی خاصی است، شرکت های هواپیمایی برای توسعه ی هواپیماها با کمپانی های مختلف در حال مذاکره هستند و امیدواریم در آینده بتوانند بیش از پیش در جهت رضایت مندی مردم گام های موثری برداشته شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اینکه اگر شرکتی زیان ده است باید آن را ببندیم و تعطیل شود نگاهی اشتباه است، باید دید چطور می توان در صنعت هوایی توسعه ی اقتصادی بیشتری داشت که توجه به زیر ساخت ها و توسعه ی ناوگان هوایی باعث می شود شرکت ها به سود دهی بیشتری برسند و آزاد سازی قیمت ها تاثیر مثبت خود را نشان دهد، هم چنین مردم حق انتخاب خواهند داشت تا با رفاه بیشتری به مسافرت هوایی بپردازند.

جعفر زاده تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل حقوق مسافر را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده است و توصیه شده این دستورالعمل اجرایی شود؛ مثلا پروازهایی که مشمول تأخیر می شوند از طریق شماره تلفن مسافران، اطلاع رسانی شود. به مسافران هم توصیه می شود همواره از مراکز و سایت های معتبر بلیت تهیه کنند.

فرودگاه ها به عنوان دروازه های یک کشور و یا شهر همیشه در معرض قضاوت اقشار مختلف مردم بوده و هستند. این قضاوت تاثیر بسزایی در افزایش و یا کاهش تردد افراد داشته و نقش تعیین کننده ای در رشد و یا تنزل اقتصادی منطقه ایفا می نماید.

با توجه به صحبت های کارشناسان مربوطه که توسعه ی ناوگان هوایی را، راه برون رفت از تأخیر و رشد اقتصادی شرکت های هواپیمایی می دانند باید دید تا چه حد می توان با تعامل و همکاری سازنده صنعت هوایی را گسترش داد. هم چنین ایجاد خود باوری در صنعت هوایی برای کشور ما بسیار پایین است و علی رغم اشتغال بسیار زیادی که ساخت هواپیما و زیر ساخت های فرودگاهی در بردارد کمتر به این موضوع پرداخته می شود.

403

کد خبر: 834709

وب گردی

وب گردی