بهره‌برداری از مرکز مانیتورینگ تمام ایرانی راه‌آهن

مدیر کل راه‌­آهن خراسان با اعلام این‌که مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه‌آهن خراسان با تکیه بر توان متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۱۰۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در این مرکز ساخت ایران بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدهادی ضیایی مهر، با اشاره به بهره‌برداری از مرکز مدیریت، برنامه‌ریزی، کنترل و ترافیک راه آهن خراسان اظهار کرد: این مرکز جزو مراکز مهم و حیاتی مجموعه حمل‌ونقل ریلی در خراسان و کشور است که همه بخش‌های پشتیبانی نظارت و ایمنی قطارهای باری و مسافری در آن با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نفرات با تجربه و مجرب پیش‌بینی شده است.

او با بیان این‌که مرکز مانیتورینگ راه‌آهن خراسان اولین مجموعه کشور پس از مرکز کنترل مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که شکل گرفته است، تصریح کرد: این مرکز قابلیت‌هایی از جمله پایش همزمان سیگنالینگ خطوط ریلیامکان برقراری تماس رادیوی با تمام وسایل نقلیه ریلی در استان خراسان وبا وسایل نقلیه ریلی همه استان‌ها، امکان ارتباط تصویری با همه ایستگاه‌های تحت پوشش و پایش تصویری ایستگاه‌های مهم و عملیاتی خراسان را دارد.

او با بیان این‌که این قابلیت‌ها همگی روی بستر ارتباطی فیبر نوری راه‌آهن فراهم شده است، افزود:پس از مخابرات بیشترین فیبر نوری کشور را راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارد و مرکز مذکور بدون نیاز به امکانات مخابراتی راه‌اندازی شده است.

ضیایی مهر از مراقبت لحظه‌ای بر ترافیک وسایل نقلیه و ارتقای ایمنی ناشی از کاهش خطای انسانی به‌عنوان دو قابلیت دیگر مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه آهن خراسان یاد کرد و گفت: تشخیص و نمایش هوشمند موقعیت زمانی و مکانی وسایل نقلیه ریلی از دیگر قابلیت‌های این مرکز است، قبلا به صورت دستی اطلاعات وارد سیستم می‌شد و پس از آن موقعیت وسایل نقلیه به لحاظ مکانی و زمانی مشخص می‌شد.

مدیر کل راه‌­آهن خراسان با یادآوری این‌که در این مرکز امکان ضبط و بازیابی همه مکالمات راهبران وسایل نقلیه ریلی فراهم شده، اظهار کرد: اساس این سیستم برگرفته از تخصص‌های داخلی کشور است و کل مجموعه با توان متخصصان داخلی و استفاده از تجهیزات داخلی به بهره‌برداری رسیده است.

ضیایی‌مهر در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تجهیزات مورد استفاده ایرانی بوده است، تاکید کرد:‌ 100 درصد از تجهیزات استفاده شده برای مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه آهن ساخت ایران بوده است.

او اعتبار هزینه شده برای این راه‌اندازی مرکز فوق را 32 میلیارد ریال اعلام کرد.

منبع: تسنیم

403

کد خبر: 834861

وب گردی

وب گردی