چین تا سال2036  بیش از 7 هزار بوئینگ سفارش داد

چند سال پس از رشد غیرقابل ایرلاین‌های قرار گرفته در خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس که به رسیدن آنها به رتبه‌های برتر جهانی منجر شد، حالا به نظر می‌رسد این بازار رقیبی جدید و بسیار پرقدرت را در کنار خود می‌بیند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در شرایطی که گسترده‌ترین ایرلاین‌های امروز فعال در سطح جهان تعداد هواپیماهای فعال‌شان از مرز ۴۰۰ هواپیما نیز عبور نمی‌کند، چین غولی جدید را معرفی کرده که می‌تواند به تمام تصورات از فعالیت ایرلاین‌ها در جهان رنگی تازه بدهد.

طبق اعلام شرکت هواپیماسازی بوئینگ چینی‌ها در قراردادی که سال گذشته بررسی آن را نهایی کرده بودند تغییراتی جدید به وجود آوردند و از این‌رو تا سال ۲۰۳۶ میلادی از بوئینگ بیش از ۷۲۰۰ فروند هواپیما خریداری می‌کنند.

بوئینگ اعلام کرده این قرارداد ۲۰ ساله که ارزش آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود می‌تواند بخش قابل توجهی از فعالیت و توان ایرلاین‌های فعال در سطح جهان را در چین خلاصه کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته چین تعداد مسافران هوایی خود را بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در طول سال تخمین می‌زنند و به نظر می‌رسد این فعالیت برای پوشش دادن تمام نیازهای این افراد و البته جذب مسافران در سطح بین المللی است.

در جدولی که بوئینگ ارائه کرده جت‌های منطقه‌ای که تعداد صندلی آنها کمتر از ۹۰ نفره است، بخشی از قرارداد چین به حساب می‌آید که در آن ۱۵۰ فروند هواپیما به این کشور آسیایی تحویل داده خواهد شد.

هواپیماهای با یک راهرو که ظرفیت ۹۰ تا ۲۳۰ نفر را دارند اصلی‌ترین بخش از قرارداد چین به حساب می‌آید که در قالب آن بوئینگ باید ۵۴۲۰ هواپیما به ارزشی بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار بسازد. در حوزه هواپیماهای کوچک پهن بدنه نیز چین ۹۴۰ هواپیما سفارش داده که ارزش تقریبی آنها ۲۶۰ میلیارد دلار است.

در هواپیماهای متوسط پهن بدنه که بیش از ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند نیز چین ۵۵۰ هواپیما را به سبد خرید خود اضافه کرده که ارزش آنها ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد بود. در حوزه هواپیماهای باری و ترانزیتی نیز چین ۱۸۰ فروند هواپیما خواسته که در مجموع این قرارداد را به ۷۲۴۰ فروند هواپیما می‌رساند.

تخمین ارائه شده از سوی بوئینگ نشان می‌دهد با تحویل این هواپیماها چین ۱۸ درصد از کل هواپیماهای فعال در جهان را در اختیار خواهد داشت که از نظر برآورد مالی نیز ارزش آنها همین مقدار تخمین زده می‌شود.

منبع: ایسنا

403

کد خبر: 835100

وب گردی

وب گردی