چگونه گفتگوی تلفنی قطر و عربستان دردسرساز شد؟!  

در حالیکه امیر قطر و ولیعهد عربستان طی یک گفتگوی تلفنی ابراز امیدواری می کردند تا مذاکرات را از سر بگیرند، نحوه گزارش رسانه قطری از این تماس تلفنی، چالش هایی را به وجود آورد. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، بلافاصله پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر گفتگوی تلفنی امیر قطر و ولیهد سعودی، عربستان گزارش رسانه های قطری را از این گفتگوی تلفنی مخدوش خواند و کلیه برنامه ها برای برقراری ارتباط با قطر را به حالت تعلیق درآورد.
گفتگوی روز جمعه بین "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و"محمد بن سلمان" شاهزاده سعودی اولین تماس رسمی بین دوحه و ریاض از زمان آغاز بحرانی است که بیش از سه ماه است بر حاشیه خلیج فارس سایه افکنده است.
در این تماس تلفنی که رسانه های هر دو کشور محتوای آن را گزارش دادند، دو طرف ابراز امیدواری کردند که به اختلاف های موجود پایان دهند.
با این حال این گفتگوی تلفنی حاشیه هایی نیز در پی داشت. آنگونه که گزارش شده، آژانس خبری قطر (QNA) تلاش داشت از بیان این موضوع که دوحه آغاز کننده تماس بود خودداری کند و صرفا اعلام کرد که این تماس توسط دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هماهنگ شده بود.

همچنین در ادامه گزارش این آژانس قطری، عنوان شد که امیر قطر از پیشنهاد شاهزاده سعودی مبنی بر تعیین سفرایی برای ادامه مذاکرات استقبال کرد.
آژانس خبری عربستان (SPA) در گزارش اولیه خود با تایید انجام این گفتگوی تلفنی اعلام کرد "شیخ تمیم" با برقراری تماسی تلفنی با "محمد بن سلمان" علاقه خود را مبنی بر مذاکره در خصوص درخواست های چهار کشور تحریم کننده اعلام نمود.
اما آژانس خبری عربستان بلافاصله دومین گزارش خود را با ارایه بیانیه وزارت امور خارجه آن کشور منتشر کرد که طی آن تاکید شد آنچه خبرگزاری قطر پیشتر در خصوص گفتگوی تلفنی منتشر کرده بود تحریفی از واقعیات بود.

در ادامه این گزارش هشدار داده شد تا زمانی که قطر بیانیه ای عمومی در راستای شفاف سازی موضع خود صادر نکند کلیه گفتگوها و ارتباطات با مقامات قطری در حالت تعلیق باقی می مانند.

همچنین، راشاتودی، رسانه دولتی عربستان اعلام کرد که در پی گزارش تحریف شده یک رسانه قطری از محتوای نخستین گفتگوی تلفنی میان سران دو کشور پیرامون بحران کنونی، ریاض تمامی ارتباطات و گفتگوهای خود با مقامات دوحه را بطور موقت متوقف می نماید.

اعلام این تصمیم ناگهانی از سوی مقامات ریاض در حالی صورت گرفت که رئیس جمهوری آمریکا پیش از این خواستار اتحاد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس علیه ایران شده بود.

802

کد خبر: 835105

وب گردی

وب گردی