صادقی: اثر صادقانه ماندگارتر است

یک نقاش و گرافیست گفت: اثر هنری و ادبی در صورتی ماندگار است که راستگویانه با مخاطب خود برخورد کند.

به گزارش ایسکانیوز از هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، حبیب الله صادقی، نقاش و گرافیست، گفت: هر اندازه که اثر تولید شده از نظر قدرت، دانش بصری و نشانه شناسی کیفی تر و راستگویانه تر باشد، ماندگارتر است و برای وجدان شخص هنرمند قابل تایید است و در تاریخ می ماند.

وی با بیان اینکه یکی از کسانی است که انقلاب و دفاع مقدس را با چشم های خود دیدم و باورها و آرمانهایش درباره آن را در قالب هنر روایت کرده است، افزود: از منظر هر کدام از هنرمندانی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس بودند، این واقعه به صورت خاص و بر مبنای معنایی روایت شده است که آنها بر اساس اعتقادات و تجربیات خودشان دریافتش کرده اند. در این میان گذشت زمان نشان داده که کیفیت و نیت در بیان اتفاقات بسیار مهم است و حتی همواره فکر کردن به آن معنا و مرتبت و دغدغه شدن آن اعتقادات اهمیت بالایی دارد، به عبارت دیگر درگیر شدن همواره ذهن هنرمند با موضوع در خلق آثار موثر است.

صادقی درباره خطر تحریف و اغراق در بیان وقایع دوران دفاع مقدس گفت: تحریف در مسائل مختلف و جریانات فرهنگی وجود داشته است و هنوز هم ادامه دارد. مثلا در مسئله عاشورا این تحریف هنوز هم در برخی جاها دیده می شود. اما در نهایت باید در جامعه غربالگری انجام شود تا حقیقت از تحریف قابل شناسایی باشد.

وی در همین زمینه ادامه داد: با وجود اینکه خطر تحریف در عرصه دفاع مقدس و انقلاب وجود دارد اما به لطف خدا ما آنقدر هنرمند فرهیخته و متعهد داریم که تاریخ دفاع مقدس و جنگ بدون اغراق و دروغ روایت شده و ماندگار شود و نسل های بعدی بتوانند از آن استفاده کنند.

صادقی درباره تفاوت رسالت هنرمند در دوران دفاع مقدس و پس از آن و لزوم استفاده از راهکارهای تازه برای روایت این رویداد تاریخی، تصریح کرد: شک نکنید دفاع مقدس ظرفیت استفاده از نوآوری و راهکارهای تازه را دارد. یک زمان بحث اجتماعی است و زمان دیگر بحث تاریخی است. گاهی یک معنا را در دوره تاریخی خودش مانند دوران دفاع مقدس روایت می کنیم و گاهی یک معنا را در دوره مطول و بلندتر.

وی افزود: در دوره اول حوادث انقلاب و دفاع مقدس سعی می کردیم آثارمان منعکس تر، مستقیم تر و مصرح تر باشد اما در دوره های بعدی و زمان فعلی که مخاطبان ما جنگ را ندیده اند سعی کردیم کار به یاوه گویی، دروغ و تحریف آغشته نشود. اما نسبت فرهنگی و فرزانگی در کار مستتر باشد و به عنوان یک اثر فاخر حرفی برای گفتن داشته باشد. هر اتفاق یا اندیشه ای بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بدون هنر در تاریخ نمی ماند پس هنرمندانی که تاریخ دفاع مقدس و جنگ را روایت می کنند باید رفتار پاکدامن، کیفی و اندیشمندانه داشته باشند تا بتوانند مناسبات و باورهایی که به آنها اعتقاد دارند را روایت کنند.

502

کد خبر: 835245

وب گردی

وب گردی