نوازنده سازهای کوبه‌ای: برگزاری جشنواره ها در واقع موسیقی را یادآوری می کند

نوازنده سازهای کوبه‌ای، گفت: برگزاری جشنواره های متعدد در سراسر کشور و شهرها می تواندموسیقی را یادآوری کند.

جشنواره موسیقی «نوای خرم» با تکیه بر آثار بی بدیل اساتید بزرگی چون همایون خرم، پرویز یاحقی، علی تجویدی و... قصد دارد، مسیر رشد موسیقایی و آموزش اخلاق به کودکان را مهیا کند؛ اخلاق در موسیقی، نکته مهم جشنواره موسیقی «نوای خرم» سبب شد تا با حسین رضایی نیا نوازنده سازهای کوبه ای و دف که با بسیاری از گروه های بنام کشور همکاری می کند، گفت و گویی داشته باشیم و نظرش را در مورد اخلاق و موسیقی اساتید بزرگ کشور بدانیم؛ در ادامه متن کامل گفت و گوی رضایی نیا نوازنده سازهای کوبه ای با ایسکانیوز را می خوانید:

**جشنواره موسیقی «نوای خرم» با تمرکز بر موسیقی و شخصیت استاد همایون خرم در حال فعالیت سالانه و نو پای خود است و تلاش دارد نقش تربیتی موسیقی اصیل ایرانی را پررنگ کند؛ به نظر شما دلیل کم رنگ شدن اخلاق در موسیقی چیست؟ آیاشناخت کم از اساتید و ...؟

-من فکر می کنم به 2 دلیل، اخلاق در موسیقی رنگ باخته است؛ یکی مسائل مالی است که سبب تفرقه میان اعضای یک گروه می شود و دلیل دیگر زود باوری نسل تازه کار است! نسل جدید تا صدای ساز را درآوردند فکر می کنند به آخر خط رسیده اند و آخر همه چیز را یاد گرفته اند و هر کاری می توانند انجام دهند و در مقابل دیگران می ایستند و حتی به خود اجازه می دهند اساتید بزرگ را نقد کنند! این رفتار به شدت اشتباه است. متاسفانه این ها از جمله دلایل مهم در کم رنگ شدن اخلاق در موسیقی است که باید روی این معضل بزرگ کار شود. به نظرم باید نسل جدید کمی در مورد اساتید قدیمی و بزرگ کشور تحقیق کنند؛ اینکه چطور چند استاد کنار هم می نشستند و ساز می زدند و چه چیزی باعث ماندگاری و درخشانی موسیقی شان می شد. آن ها با عشق ساز می زدند و مسائل مالی برایشان کم اهمیت بود. از پیشرفت همدیگر خوشحال می شدند و مانع رشد یکدیگر نمی شدند در حالی که امروزه هیچ هنرمندی از پیشرفت هنرمند دیگر خوشحال نمی شود و منتظر هستند نقطه ضعفی از هم پیدا کنند و آن را به نقادی بگیرند. نسل جدید نباید گذشته را فراموش کند. امیدوارم جشنواره همچون سال های گذشته روند رو به رشد خود را داشته باشد و هر سال پررنگ تر از سال قبل و با در نظر گرفتن شان و منزلت استاد همایون خرم، اجرا شود.

**آیا حفظ موسیقی ایرانی حتما باید به شکل نسل به نسل ادامه پیدا کند و یا اینکه می توان با برگزاری چنین جشنواره هایی خانواده ها و کودکان را به سمت شناخت و درک درست موسیقی ایرانی، هدایت کرد؟

-این سیستم از قدیم بوده و نسل و نسل ادامه پیدا کرده اما طبیعی است که تنها راه حفظ موسیقی نیست؛ با برگزاری جشنواره های مختلف و متعدد در سراسر کشور و شهرها می توان موسیقی را یادآوری کرد. من افرادی را دیده ام که سازها را نمی شناسند! چرا که در شهر خود برنامه جدی با موضوع موسیقی را تجربه نکرده اند. نکته دیگر شرایط نادرست حاکم بر فضای موسیقی است به خصوص موسیقی کودک که باید پایه و اساس درست و خوبی داشته باشد؛ هیچ معلم و استادی کار دیگری را قبول ندارد و هر فردی سلیقه ای رفتار می کند. اساتید می توانند کنار هم جمع شوند و به یک اتفاق نظر و متد برسند و آن را آموزش دهند. البته از نقش جشنواره ها هم نباید غافل شد؛ جشنواره های سالم و باکیفیت می توانند با نقدهای درست، نقاط ضعف را برطرف کند و موسیقی را به سمت و سوی درست هدایت کند.

**در مصاحبه رادیویی که سال گذشته با شما داشتم متوجه شدم هویار، پسر خردسالتان به پرواز و خلبانی به شدت علاقه دارد؛ آیا شخصیت شکل گرفته موسیقایی شما این قطعیت علاقه مندی در هویار را بوجود آورده است؟

-هویار پسرم به خلبانی و فوتبال علاقه زیادی دارد البته در مورد موسیقی هم علاقه ای نشان داده است؛ اما اصلا تمایل ندارم چیزی را به او تحمیل کنم. مدتی کلاس تنبک می رفت و روزی آمد و گفت خسته شده و نمی خواهد الان آن را دنبال کند در حالی که وقتی من مشغول تمرین هستم می آید و ضربه ای به چند ساز می زند و می رود. ترجیح می دهم خودش انتخاب کند تا اینکه من نظرم را تحمیل کنم ضمن اینکه معتقد هستم اول کاری را به شکل حرفه ای دنبال کند و موسیقی را در کنار آن داشته باشد. راغب نیستم زندگی حرفه ای هویار، موسیقی شود!

**نقش موسیقی ایرانی در تربیت کودکان را برای ادامه راه بزرگانی چون استاد همایون خرم، پرویز یاحقی و ... چه به لحاظ شخصیت موسیقایی و چه به لحاظ شخصیت اخلاق گرای اجتماعی چطور می بینید؟

-نقش موسیقی بر تربیت کودکان به شدت پررنگ است؛ ما در موسیقی، شعر، ریتم، ملودی و وزن داریم که در کنار هم می تواند داستانی را خلق کند. موسیقی تمامی ابزار برای خلق یک داستان برای کودک را دارد. به این شکل می توانیم راه گذشتگان را برای کودکان هموار و آماده کنیم. اما پیش از هر کاری باید یک نکته بسیار مهم را رعایت کنیم؛ باید به کودکان احترام گذاشتن به بزرگ تر را آموزش دهیم و اینکه فکر نکنند بهترین هستند. ما با آموزش درست موسیقی و اخلاق به کودکان، ضمانت موسیقی در آینده را رقم می زنیم.

500

کد خبر: 835297

وب گردی

وب گردی