گزارشی از بازدید و رسیدگی مسئولان از مناطق سیل‌زده/چه اقداماتی صورت گرفت؟

به دنبال بارش‌هایی در شمال کشور خساراتی در گیلان و شرق این استان به وجود آمد که برخی از مسئولان دولت پس از بازدید از مناطق سیل زده اقدام به کمک و رسیدگی به این مناطق کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طی دو روز گذشته شاهد بارش های بی سابقه ای در این موقع از سال در شمال کشور به خصوص در استان های گیلان و مازندران بودیم. بدون در نظر گرفتن هوا، مشکلاتی ناشی از آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به منازل شهروندان در برخی نقاط ایجاد و مسافران را غافلگیر کرد.

اداره کل هواشناسی گیلان که طی روزهای گذشته با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به کاهش دما، وزش باد شدید و بارندگی در استان هشدار داده بود زمینه آمادگی نهادها و دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان را فراهم و به دنبال بارش شدید باران بویژه درشهرهایی از شرق گیلان، مسافرانی که همزمان با تعطیلات پایان هفته و عید غدیر، به این استان سفر کرده بودند، در مواجهه با بارش‌های رگباری، با اقدام بموقع جمعیت هلال احمر و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان، اسکان داده شدند.

طبق آخرین خبرها از اداره کل هواشناسی بیشترین بارندگی‌ها در روز جمعه17 شهریور ماه در لاهیجان با 264 میلیمتر، چاف لنگرود با 222 میلیمتر و رودسر با 178 میلیمتر بوده است.

تماس تلفنی استاندار گیلان با وزیر کشور

محمدعلی نجفی در تماس تلفنی با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، توضیحاتی از اقدامات انجام شده در مناطقی از استان که در پی بارش شدید باران بامداد شنبه دچار آبگرفتگی شده اند، ارائه کرد.

نجفی پیش از ظهر روز جمعه با سفر به شهرستان های لنگرود و لاهیجان، ضمن بازدید از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند، در جریان خدمت رسانی به مردم این مناطق قرار گرفت.

وی پس از این بازدید و حضور در ستاد مدیریت بحران شهرستان لاهیجان، گفت: آسیب های ناشی از بارش شدید باران در استان بویژه مناطق شرقی، بررسی و تسهیلات اعتباری کوتاه مدت به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

وی به مردم اطمینان داد که کارشناسان ستاد مدیریت بحران استان، از تک تک خانه هایی که دچار آبگرفتگی شده و خسارت دیده اند، بازدید و گزارش کارشناسی را ارائه خواهند داد.

بارندگی شدید حداقل 50میلیارد تومان خسارت وارد کرد

همچنین نجفی در نشست ستاد مدیریت بحران و بازدید از مناطق سیل زده در مصاحبه با خبرنگاران بر ضرورت تداوم خدمات رسانی دستگاه ها به مناطق سیل زده تا حل کامل مشکلات تاکید کرد و افزود : دستگاههای خدمات رسانی باید تا حل کامل مشکلات و اتمام کار حضوری قوی داشته و منتظر اعتبارات و جبران خسارت نمانند.

وی از اسکان حدود 500 نفر از مسافران و خانوارهای آسیب دیده در این سیل خبر داد و افزود : با کمک مدیران استانی و شهرستانی شرایط اسکان برای آسیب دیدگان در این سیل فراهم و با حضور خوب نیروهای امدادی و به ویژه هلال احمر ارزاق مورد نیاز 500خانواده آسیب دیده تامین شد.

وی با بیان اینکه آن دسته از منازلی که در این سیل از آسیب حداقلی برخوردار بودند از امکانات بنیاد مسکن بازسازی آنها صورت خواهد پذیرد افزود : مقرر شد حداکثر تا عصر امروز فرماندار و مدیران شهرستان با کمک مدیران استانی و معاونت هماهنگی امور عمرانی تعداد منازلی که در این حادثه به صورت کامل تخریب شدند و تعداد خانوارهایی که باید از تسهیلات خاص بهره گیرند مشخص کنند تا شرایط لازم جهت بازسازی کامل منازل این عزیزان فراهم گردد .

رئیس سازمان مدیریت بحران از مناطق سیل زده بازدید کرد

اسماعیل نجار در بازدید از مناطق سیل زده لنگرود گفت : به خانوارهای روستایی که در سیل اخیر منازلشان تخریب شده 20 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد ، 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و 2 میلیون تومان تسهیلات معیشتی پرداخت می شود.

وی همچنین با اشاره به خسارات سیل در مناطق شهری افزود: برای خانوارهای شهری 30 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد ، 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و 2 میلیون تومان هم تسهیلات معیشتی پرداخت می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از آغاز بازسازی خانه های سیل زده توسط بنیاد مسکن خبر داد و گفت : بخشی از تسهیلات نیز از آغاز بازسازی خانه های سیل زده توسط بنیاد مسکن خبر داد و گفت : بخشی از تسهیلات نیز از کمک های حساب 100 امام پرداخت خواهد شد.

نجار همچنین از آغاز طرح مطالعاتی شورای مدیریت بحران برای مقابله و کاهش وقوع سیل در استان های شمالی خبر داد و گفت: در این طرح روش های مقابله با وقوع هر گونه سیل بررسی می شود.

فرماندار لنگرد: میزان خسارت در برخی خانه ها بیش از 80 درصد بود

سیدرضا جوادپور فرماندار شهرستان لنگرود روز شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به وقوع سیل در این شهرستان، اظهار کرد: بیشترین خسارت‌ها در بخش کوهپایه‌ای و روستاهای تالش محله، دیوشل و دیوشل پشته رخ داد که حدود ۹۰۰ واحد مسکونی و تجاری در شهر و بخش مرکزی لنگرود دچار خسارت‌هایی شد و خوشبختانه به کسی آسیب نرسید.

وی با بیان اینکه میزان خسارت در برخی خانه‌ها بیش از ۸۰ درصد بود، گفت: برآورد خسارت های وارده به واحدهای مسکونی و تجاری ۱۰ میلیارد تومان است ولی میزان خسارت به زیرساخت‌های آب و برق و تأسیسات هنوز تکمیل‌نشده و در حال جمع‌آوری است.

فرماندار شهرستان لنگرود افزود: حدود ۲۰ خودرو به دلیل سیل وارد مسیرهای اصلی شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی و مردم ماشین‌ها از مسیر تردد در جاده باز شد.

نماینده عالی دولت در لنگرود تصریح کرد: طی برگزاری جلسات بحران با استاندار گیلان، مقرر شد که ۴ میلیون تسهیلات کم‌بهره و ۲ میلیون بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شود.

901/900

کد خبر: 835362

وب گردی

وب گردی